Y
Var helt inställd på köpa granitskivor till köksbänkarna... Tills jag möttes utav priserna. eller bristen på bankkontona..

Lånade hem ett häfte nu med laminat exemplar, hittade en som var lik den graniten jag hade tänkt.

Antar att jag går från 22 tusen för granit och balja till 10 tusen för laminat med balja...

Pengarna börjar ta slut, men är det här något jag ska snåla med?
-Kluven... badrummet kommer att kosta... blir helt svett när jag ser priser på möbler dessutom..

:(

Spontant reagerar jag för att prisskillnaden är så liten. Antingen har du hittat osedvanligt billig granit, eller ruskigt dyr laminat. När vi kikade på vårt kök var det en faktor 4 i skillnad.

Leta ännu billigare bänkskivor, och byt om 5 år istället. Vid det laget har ekonomin förhoppningsvis bättrat på sig lite. Det är inte så svårt att byta bänkskiva senare om man avstår från underlimmade hoar. Om du absolut vill ha det kan det också få bli om 5 år.

Y
nja jag gick raka vägen till den som säljer granit till alla de stora återförsäljarna såsom marbodalkök osv.
Så det är möjligt att jag fick bra priser där.

Och jag bara gissade gällande laminaten.Minns inte vad dom sa för meterpris, kanske skulle kosta 3-4000 egentligen och samma sak med baljan. Saken är den att jag vill få fabriken att limma på kantlisterna så det blir snyggt, ser så illa ut med svarta skivor som man limmat på listen själv, syns i skarvarna. Därav undviker jag köpa de billiga som finns i butik på metervara.

Laminathäftet nämner "LG collection" vet inte om de är bra eller dåliga.

Redigerat:
Det är bara du som kan ta ställning till om graniten är värd pengarna. Vore det jag skulle jag tycka att 22000 var för mycket för bänkskivor. Laminat skulle jag över huvud taget inte se som ett alternativ. Enligt mig är det den sämsta kompromissen. Inget alternativ är fulare. Bara träskivor är ömtåligare, men kan åtminstone vara snygga. Jag har laminat i köket nu men skulle aldrig ha valt det själv. Granit eller hel rostfri diskbänk skulle vara mina alternativ.

Erik

Jag tror man ska undvika att köpa granit via köksleverantörerna, brukar vara väldigt dyrt. Gällande laminat så tycker jag det är väldiga kvalitetsskillnader. Om man jämför Ikea och ballingslöv t.ex. så är det väldig skillnad och där tror jag att man ångrar sig om man köper för billigt (även dyr laminat är ju ganska billig).

Om ni ska ha laminat så tycker jag inte att ni ska ta en som ser ut som granit utan ha en enfärgad svart eller mörkgrå om det är den färgen ni vill ha. Då ser det genomtänkt ut att ni har funderat och bestämt er för en praktisk enfärgad laminatskiva. Om ni tar en som härmar ett annat material så känns det mer som att ni är för snåla för att köpa äkta.

Min erfarenhet sedan vi själva bytte köket är att man ångrar bittert det där "snålrycket" man fick på slutet. Byggankans idé är strålande. Jag vet inte om ni behöver göra hål i skivan för hoar och häll, men det är inte svårt att själv rita en mall för hålen som ska göras och skicka den till stenhuggeriet.

Jag har lagt upp alla stenhuggerier jag kunde hitta i vår länkguide: http://www.byggahus.se/lankguide/badrum/natursten/

Kontakta flera och se vem som är billigast!

Y
Rostfria bänkar känns så gammalmodigt. praktiskt kan inte gå före allt.. hehe

Kan köpa det att man ska isf ha neutral look..
Nu var det ganska neutral jag hade sett ut, det skrek inte "sten foto"... men gav lite mer liv än bara svart.

Nu var ju detta stenhuggeriet billigast av de jag tagit offert hos så billigare - utan att mista kvalite, hittar jag nog inte häromkring...

21-22tusen, då var det alltså 2bänkskivor varav ena var inklusive en planlimmad balja...och hål för hällen... med känd huggare som gör åt alla andra kända företag...

Yrrol skrev:
Rostfria bänkar känns så gammalmodigt. praktiskt kan inte gå före allt.. hehe
Rostfritt blir snart modernt igen när folk börjar vakna upp och inser hur praktiskt det är ;)
Skulle själv aldrig få för mig att bygga nytt kök och sen sätta in plana bänkskivor utan upphöjd kant oavsett material där.
Inte ifall man ska använda köket till mer än skrytobjekt åtminstone.

Vi valde laminat för att det var det mest praktiska i våra ögon, sen tycker vi att den var snygg dessutom. (Virrvarr antracit från Lg-collection) Men man ska inte tro att det blir billigare för det, vi valde visserligen aluminiumframkant och en dyr infälld diskho vilket gjorde att totalt kostade det ca 23" för 6 m bänkskiva...

Köpte billig laminat(bauhaus) när vi gjorde en uppfräschning av lägenheten innan den såldes och vi flyttade till hus och det är väldigt stor skillnad på kvaliten(och pris). Den i lägenheten hade jag absolut inte velat ha själv....

Om man anser att "vanlig" laminat är för billigt/ömtåligt och granitskivor för dyrt kan jag rekommendera kompaktlaminat.

Det är en helt genomfärgad/massiv skiva (utan spånstomme eller vad det nu brukar vara?). Mycket hållbar och framförallt snygg då den kan fås mycket tunnare än vanliga skivor. Den ser m.a.o. inte lika billig ut, då den inte försöker imitera andra material, utan är helt enfärgad.

Kompaktlaminat lämpar sig även mycket bra för utomhusbruk (utomhuskök/grillplatser).

Exempel på kompaktlaminat:
http://www.kvik.se/sv-SE/Kitchen/Mano

Redigerat:
Vi väljer också virrvarr från lg-collection, granit är snyggt men det är kallt och hårt och vi gillar laminat bättre För oss är det inte en kostnadsfråga.

Y
Blindnit skrev:
Rostfritt blir snart modernt igen när folk börjar vakna upp och inser hur praktiskt det är ;)
Skulle själv aldrig få för mig att bygga nytt kök och sen sätta in plana bänkskivor utan upphöjd kant oavsett material där.
får hoppas du har fel, för jag har slängt ut en rostfri som satt där innan, heh.
den får hamna i ladugården eller något..

Kan nu nämna priset på LG-Collection, högsta prisklassen var ju den jag gillade
givetvis. 1400kr metern med rundad kant. 30mm tjock...60cd djup..

Tror jag ska ha 7meter totalt = 9800 + balja. 13300kr = 1900kr metern i snitt

21000 / 7 = 3000kr metern, dock inklusive att baljan är monterad..... hum hum...

Mummel...

Redigerat:
Ta graniten! Du kommer att ångra dig annars!
Kompaktlaminat är även det ganska dyrt, ligger mellan sten och vanligt laminat i pris.
Och om du blir dumsnål så ta för guds skull inte en laminatskiva som ska se ut som sten. DET blir fult. Ser bara billigt ut. Som någon annan skrev ta då en laminatskiva som inte ger sig ut för att vara något annat än laminat. Tex enfärgad eller något mönster tex som ett klassikt grå-vitt 60-tals bänkskiva.

Något som du däremot kanske inte har tänkt på när det gäller sten är att transport och montage kan bli en ganska mycket större kostnad än om du tar laminat. Bara transporten av vår stenskiva kommer att gå på flera tusen.
Vilken stenfirma tänker du på? du verkar ha fått ett bra pris

Y
http://www.ahlgrensmarmor.se/

hade tänkt åka och hämta skivorna och montera själv.
Till min besvikelse så kan man ju inte få hel-längder så den långa biten blir uppdelad i mindre bitar. Tydligen så överallt bara att de andra inte nämnde det när de skulle locka mig.
Tror de skulle ha 5000 för mäta och montera..

Då var det för deras svarta med lagom prickar på, deras billigaste alternativ. Den som nästan var helsvart var dyrare.. Tack och lov tyckte tjejen det var fint med lite mer liv i skivan. heh... Sen standard 45grader fasning.

Redigerat:
Blindnit skrev:
Men den upphöjda kanten är ju så grymt irriterande! Uppväxt i ett kök med det och gillar det inte alls. Svårt att få bort smulorna från bänken. Gillar inte heller känslan av att arbeta på rostfritt.
...men så är jag helt såld på stenskivor oxå;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.