1 809 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Grov kostnadsuppskattning
Försöker göra en grov kostnadsuppskattning inför att kolla runt och ta in offerter på en köksrenovering, bara det känner jag kommer att ta tid så jag vill vara förberedd.
Det handlar om ett kök i en brf-5:a i Malmö, byggd 1978. Typiskt rakt kök, har inte kommit till för att göra detaljerad mätning än, men troligen mellan 3,5-4 m långt, köket kan max vara 16m2. Kyl och frys står separat, kommer jag att fixa själv, diskmaskin skall behållas. Planeringen skall behållas i stort, ingen större el/vattenflytt.
Har börjat rita grovt på IKEA för att börja någonstans och får ihop (med deras högblanka luckor) ca 40000 inkl ugn, mikro, häll, fläkt och diskbänk, men utan bänkskiva. Har tänkt stenskiva med infälld häll (blir ca 2m) bredvid rostfri diskbänk, men är inte så impad av IKEAs "stenskivor".
Så det jag har är:
Kök (som ovan): 40000
Stenskiva (gissning, med frakt och montering): 10000
Kyl+Frys: 20000
Klinker: 4000:-
Mosaik: 1000:
Hur mycket skall man höfta på arbete? Det jag tänker är:
-rivning
-lägga klinker (med material)
-montera och sätta upp skåp (IKEA säger 800/skåp, så cirka 8000)
-sätta mosaik (med material)
-inkoppling ugn/mikro/häll/disk
-sätta belysning under väggskåp
Är inte låst vid IKEA, ser det bara som en utgångspunkt. Har läst att HTH:s platta paket skall vara bra också och prisvärda. Jag var inne och kollade på deras men tyckte ritverktyget var mycket jobbigare. Men då gäller det att hitta någon som är duktig på att få ihop det, känner inte att jag kommer att få allt att stämma på millimetern (eller centimetern eller decimetern) själv.
Det handlar om ett kök i en brf-5:a i Malmö, byggd 1978. Typiskt rakt kök, har inte kommit till för att göra detaljerad mätning än, men troligen mellan 3,5-4 m långt, köket kan max vara 16m2. Kyl och frys står separat, kommer jag att fixa själv, diskmaskin skall behållas. Planeringen skall behållas i stort, ingen större el/vattenflytt.
Har börjat rita grovt på IKEA för att börja någonstans och får ihop (med deras högblanka luckor) ca 40000 inkl ugn, mikro, häll, fläkt och diskbänk, men utan bänkskiva. Har tänkt stenskiva med infälld häll (blir ca 2m) bredvid rostfri diskbänk, men är inte så impad av IKEAs "stenskivor".
Så det jag har är:
Kök (som ovan): 40000
Stenskiva (gissning, med frakt och montering): 10000
Kyl+Frys: 20000
Klinker: 4000:-
Mosaik: 1000:
Hur mycket skall man höfta på arbete? Det jag tänker är:
-rivning
-lägga klinker (med material)
-montera och sätta upp skåp (IKEA säger 800/skåp, så cirka 8000)
-sätta mosaik (med material)
-inkoppling ugn/mikro/häll/disk
-sätta belysning under väggskåp
Är inte låst vid IKEA, ser det bara som en utgångspunkt. Har läst att HTH:s platta paket skall vara bra också och prisvärda. Jag var inne och kollade på deras men tyckte ritverktyget var mycket jobbigare. Men då gäller det att hitta någon som är duktig på att få ihop det, känner inte att jag kommer att få allt att stämma på millimetern (eller centimetern eller decimetern) själv.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Lite fler saker man bör veta för att lättare kunna uppskatta ett pris...
Hur är det med parkeringsmöjligheter... lätt/svårt...gratis/dyrt...långt från porten eller nära...
Vilken våning ligger lägenheten på...hiss eller inte...
Betong som ska beläggas med klinkern eller är undergolvet av trä...
Vad ligger det för golv idag som ska tas bort...
Vilken typ av belysning under väggskåpen...
Vad är det för väggmaterial där det ska sättas mosaik...
Antalet skåp på ett ungefär...bara 10st enligt ditt inlägg...
Kör du iväg avfallet själv eller ska ha hjälp med bortforsling...
Köper du hem och bär in allting själv eller ska någon annan göra det...
Vad ingår i Ikeas prissättning på 800:-/skåp
Det är ju egentligen ganska svårt att bara säga en summa per skåp då det ibland skiljer mycket ifall man ska ha täcksidor, takanslutningar m.m och ifall det ska sågas till spotskivor och fräsas hål och spår för spottar och kablar innan dessa kan monteras under väggskåpen och detta ingår knappast i de 800:- känns det som...
Fördelen med HTH är att de har lite fler valmöjligheter med storlekar på stommarna och man får det hemkört för en rimlig peng, men man får själv bära in allting som levereras på pallar.
I princip allting är välemballerat och inplastat separat vilket är bra om det är dåligt väder vid leverans.
Bara hyllplan och lådbottnar som ej var inplastat.
Hur är det med parkeringsmöjligheter... lätt/svårt...gratis/dyrt...långt från porten eller nära...
Vilken våning ligger lägenheten på...hiss eller inte...
Betong som ska beläggas med klinkern eller är undergolvet av trä...
Vad ligger det för golv idag som ska tas bort...
Vilken typ av belysning under väggskåpen...
Vad är det för väggmaterial där det ska sättas mosaik...
Antalet skåp på ett ungefär...bara 10st enligt ditt inlägg...
Kör du iväg avfallet själv eller ska ha hjälp med bortforsling...
Köper du hem och bär in allting själv eller ska någon annan göra det...
Vad ingår i Ikeas prissättning på 800:-/skåp
Det är ju egentligen ganska svårt att bara säga en summa per skåp då det ibland skiljer mycket ifall man ska ha täcksidor, takanslutningar m.m och ifall det ska sågas till spotskivor och fräsas hål och spår för spottar och kablar innan dessa kan monteras under väggskåpen och detta ingår knappast i de 800:- känns det som...
Fördelen med HTH är att de har lite fler valmöjligheter med storlekar på stommarna och man får det hemkört för en rimlig peng, men man får själv bära in allting som levereras på pallar.
I princip allting är välemballerat och inplastat separat vilket är bra om det är dåligt väder vid leverans.
Bara hyllplan och lådbottnar som ej var inplastat.
Tack för tipsen, vi har alltså inte tillträtt lägenheten ännu, men försöker se om vi kan fixa köket i juni då vi har två bostäder, så det brinner lite.
Parkering: troligen lätt och nära men dyrt
Andra våningen med hiss
Golv är laminat, gissningsvis har de lagt det på en gammal plastmatta, skall kolla. Byggt 78, så det är väl betong under.
Belysning tänkte jag mig spottar, det brukar väl monteras på en skiva som sätts under skåpen. Har för mig att IKEA hade färdig lösning för att sätta spottar under skåpen, men kan ha fel.
Jag räknar med 10 skåp, vi har ett kök med liknande planering idag.
Bortforsling och hämtning hade jag inte tänkt på. Rimligen behöver jag hjälp med borfforsling, och tar köket hemkört av leverantören.
Enligt IKEA ingår detta för 800 kr:
I installationen ingår montering av stomme, luckor/fronter, knoppar/handtag, bänkskiva/diskbänk/blandare, ben/sockel, krön-/dekorlist och inplacering av IKEA vitvaror.
Har varit inne på HTH-butiken och kollat, det var ju helt andra priser där än i webshopen. Jag tog en ny dust med deras ritverktyg och lyckades bättre. Får ihop kök för ca 17000 utan bänkskiva. Dock osäker på om handtag och socklar ingår. Har valt dem i början, men i detaljlistan visas bara köksskåp.
Parkering: troligen lätt och nära men dyrt
Andra våningen med hiss
Golv är laminat, gissningsvis har de lagt det på en gammal plastmatta, skall kolla. Byggt 78, så det är väl betong under.
Belysning tänkte jag mig spottar, det brukar väl monteras på en skiva som sätts under skåpen. Har för mig att IKEA hade färdig lösning för att sätta spottar under skåpen, men kan ha fel.
Jag räknar med 10 skåp, vi har ett kök med liknande planering idag.
Bortforsling och hämtning hade jag inte tänkt på. Rimligen behöver jag hjälp med borfforsling, och tar köket hemkört av leverantören.
Enligt IKEA ingår detta för 800 kr:
I installationen ingår montering av stomme, luckor/fronter, knoppar/handtag, bänkskiva/diskbänk/blandare, ben/sockel, krön-/dekorlist och inplacering av IKEA vitvaror.
Har varit inne på HTH-butiken och kollat, det var ju helt andra priser där än i webshopen. Jag tog en ny dust med deras ritverktyg och lyckades bättre. Får ihop kök för ca 17000 utan bänkskiva. Dock osäker på om handtag och socklar ingår. Har valt dem i början, men i detaljlistan visas bara köksskåp.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Socklar och handtag måste väljas separat...
I skåp ingår luckan med gångjärnen...
Luckdämpare får man välja till själv...
Lådorna är dämpade i standard...
Bänkskiva kan du beställa i en HTH-butik...
I skåp ingår luckan med gångjärnen...
Luckdämpare får man välja till själv...
Lådorna är dämpade i standard...
Bänkskiva kan du beställa i en HTH-butik...
Klicka här för att svara