22 907 läst ·
99 svar
23k läst
99 svar
Varför har alla upphöjd ugn istället för diskmaskin?
Det optimala borde ju vara att ha diskmaskinen upphöjd och fastsatt i en vridmekanism på baksidan, motorstyrd naturligtvis.
Sedan har man en stor låda under den som med hjälp av en elmotor kan köras ut.
På detta sätt vänder man bara diskmaskinen upp och ner för att tömma den och kör sedan in lådan igen.

Edit:
Naturligtvis ska köksbordet vara monterat på en teleskoparm med ett vridaggregat på, så att man kan höja upp bordet och styra upp det över den öppna diskmaskinen och vrida runt det så att allt töms i diskmaskinen.
Helst hydraulisk drift med servoass.
Sedan har man en stor låda under den som med hjälp av en elmotor kan köras ut.
På detta sätt vänder man bara diskmaskinen upp och ner för att tömma den och kör sedan in lådan igen.
Edit:
Naturligtvis ska köksbordet vara monterat på en teleskoparm med ett vridaggregat på, så att man kan höja upp bordet och styra upp det över den öppna diskmaskinen och vrida runt det så att allt töms i diskmaskinen.
Helst hydraulisk drift med servoass.
Redigerat:
Det där har du missuppfattat: det som försvårar för barnen är att mikron nästan alltid sitter ovanpå ugnen i sådana kök, dvs i huvudhöjd för en normal vuxen. Det betyder att barnen när de ska poppa popcorn eller värma oboy måste balansera på en pall för att använda mikron.dannyowl skrev:
Personligen tänker jag ha en värme- och vätsketålig bänkskiva direkt ovanpå ugn och diskmskin när det blir verklighet nån gång om 10-15 år eller så.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Barn, vilka åldrar man nu räknar till detta låter jag vara osagt, ska inte hantera ung, micro och spisplattorna överhuvudtaget! Det ska föräldrarna sköta, och skulle dom vara ensamma hemma så ska allt dom behöver finnas lättillgängligt om dom vill ha tex en macka eller nåt.
Jag tycker tvärtom att man ska lräa barnn hantera köket så tidigt som möjligt. För annars gör de det ändå, utan att känna till riskerna, vilket är bra mycket farligare. Min 12-åring ansvarar för middagen en gång i veckan numera, hon är suverän på omelett och soppa, och kokar pasta och gröt och bakar både frallor och sockerkakor också. 10-åringen klarar har börjat lära sig att steka, och bakar negerbollar och Snoddas på egen hand för att ta några exempel. En självklarhet tycker jag, de har ändå hemkunskap redan i femman nuförtiden.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Absolut när dom kommer upp i dom åldrarna, men jag uppfattade det som om det pratades om något yngre. Helt klart ska dom ju kunna ordna till sig något själva när dom kommer hem efter skolan och så, men om en 10-åring ska ställa sig och steka ensam hemma vete katten... Men självklart ska dom vara med och greja, det får ju dom att tycka det är kul och kul grejer lär man ju sig lättare.
Det roar mig mycket att läsa alla de som ondgör sig över upphöjda maskiner.
De flesta verkar tro att man vill ha ugnen i ögonhöjd alt. över huvudhöjd, hur tänker ni då?
Att ha ugnen, eller diskmaskinen för den delen, något lägre än bänkskivan kan väl knappast vara dåligt, eller är bänkskivan också i helt fel höjd för er? :x
De flesta verkar tro att man vill ha ugnen i ögonhöjd alt. över huvudhöjd, hur tänker ni då?
Att ha ugnen, eller diskmaskinen för den delen, något lägre än bänkskivan kan väl knappast vara dåligt, eller är bänkskivan också i helt fel höjd för er? :x
Vi har gjort ganska precis som ni. Det funkar väldigt bra och är sannerligen en fullträff. Om man planerar vilka skåp som ska ha vad när man ritar köket så blir urplockningen av diskmaskinen en barnlek utan att man måste stå böjd som en märla.Enk Projektet skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför har man byggt en innervägg i källaren mot gråstensmuren?
Byggnadsvård -
Varför ska jag behålla Albin kombipanna?
Värme allmänt -
Varför kallas färgen för ljusgrå? Betongtrappsmålning
Färg, Måla & Tapetsera -
Varför klipper den så sällan där jag har satt 80% ?
Robotgräsklippare -
Varför rinner varmvattnet in till set kalla?
Vatten & Avlopp