Jag undrar vad ni har för erfarenheter av att ha spisen på köksön?
 
Beror på vad du menar med spis, det är väl ingen som köper en spis numera. En häll och en inbyggd ugn funkar dock i en köksö. Dock är det bättre att ha ugnen i ett högskåp på en vägg, då är det lättare och arbeta och mer ergonomisk.
 
pope70 skrev:
...Dock är det bättre att ha ugnen i ett högskåp på en vägg, då är det lättare och arbeta och mer ergonomisk.
Har fortfarande inte sett eller använt en ugnsinstallation i ett högskåp som fungerat som det var tänkt. Ergonomin blir eftersatt för det mesta. Förstår inte var denna trend kommer ifrån ursprungligen för fungerar gör det inte.
 
Jag menar naturligtvis en häll på köksön, ugnen har jag tänkt ha i ett högskåp. Tänker mest på om det är mycket opraktiskt att ha hällen där och diskho och diskmaskin på andra sidan.
 
Johan Gunverth skrev:
Har fortfarande inte sett eller använt en ugnsinstallation i ett högskåp som fungerat som det var tänkt. Ergonomin blir eftersatt för det mesta. Förstår inte var denna trend kommer ifrån ursprungligen för fungerar gör det inte.
Hur tänker du dig att ergonomin blir eftersatt?
Vi har satt våran i ett högskåp och jag upplever det väldigt skönt att slippa ner på huk eller böja mig för att ta ur plåtar mm.
 
Ödman skrev:
Jag menar naturligtvis en häll på köksön, ugnen har jag tänkt ha i ett högskåp. Tänker mest på om det är mycket opraktiskt att ha hällen där och diskho och diskmaskin på andra sidan.
Det brukar rekommenderas att man har en liten vask bredvid hällen så att man kan hälla av kokande vatten utan att behöva gå över den öppna ytan. Mina föräldrar har parallellkök med spis och vask mittemot varandra och jag har tyckt det varit jobbigt när min dotter har gått och dragit mig i tröjan samtidigt som jag inte vill lyfta köokheta saker över hennes huvud. Mamma brukar klaga över att det är opraktiskt även när det inte är småbarn runt föttterna.

Men den vasken behöver ju inte vara så stor, om du kollar på köksföretag så brukar de ibland ha något kök som ser ut så och då är vasken en liten rund sak med bara kanske 2-3 dm i diameter.
 
Byggankan har en vettig synpunkt angående vasken.

Vi har hällen i köksön, och diskbänken direkt bakom så man behöver i princip bara vända sig om för att slå ut pastavattnet, men den dag det kryper barnbarn på golvet kommer det att bli lite otäckt.

I sammanhanget skall nämnas att man bör se upp med sladdar till vattenkokare och liknande på köksöar så att barn inte får tag i dem och drar dem över sig.

För övrigt är det helt suveränt med hällen i ön, vi gillar det verkligen.
 
Om ni skall ha häll i köksö så fundera på hur ni skall lösa det med fläkt. Denna kommer vara i vägen om man kör standard, ca 60 cm ovan häll. Själv kommer jag att göra om med en utanpåliggande motor och upp med fläktkåpan mot taket så man kommer in under ordentligt.
 
pbengtsson skrev:
Om ni skall ha häll i köksö så fundera på hur ni skall lösa det med fläkt. Denna kommer vara i vägen om man kör standard, ca 60 cm ovan häll. Själv kommer jag att göra om med en utanpåliggande motor och upp med fläktkåpan mot taket så man kommer in under ordentligt.
...och ett ordentligt luftintag på ett strategiskt ställe. Jag har sett en lösning där köksöns luftintag låg som en krans på tre sidor av hällen och skulle enligt uppgift funka väldigt bra. Gärna med elektrisk spjäll också, så att fläktmotorn öppnar apjället autmatiskt.
 
Det där sista har jag faktiskt bommat helt, mest för att jag har en helt öppen planlösning, men det stämmer att den luft som sugs ut skall ju komma någonstans ifrån också. Finns det produkter för detta eller är det speciallösningar?
 
Tack för era svar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.