20 252 läst ·
23 svar
20k läst
23 svar
dumsnålt att välja laminat istället för granit?
Visst är det irriterande när smulor och vatten inte rinner ut över skåpsluckor och vidare ner på golvet där man vill ha det?Klockan skrev:
Men med ett tillräckligt stort kök kan man ju ha bägge varianterna.
Ungefär som förr med bakbord
Hmmm...
Vad gör ni i köket som kräver en kant på diskbänken? Vatten sprutar man ju i diskhon, inte på bänkskivan?
Jag har ungar som kladdar, jag lagar mat och "stökar runt" ganska bra i köket tycker jag. Men jag har aldrig upplevt att det rinner ut vatten på golvet p.g.a. avsaknaden av kant på bänkskivan?
Har ni vattenkrig i köket eller?
Vad gör ni i köket som kräver en kant på diskbänken? Vatten sprutar man ju i diskhon, inte på bänkskivan?
Jag har ungar som kladdar, jag lagar mat och "stökar runt" ganska bra i köket tycker jag. Men jag har aldrig upplevt att det rinner ut vatten på golvet p.g.a. avsaknaden av kant på bänkskivan?
Har ni vattenkrig i köket eller?
Aldrig skurit upp en lagom saftig stek och vänt ryggen till?
Jo man ska låta den vila och så vidare men oftast är man ju hungrig
Sen hjälper det inte alltid att låta den vila ändå.
Även med lite skivande av sköljda grönsaker lyckas jag få vatten utanför skärbrädan och ner på bänken emellanåt.
Eller om man sköljer nåt annat.
Med en kant behöver man inte va så noga och kan slabba mer.
Till exempel när man ska diska nåt stort och otympligt.
Men det är möjligt det är vattenkrig och inte köksarbete jag sysslar med som jag trodde jag gjorde
Håller samtidigt med om att en kant är ivägen ibland men tycker ändå fördelarna uppväger nackdelarna.
För tillfället har vi ett kök med ungefär alla nackdelar man kan ha så det finns möjlighet att förbättra framöver.Har ingen kant där vi arbetsytan idag idag, inte ens vatten.
Jo man ska låta den vila och så vidare men oftast är man ju hungrig
Sen hjälper det inte alltid att låta den vila ändå.
Även med lite skivande av sköljda grönsaker lyckas jag få vatten utanför skärbrädan och ner på bänken emellanåt.
Eller om man sköljer nåt annat.
Med en kant behöver man inte va så noga och kan slabba mer.
Till exempel när man ska diska nåt stort och otympligt.
Men det är möjligt det är vattenkrig och inte köksarbete jag sysslar med som jag trodde jag gjorde
Håller samtidigt med om att en kant är ivägen ibland men tycker ändå fördelarna uppväger nackdelarna.
För tillfället har vi ett kök med ungefär alla nackdelar man kan ha så det finns möjlighet att förbättra framöver.Har ingen kant där vi arbetsytan idag idag, inte ens vatten.
Jo, visst kan en kant säkert vara praktiskt. Jag har haft båda modellerna i mina kök. Nu har jag ingen kant men jag upplever inte att jag saknar den.
Det kanske är möjligt att man anpassar sig omedvetet. D.v.s. man kanske "slabbar" lite extra om det finns en kant eftersom man vet att det inte gör något om det rinner ut en massa vatten på bänken?
Ang. steken kan jag tipsa om en skärbräda med "vallgrav" (eller vad jag skall kalla det). Det är som en fåra som löper runt brädan och samlar upp vätska som rinner ut när man skär. Kommer inte ihåg var jag köpte den, men jag har sett sådana på flera ställen. Funkar kanonbra (oavsett om man har kant eller ej) d^_^b!
Det kanske är möjligt att man anpassar sig omedvetet. D.v.s. man kanske "slabbar" lite extra om det finns en kant eftersom man vet att det inte gör något om det rinner ut en massa vatten på bänken?
Ang. steken kan jag tipsa om en skärbräda med "vallgrav" (eller vad jag skall kalla det). Det är som en fåra som löper runt brädan och samlar upp vätska som rinner ut när man skär. Kommer inte ihåg var jag köpte den, men jag har sett sådana på flera ställen. Funkar kanonbra (oavsett om man har kant eller ej) d^_^b!
Kom på en sak till. Har hört att det kan vara en del problem med att kompaktlaminatskivor slår sig. "Vår" köksförsäljare avrådde från kompaktlaminat av just den anledningen. Dessutom kan det vara så att en del inbyggnadshällar måste ha en bänkskiva på ca 30 mm för "korrekt" montering, även om det säkert funkar även i en 12 mm skiva.Klockan skrev:
En kompaktlaminatskiva som är fast monterad slår sig inte (vilket varje kök med kompaktlaminatskiva är ett bevis för).
Däremot har jag hört att skivor som inte monteras fast och som ligger "löst" kan slå sig. Vet dock inte hur stor sannolikehten/risken är för detta, eftersom jag inte känner till några fall?
Ang. kravet på skivans tjocklek för inbyggnadshällar står det i spec:arna vilket mått som krävs. Siemens-hällar funkar iaf. bra! Vad andra tillverkare kräver för mått vet jag faktiskt inte, men det är ju lätt att ta reda på.
Däremot har jag hört att skivor som inte monteras fast och som ligger "löst" kan slå sig. Vet dock inte hur stor sannolikehten/risken är för detta, eftersom jag inte känner till några fall?
Ang. kravet på skivans tjocklek för inbyggnadshällar står det i spec:arna vilket mått som krävs. Siemens-hällar funkar iaf. bra! Vad andra tillverkare kräver för mått vet jag faktiskt inte, men det är ju lätt att ta reda på.
Vi kommer välja en måttbeställd bänkskiva helt i rostfritt från Nordic tech. Som någon nämnde här så är faktiskt rostfritt på väg tillbaka, delvis säkert för att trenden är att det ska se ut som restaurangkök, men såååå praktiskt det är!
Och jättesnyggt. ser fram emot att kunna söla, stänka, ställa varma kärl vart som helst utan att det händer något
Och jättesnyggt. ser fram emot att kunna söla, stänka, ställa varma kärl vart som helst utan att det händer något
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Vi tog med en rostfri "gammaldags" diskbänk med laminat resten. Känns bäst nu med två småbarn som gärna vill vara uppe och slabba så då behöver man inte var sådär jätterädd om det...
Klicka här för att svara