Kan man klistra fast en vanlig lucka på ett vanligt litet kylskåp med tex "superlim"? Jag är införstådd med att jag måste hitta en kyl med rak dörr, men finns det andra faror?

Du måste förmodligen slipa ner ytbehandlingen från kylskåpsdörren för att få limmet att fästa, helst ner till metallrent skulle jag säga. Om man kommer öppna dörren genom att dra i ett handtag monterat i nya luckan (om du inte behåller det gamla handtaget) så kommer du att behöva ett extremt starkt lim för att det skall hålla över åren.

Pattex har en ny produkt som heter no more nails, har ingen egen erfarenhet av det limmet men enligt reklamen så borde det kunna funka, annars finns ju alltid epoxyt som lyfter en bil, enligt reklamen i alla fall.
På limfronten så har jag tyvärr inga konkreta tips, bara funderingarna som jag skrivit ovan.

Angående slipning av kylskåpsdörren så tror jag inte man behöver slipa metallrent, bör räcka med att bara rugga upp ytan, samma sak på skåpsluckan.

Lycka till!

Paul-Staffanstorp
Om du ändå inte har kylen så varför inte köpa en integreread direkt istället...

Tack för era svar! Ska testas!!!

@ Paul: eftersom jag har tänkt köpa en begagnad kyl/frys till min manskapsbod som jag har tänkt pimpa. Det stora nöjet är att se HUR billigt det går att få det, samt att det skapar utrymme att experimentera på ett sätt som jag varken hade velat eller vågat i mitt hus!

En kylskåp som inte är gjort för integration har dörren längre ut, så troligtvis kommer luckan att hamna 3-4cm utanför de andra luckorna. Om du plats att skjuta in kylskåpet så att luckan livar så kommer du nog inte få upp dörren då det tar emot.

pbengtsson skrev:
En kylskåp som inte är gjort för integration har dörren längre ut, så troligtvis kommer luckan att hamna 3-4cm utanför de andra luckorna. Om du plats att skjuta in kylskåpet så att luckan livar så kommer du nog inte få upp dörren då det tar emot.
Eftersom köket inte är byggt ännu så ska jag ha dina uppgifter med mig när jag planerar placeringen av kylskåpet. Men det räcker väl att kunna ställa dörren rakt ut? Så med lite marginaler (läs glipor) eller passbitar så borde det funka?

Om det krånglar för mycket får jag väl måla eller klistra på något som livar upp!

Returia skrev:
Eftersom köket inte är byggt ännu så ska jag ha dina uppgifter med mig när jag planerar placeringen av kylskåpet. Men det räcker väl att kunna ställa dörren rakt ut? Så med lite marginaler (läs glipor) eller passbitar så borde det funka?

Om det krånglar för mycket får jag väl måla eller klistra på något som livar upp!
Nja det räcker inte med att kunna ställa dörren rakt ut, du måste göra en hiskelig glipa bredvid eftersom dörren blir bra mycket tjockare. Tycker att måla/klistra så att det blir upplivat låter väldigt kul dock!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.