Hej.
Skafferiet (40cm skåp) kommer hamna längst in i hörnet efter frysen och kylen.
Se bild, skafferiet är den med dörren inritad, brunt är väggarna.
Mellan väggen A och skafferiet har jag plats med någon enstaka cm passbit.
Men i vilket fall kommer ju dörren slå i väggen när jag öppnar den. Men jag har just nu möjlighet att välja längden på vägg A en del. Jag kan förlänga den så t.ex. dörrhandtaget slår i istället.
Genom att riva lite färdigreglad vägg och flytta kan jag t.o.m förkorta vägg A så att den livar med skafferiets framsida och problemet försvinner. Men just denna lösning tror jag inte blir snygg, då andra sidan av öppningen vetter mot vardagsrummet och man kommer se hela framsidan av skåpet om man tittar ditåt.
Mitt estetiska sinne tror att vägg A ska vara lite längre än köksinredningens djup för sas rama in det hela lite och tydligare sära på v-rum och kök.
Men min fråga är alltså, hur lång tycker ni jag ska göra vägg A?
Ska den vara så kort att mitten av dörrbladet tar i väggen eller ska jag förlänga den så t.ex. handtaget slår i.
Eller finns det någon som till äventyrs tycker att vägg A ska vara så kort att man helt fritt svänger upp skafferidörren in i vardagsrummet?
Hur lång bör passbiten mellan vägg A och skåpet vara, om jag vill hålla den så kort som möjligt?
Jag vet att det här är svårt att svara på när man inte ser hela situationen framför sig, men ni kan ju försöka i alla fall.
Skafferiet (40cm skåp) kommer hamna längst in i hörnet efter frysen och kylen.
Se bild, skafferiet är den med dörren inritad, brunt är väggarna.
Mellan väggen A och skafferiet har jag plats med någon enstaka cm passbit.
Men i vilket fall kommer ju dörren slå i väggen när jag öppnar den. Men jag har just nu möjlighet att välja längden på vägg A en del. Jag kan förlänga den så t.ex. dörrhandtaget slår i istället.
Genom att riva lite färdigreglad vägg och flytta kan jag t.o.m förkorta vägg A så att den livar med skafferiets framsida och problemet försvinner. Men just denna lösning tror jag inte blir snygg, då andra sidan av öppningen vetter mot vardagsrummet och man kommer se hela framsidan av skåpet om man tittar ditåt.
Mitt estetiska sinne tror att vägg A ska vara lite längre än köksinredningens djup för sas rama in det hela lite och tydligare sära på v-rum och kök.
Men min fråga är alltså, hur lång tycker ni jag ska göra vägg A?
Ska den vara så kort att mitten av dörrbladet tar i väggen eller ska jag förlänga den så t.ex. handtaget slår i.
Eller finns det någon som till äventyrs tycker att vägg A ska vara så kort att man helt fritt svänger upp skafferidörren in i vardagsrummet?
Hur lång bör passbiten mellan vägg A och skåpet vara, om jag vill hålla den så kort som möjligt?
Jag vet att det här är svårt att svara på när man inte ser hela situationen framför sig, men ni kan ju försöka i alla fall.
Jag hade i vilket fall gjort vägg a så pass kort så att inte handtaget på luckan slår i väggen.
Anledningen till det är att du kommer att slå i knogarna alldeles för många gånger för att inte bli tokig innan du lär dig att du måste släppa luckan när den är halvöppen, det hade i alla fall varit så i mitt fall, men jag är kanske inte så evolutionerad som alla andra
Kan du inte sätta dig i vardagsrummet och provtitta och föreställa dig hur det skulle se ut med ena eller andra lösningen?
Jag tror nog på att göra vägg a så att den livar med köksskåpen faktiskt, de flesta skåpsgångjärn öppnar inte mer än 105* vilket på en så pass kort (smal) dörr borde göra att dörren håller sig i köket
Anledningen till det är att du kommer att slå i knogarna alldeles för många gånger för att inte bli tokig innan du lär dig att du måste släppa luckan när den är halvöppen, det hade i alla fall varit så i mitt fall, men jag är kanske inte så evolutionerad som alla andra
Kan du inte sätta dig i vardagsrummet och provtitta och föreställa dig hur det skulle se ut med ena eller andra lösningen?
Jag tror nog på att göra vägg a så att den livar med köksskåpen faktiskt, de flesta skåpsgångjärn öppnar inte mer än 105* vilket på en så pass kort (smal) dörr borde göra att dörren håller sig i köket
Ja det måste den nog, det skulle bli alldeles bakvänt annars.Ola78 skrev:
För övrigt sitter väl alltid dörrar som är sist i raden och avslutas mot en vägg, åt det hållet. Annars måste man ju ducka runt dörren när man öppnar.
Men jag har löst det nu, på ett tredje sätt.
Väggen A är väldigt tjock, för den huserar en limträpelare 115x115mm, och jag var helt fast i tänket att väggen måste hålla den tjockleken hela vägen.
Men så fick jag uppenbarelsen.
Jag livar givetvis limträpelaren med stommens framsida och sen får väggen bli smalare sen, det är ju ändå inget som märks.
Så en liten bit av limträpelaren blir helt enkelt motsvarande en passbit.
Bygger sen upp en väggstump 5-15 cm lång (har inte bestämt ännu, men i alla fall så pass kort att handtaget inte slår i väggen och förhoppningsvis att inte ens dörrbladet tar i.) med 45x45 regel och lite gips.
Se bild.
Jag nämnde ju inget om limträt, så det kunde ju inte ni knäcka åt mig. :blushing:
Finns det förövrigt någon hemsida som tar upp köksplanering och köksmontage?
Jag tror nog att jag kommer fixa ihop köket, men goda råd och tips är ändå alltid trevligt att ta till sig.
Redigerat:
Det har aldrig varit någon bild i ditt första inlägg, jag i alla fall inte sett någon.Mikael_L skrev:
Det med hägningen på dörren har du nog i sak rätt i, det var bara en tanke då jag faktiskt har sett den lösningen. Sen kan jag väl hålla med dig om att det är väl inte är den bästa lösningen.
Det finns tre andra lösningar också.
1) Kapa ner skåpet till ett 350 mm brett skåp. Detta förutsätter att luckan kan beställas till det måttet, alla luckor kan inte på ett snyggt sätt i efterhand kapas.
2) Varför lucka på gångjärn och inte ett utdragsskåp? Då kan du ha så tight som 5-10 mm bredvid luckan.
3) Grepplist eller infällt handtag i stället för traditionellt handtag. Kräver att man designmässigt gillar det och inte i framtiden byter till kök med handtag.
1) Kapa ner skåpet till ett 350 mm brett skåp. Detta förutsätter att luckan kan beställas till det måttet, alla luckor kan inte på ett snyggt sätt i efterhand kapas.
2) Varför lucka på gångjärn och inte ett utdragsskåp? Då kan du ha så tight som 5-10 mm bredvid luckan.
3) Grepplist eller infällt handtag i stället för traditionellt handtag. Kräver att man designmässigt gillar det och inte i framtiden byter till kök med handtag.
Klicka här för att svara