45 286 läst ·
21 svar
45k läst
21 svar
vad för kastrull/panna till induktionshäll 2011?
Det låter som kastrullerna inte kommer att lira med induktionen alls, det kommer nog att surra som bara attan. Otroligt synd. Och det är absolut väldigt synd med kastrullerna. Jag får fundera på det där med gasol. Tack för bra svar!
Jag håller inte med att kastrullerna måste vara exakt plana. Elektromagnetiska fält har ingen aning om botten är plan eller inte! Vi hade en stekpanna som min fru överhettade rejält och den blev konvex i botten. Det har dock inte påverkat uppvärmningen och inte genererat några oljud! (Men så har vi också en Siemens häll, inget sekunda Elektrolux)
Jag har en gång stekt biff i en tunn och dålig stekpanna på en induktionshäll. Botten på pannan började bukta så att pannans periferi var en halv cm över hällen. Trots detta var pannan jämnvarm. Dåliga kastruller är tråkigt. Dåliga stekpannor är ännu tråkigare. Om man har buktande kastruller så fungerar det mycket bättre på en induktionshäll än på en annan elspis.
Erik
Erik
Som sagt var, det där med om botten är plan har kanske med ljudet att göra men inte med uppvärmningen. Vi har en stor avlång gjutjärnsgryta gjord för vedspis som definitivt inte är plan i botten och det går alldeles utmärkt att laga mat i den.
Tung som den är så är risken för ljud också minimal, den låter inte alls.
Tung som den är så är risken för ljud också minimal, den låter inte alls.
Kan nu rapportera att jag har köpt Ikeas 365+ kastruller.
Besökte ICA, hittade deras 2pack stekpannor, läste och det stod att de INTE funkar på induktion.. Deras övriga var ruskigt dyra.
Hade velat haft ett järn syftad för att göra plättar, det känns som en spännande grej. hehe
Besökte ICA, hittade deras 2pack stekpannor, läste och det stod att de INTE funkar på induktion.. Deras övriga var ruskigt dyra.
Hade velat haft ett järn syftad för att göra plättar, det känns som en spännande grej. hehe
Hur långt har du till Skepphult/Ullared?
Skeppshults fabriksförsäljning är rolig om man ska ha massa nya pannor.
http://www.skeppshult.com/sv/info/fabrik_och_karta/
denna är nice
http://www.skeppshult.com/sv/product/0032T/
och så ska du ha en pankaslagg med
http://www.skeppshult.com/sv/product/0031T/
vi kör med en av varje plus en äldre liten gjutjärnare när vi gör pannkakor hemma. kommer skaffa en pannkakslagg till för de är outstanding.
Grillpannan är också nice. perfans till att köra bacon tex. färutom köttiga bitar naturligtvis.
http://www.skeppshult.com/sv/product/0028T/
ska jag sluta nu :wow:
Skeppshults fabriksförsäljning är rolig om man ska ha massa nya pannor.
http://www.skeppshult.com/sv/info/fabrik_och_karta/
denna är nice
http://www.skeppshult.com/sv/product/0032T/
och så ska du ha en pankaslagg med
http://www.skeppshult.com/sv/product/0031T/
vi kör med en av varje plus en äldre liten gjutjärnare när vi gör pannkakor hemma. kommer skaffa en pannkakslagg till för de är outstanding.
Grillpannan är också nice. perfans till att köra bacon tex. färutom köttiga bitar naturligtvis.
http://www.skeppshult.com/sv/product/0028T/
ska jag sluta nu :wow:
Klicka här för att svara
