Precis.
Tänk själv lite. Skriv ner det på en lapp. Sen efter ett tag kommer du att hitta.

Alt. 2 Skaffa en tjej och låt henne bestämma. Efter några månader kan du göra slut :D:D:D

Y
Mikael_L skrev:
Yrrol, har du ingen kvinna kan du fråga din mamma.
Du kan nog få svar då. :D

Jo många frågor ställer jag, är ung, totalrenoverat huset i 2år och är i slutspurten.
-samt att jag har inga vänner eller hobbys, hehe

Min dama, går och hoppas på att jag ska bli mästerkock för hon anser sig dålig,
och min mor, ja jag minns inte när jag sett henne laga mat senast så har nog inte mycket att hämta där.

Men jag minns hemkunskapen lite svagt, undra om lärarna bara lärde ut sin personliga smak om hur allt skulle seut i köket eller om de gick från textbok.

Men om nu konsumentverket har skrivit något så finns det ju säkert endel skrifter.. :P

Ett kök måste vara praktiskt om det ska fungera för mig. Således hamnar saker som jag använder ofta nära arbetsplatsen där jag använder de, om vi utgår ifrån den tecknade bilden på sida ett som jag tycker såg helt okej ut:
-Vardagsporslin och glas nära diskmaskinen så man slipper springa över hela köket varenda gång man ska plocka ur den rena disken.
-Finporslin som inte används så ofta kan få ett skåp som är lite mer "ur vägen"
-Beredningskärl över arbetsytan där de oftast kommer att användas, vilket för mig innebär nära kylskåpet, frysen och skafferiet.
-Matvaror hamnar i ett större skafferi så att allt får plats, organiserat efter tycke och smak.
-Köksredskap hamnar i ett underskåp nära diskbänken där de oftast används, köksredskap som används mer sällan längst ned längst in är den rådande principen.
-Stekpannor och kastruller nära spisen i ett underskåp, även dessa efter hur ofta de används och efter storlek.
-Överskåpet bredvid spisen huserar kryddor, pulversåser och annat som jag använder när jag står vid själva spisen. Oftast kryddar man ju i själva kastrullen när det kokar.
-Lådorna är även de organiserade efter vad som används mest hamnar där det är som mest lättillgängligt. Således finner man matbestick överst, matlagningsbestick näst överst osv. allt efter vad du själv har behov av.

Det viktigaste är nog att faktiskt själv tänka igenom hur du kommer att använda ditt kök och ställa in sakerna efter det, köket i svärföräldrarnas sommarstuga är ett skräckexempel för mig, de har kryddorna i en burk ovanför kylskåpet. Det innebär att om jag står och rör i grytan och anser att det behöver en smula mer salt måste jag vända mig om och ta tre steg bort till kylskåpet, lyfta ned en låda från ovan huvudhöjd, hitta en plats att ställa lådan, rota fram saltet, vända mig om och gå tre steg tillbaka till spisen, hälla i lite salt. Sedan ska saltjävulskapet tillbaka till samma plats med...
Små saker kanske, men ska man laga mat i köket varje dag ibland kanske också flera gånger om dagen så inser man snabbt att det blir ett tidsstjälande irritationsmoment i vardagen. Likadant deras vitrinskåp där de förvarar samtliga glas. Man måste gå genom hela vardagsrummet för att hämta ett glas, gå tillbaka och dricka lite vatten. När man sedan har kört en omgång disk så är det ett tiotal glas som ska släpas tillbaka genom hela vardagsrummet kryssandes mellan soffor, dekorativa ljus och fan och hans moster!
Däremot är whiskeyförrådet lämpligt placerat vid soffan med panoramafönster ut mot havet :)

injonil skrev:
Låter lite DDR över det där tycker jag! När skrevs dessa rekommendationer?
1983. Det är inte alls nån DDR-känsla, utan det är väldigt vettiga råd.

Rätt märkligt egentligen, de flesta suger i sig som svampar av tips på vilket kakel man ska ha över diskbänken, vilken färg på luckorna, färg på vitvarorna, vilka handtag, vilken fläktkåpa etc etc, och köper svindyra kolorerade magasin om detta. Eller diskuterar tjockleken på väggarna i skåpen i trådar med 100-tals inlägg här på forumet. Men en liten välmenande skrift om HUR man ska använda sitt kök blir genast misstänkliggjord.

Beror säkert på att många inte använder köket, det ska bara se fint ut ;)

Blindnit skrev:
Beror säkert på att många inte använder köket, det ska bara se fint ut ;)
Absolut. Vem använder köket idag? Möjligen Micron och DM. :D

Vem lagar mat???
Till små barn köper man burkmat.
Själv handlar man engångsrätter (papperstallrikar+micro).
Gäster får kaffe, te eller inget.
Bjudningar med kompisar, sprit, chips...
Bjudningar med flickans föräldrar, möjligen smörgåstårta.
Bjudningar av killens föräldrar (de ska inte komma!) ev vatten, om man ens bjuder de ... q(;^;)p
Oj förlåt, killens föräldrar kan få lite arsenik (om han bor med en tjej).

Nej. Köket behövs verkligen inte.
Satsa på plast, plast och plast. (muggar, tallrikar, svarta säckar)

d^_^b

Det ligger mycket i det du skriver. Köket (och badrummet) är vårt nya statusrum. Förr så var det salen, med exklusivt matrumsmöblemang och kristallkrona, man hade för att imponera på gästerna.
Jag minns för ett tjugotal år sedan när jag besökte en äldre dam. Hon hade just en så praktsal. Där stod alltid dukat för fest, med silverbestick och kandelabrar, även om det kanske gick ett år mellan gångerna hon verkligen utnyttjade matsalen. Men det skulle vara fint.

Jag hörde på ett föredrag av någon slags matkonsult. Hon berättade att vi hade aldrig tidigare lagt så mycket pengar på våra kök. Men samtidigt hade vi aldrig köpt så mycket snabbmat som vi gör idag.

Grejen är att det får ju inte vara för lätt att hitta och komma åt grejorna, för då kan ju någon frestas att använda köket med risk för att åsamka slitage och skönhetsfläckar på det här som jag hade sånt besvär med att bygga.

Kök som används måste ju dessutom städas i stort sett dagligen för att inte se sunkiga ut.

Plast och snabbnudlar på er, bröder och systrar!

Farzan skrev:
...

Plast och snabbnudlar på er, bröder och systrar!
Skål! d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.