7 713 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Hjälp - vilka skruvar behövs?
Sida 1 av 2
Ska montera upp några ikea-väggskåp. Bakom sitter en 11 mm gipsskiva + 12 mm osb-skiva. Inga kortlingar i väggen. Plywoodskivan i väggskåpet verkar så tunn. Vad ska jag använda för skruvar för att det ska hålla? Räcker det med dem som är med i paketet?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det finns väl ingen plywood i Ikeaskåpen ??
Jag hade satt det med typ 6x30 eller 6x40 mm helgängande med kullrig skalle och normalt sett så har ju Ikea sina vinklar i skåpens hörn som man sedan hänger skåpen över skruvarna och klämmer dit med en medföljande bricka...
Jag hade satt det med typ 6x30 eller 6x40 mm helgängande med kullrig skalle och normalt sett så har ju Ikea sina vinklar i skåpens hörn som man sedan hänger skåpen över skruvarna och klämmer dit med en medföljande bricka...
Paul, Jag är tämligen säker på att TS menade i väggen..
plywood räcker gott, köp montageskruv, 3/4 delar skall gå i vägg bortsätt från gipsen så kör på montageskruv 45-55mm.Tror inte Ikea levererar med skruv för infästning i väggen.
skåpen kan skruvas ihop med varandra med hjälp av ikeas medföljande skruvar, men det blir snyggare om du skiter i dom och sätter skåpen med försänkt skruv typ essve wood 3.5x30mm. då sätts dessa där gångjärnen för luckorna ska sitta och blir då osynliga sedan.
skit i de medföljande benen i bakkant på underskåpen, väg av en regel, typ 28x70 mycket noggrant och sött bara ben i fram, i bakkant ställer du skåpen på regel, förslagsvis 160mm över golv.
lycka till !
plywood räcker gott, köp montageskruv, 3/4 delar skall gå i vägg bortsätt från gipsen så kör på montageskruv 45-55mm.Tror inte Ikea levererar med skruv för infästning i väggen.
skåpen kan skruvas ihop med varandra med hjälp av ikeas medföljande skruvar, men det blir snyggare om du skiter i dom och sätter skåpen med försänkt skruv typ essve wood 3.5x30mm. då sätts dessa där gångjärnen för luckorna ska sitta och blir då osynliga sedan.
skit i de medföljande benen i bakkant på underskåpen, väg av en regel, typ 28x70 mycket noggrant och sött bara ben i fram, i bakkant ställer du skåpen på regel, förslagsvis 160mm över golv.
lycka till !
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Men det står ju faktiskt helt annorlunda... Osb i vägg och plywood i skåp...
Hur kan ni då vara säkra på att TS menade något annat... Hhmm...
Egentligen ser jag själv ingen vits att skruvarna är så långa så de bara går rakt genom allt skivmaterial...
Är där 23mm skivmaterial och det är Ikeaskåp så räcker 30-40mm skruv länge för att nå genom underlaget och det blir ju inte starkare infäst ing för att det sticker in flera cm skruv bakom skivmaterialet...
Håller med om skruvvalet för att sätta ihop skåpen med varandra men jag använder nästan uteslutande ben både fram och bak numera då det oftast är mycket smidigare än en stödregel på väggen...
Ofta finns det skit i vägen typ sockellådor eller kablar, rör m.m och det tar längre tid att sätta regeln så exakt som behövs.
Men allt är en smaksak vad man är van vid...
Hur kan ni då vara säkra på att TS menade något annat... Hhmm...
Egentligen ser jag själv ingen vits att skruvarna är så långa så de bara går rakt genom allt skivmaterial...
Är där 23mm skivmaterial och det är Ikeaskåp så räcker 30-40mm skruv länge för att nå genom underlaget och det blir ju inte starkare infäst ing för att det sticker in flera cm skruv bakom skivmaterialet...
Håller med om skruvvalet för att sätta ihop skåpen med varandra men jag använder nästan uteslutande ben både fram och bak numera då det oftast är mycket smidigare än en stödregel på väggen...
Ofta finns det skit i vägen typ sockellådor eller kablar, rör m.m och det tar längre tid att sätta regeln så exakt som behövs.
Men allt är en smaksak vad man är van vid...
En regel på väggen är ju inte så snyggt när det gäller väggskåp som TS ville ha upp 
När det gäller bänkskåp är det ok.
När det gäller bänkskåp är det ok.
Det är förstås masonit :blushing:. Är en novis som renoverar och bygger till ett hus... börjar fatta skillnaden på reglar, råspånt, glespanel och annat... men har mycket kvar att lära!!!
Nu sitter i allafall väggskåpen uppe (utan ben !). det blev någon slags universalskruv med plugg, 80 mm lång. När jag läste anvisningarna lite noggrannare stod det ju att skruvar till upphängningen inte fanns med i paketet. Hoppas det håller...
Tack för engagemanget!
Nu sitter i allafall väggskåpen uppe (utan ben !). det blev någon slags universalskruv med plugg, 80 mm lång. När jag läste anvisningarna lite noggrannare stod det ju att skruvar till upphängningen inte fanns med i paketet. Hoppas det håller...
Tack för engagemanget!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Naturligtvis ska där inte vara ben under väggskåp så jag undrar varför jag hakade på där... :x
Misstänkte också att du syftade på masoniten i ryggen på väggskåpen men Är det Ikeaskåp så är det ju inte masoniten man gör infästningen i utan i de medföljande vinklarna som skruvas fast med systemskruvar i stommens sidor.
Har du OSB i väggen som du skrev så hade jag skruvat upp dem med vanlig skruv som jag skrev och inte pluggat men det lär förhoppningsvis hålla ändå...
Misstänkte också att du syftade på masoniten i ryggen på väggskåpen men Är det Ikeaskåp så är det ju inte masoniten man gör infästningen i utan i de medföljande vinklarna som skruvas fast med systemskruvar i stommens sidor.
Har du OSB i väggen som du skrev så hade jag skruvat upp dem med vanlig skruv som jag skrev och inte pluggat men det lär förhoppningsvis hålla ändå...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det får vi inte hoppas han gjort för då ramlar snart skåpen ner... :Otank77 skrev:
Njae.. det känns ju både som en sämre och mer komplicerad lösning måste jag säga. :blushing:Mikael_L skrev:
Jag fäste vinklarna i skåpstommarnas sidor. (Inte enbart i masoniten, jag lovar!).
Frågade på byggvaruhuset vad jag skulle använda (hann åka dit innan era tips kom) och de rekommenderade universalskruven med plugg, som skulle "fläka" ut sig på baksidan.
Nu har skåpen i groventrén suttit upp i två dygn så det ser hoppfullt ut....
...men om några veckor ska alla köksskåp upp, ett Ikeakök på samma typ av vägg, gips + osb. Ni tycker alltså att jag skippa pluggen och köra med vanlig träskruv? räcker 60 mm?
Novisen (som förresen är en hon) undrar också vad TS betyder?
Frågade på byggvaruhuset vad jag skulle använda (hann åka dit innan era tips kom) och de rekommenderade universalskruven med plugg, som skulle "fläka" ut sig på baksidan.
Nu har skåpen i groventrén suttit upp i två dygn så det ser hoppfullt ut....
...men om några veckor ska alla köksskåp upp, ett Ikeakök på samma typ av vägg, gips + osb. Ni tycker alltså att jag skippa pluggen och köra med vanlig träskruv? räcker 60 mm?
Novisen (som förresen är en hon) undrar också vad TS betyder?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
TS = TrådSkapare
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om du har osb och gips som tillsammans är 23mm så räcker det ju länge med 40mm långa skruvar tycker jag...
Så 5x40 eller 6x40 hade jag kört på och inte med försänkt skalle utan kullrad skalle då det är lättast att skruva fast Ikeas "låsbricka" med...
Så 5x40 eller 6x40 hade jag kört på och inte med försänkt skalle utan kullrad skalle då det är lättast att skruva fast Ikeas "låsbricka" med...