10 216 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Mall för handtag?
Nu har vi köpt vårt kök och just nu står det en massa platta paket i vardagsrummet och väntar på att skruvas ihop. (Jag kan knappt bärga mig!)
En sak jag funderat på är hur man ska göra för att få handtagen rätt? Vi ska ha IKEAs Lansa handtag liggande, och på nåt vis skulle man vilja ha en mall att gå efter. Det är svårt att mäta efter luckorna eftersom de inte är helt kantiga utan lite mjukt rundade. Förra köket vi monterade blev handtagen inte helt bra, trots att vi verkligen försökte mäta så noga som möjligt. Nån som har nåt bra tips på hur man ska bära sig åt?
En sak jag funderat på är hur man ska göra för att få handtagen rätt? Vi ska ha IKEAs Lansa handtag liggande, och på nåt vis skulle man vilja ha en mall att gå efter. Det är svårt att mäta efter luckorna eftersom de inte är helt kantiga utan lite mjukt rundade. Förra köket vi monterade blev handtagen inte helt bra, trots att vi verkligen försökte mäta så noga som möjligt. Nån som har nåt bra tips på hur man ska bära sig åt?
Ta locket till en skokartong. Skär av ett hörn lite större än handtaget som du ska använda. Lägg kartonghörnet på en lucka och placera handtaget där du (eller din partner ;D) vill ha det. Markera med en syl var det ska borras.
Med denna mall sätter du lätt av samma mått på samtliga luckor.
Lycka till! 
Med denna mall sätter du lätt av samma mått på samtliga luckor.
Skulle nog göra min mall i plast, plywood eller liknande. Kartong har en tendens att töja sig efter att man har använt den ett tag.
Om man använder handtag med standardmått (t.ex 96 eller 128mm) så finns det färdiga mallar att köpa. Har sett dem på b.la beslagsbutiker samt byggvaruhus.
// WM
Om man använder handtag med standardmått (t.ex 96 eller 128mm) så finns det färdiga mallar att köpa. Har sett dem på b.la beslagsbutiker samt byggvaruhus.
// WM
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Denna mallen från Hettich är klart vass... men å andra sidan är det en mer än 6år gammal tråd som väckts till liv så TS har någ fan redan löst problemet hoppas jag... 
http://www.sigro.se/sv/tvaettstugeinredning/vedum-borrmall-hettich.php
http://www.sigro.se/sv/tvaettstugeinredning/vedum-borrmall-hettich.php
Säg inte det - jag renoverade badrummet för snart fyra år sedan och än har vi inga handtag på skåpen. Frugan har till och med slutat tjata.Paul-Staffanstorp skrev:
Fast själv tycker jag att IKEAs mall för 9 (?) kr är suverän.
Klicka här för att svara