jag ska till och sätta in hällen och inser hålet ska vara 49 cm djupt samt minst 5 cm från väggen

med en skiva på 61 cm blir då hällen centrerad om hålet börjar 6cm från väggen.

oavsett 5 eller6 cm så blir det ganska mycket som ska tas bort från främre delen av bänkskåpet...

brukar ni sätta hällen centrerat eller lite närmare väggen?

jag ska ha 3 cm tjock granitskiva om det spelar roll

Paul-Staffanstorp
Tvärtom lite närmre framkanten då väggmaterialet såsom t.ex kakel sedan bygger ut en bit också... ;)

Framförallt om du ska ha nerfälld induktionshäll så ska du läsa monteringsanvisningen väldigt noga för alla jag hitintills stött på har kraven att hela den övre främre ribban ska tas bort helt och hållet för ventilationens skull...

Det har ingen betydelse vad du ska ha för material på skivan för skivan vilar på skåpens sidor och inte på dessa liggande ribbor.

ok tänkte sätta 6cm från väggen för att få minimiavståndet 5 cm - men sedan är ju frågan vad som är snyggast - ska jag centrera och med kakel kanske som Paul säger ytterligare en bit från väggen typ 6,5 cm från väggen då blir det centrerat.

frågan är vad som är praktiskt/snyggast - kan ju inte ändra hålet i graniten. (eller så kanske det är svårt att se skillnaden )

Har en Cylinda häll står detta i bruksanvisningen, så inte ett krav på att ta bort främre ribban - men kanske i praktiken: "Om det upprepade gånger skulle hända att en värmezon slås av eller värmen avtar av sig själv (se kapitlet Överhettningsskydd) så beror det sannolikt på att kylningen är otillräcklig. i ett sådant fall rekommenderar vi att öppna bakväggen på underskåpet under urtaget i arbetsbänken och att ta bort skåpets främre tvärlist över hela hällens bredd så att en bättre ventilation uppstår."

Har just skruvat ihop skåpen med varandra:S och för att ta bort ribban måste jag skruva isär igen...

Paul-Staffanstorp
Det brukar stå någonstans att den ska bort för att skapa en springa under bänkskivan.

Man tar alltid bort den när alla skåp är ihopmonterade då man vill ha kvar den när man sätter ihop skåpen med varandra för att hålla rätt mått.
Sen sågar man bara bort den ganska enkelt...

Dock svårare att göra i efterhand när bänkskivan är lagd... ;)

Ska du göra hålet till hällen själv förresten... Det brukar ju granitleverantören fixa på fabrik... Hhmm...

"övre främre ribban ska tas bort helt och hållet för ventilationens skull..."

Och det säger du nu Paul ;) hmm min är kvar fast jag har en vanlig glashäll utan induktion visserligen, har inte läst det när jag höll på ifjol och monterade eller så har man missat den biten.

Paul-Staffanstorp
Alpha skrev:
"övre främre ribban ska tas bort helt och hållet för ventilationens skull..."

Och det säger du nu Paul ;) hmm min är kvar fast jag har en vanlig glashäll utan induktion visserligen, har inte läst det när jag höll på ifjol och monterade eller så har man missat den biten.
Det är absolut viktigast när det är induktionshäll men även annars kan det krävas för att garantier ska gälla...

Man ska alltid läsa monteringsanvisningarna till vitvarorna... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
;)

Ska du göra hålet till hällen själv förresten... Det brukar ju granitleverantören fixa på fabrik... Hhmm...
Nej granitleverantören får göra hålet - men jag ska ju tala om vart jag vill ha hålet.

Ska också göra hål i den gamla bänkskivan i väntan på granitskivan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.