Hej!

2-3 st. väggkakelplattor i vårt kök har spruckit. Hur svårt är det att byta dessa utan att fler kakelplattor blir skadade?

Hur går man tillväga på bästa sätt?

TACKSAM för svar!

Ha de!
//Håkan

prova att skrapa bort fogen runtom och sen borde det bara va och slå lite på plattorna med hammare och exempelvis en huggmejsel.
Ner vi rev ner i vårat kök så lossnade vissa plattor på direkten medans några satt lite bättre.. men som sagt, bort med fogen och sen skall det inte va några problem, börja lite lugnt och försiktigt och känn efter hur mycket du vågar slå med hammarn

Ja, man får känna efter gissar jag, tack för svaret Hvdv!

Jag har knackat mycke kakel då jag jobbade i badrumsfabriken, börja som Hvdv skriver att skrapa fogen, förslagsvis med en bladkniv. Ta sedan hammare och stämjärn och slå bort ett hörn så du kan slå in stämjärnet in under plattan och få bort större bitar. Hörnet kan du få slå bort flera små flisor innan du fått bort så mycke så du får dit stämjärnet. Att slå på plattorna brukar resultera i fler spruckna, möjligtvis om det är betongvägg kan jag tänka mig att det funkar.

Låter som ett spännande onsdagsprojekt =)

Ja Gusten87...eller inte! :)

Okej, torsdag då ;)
Men håller med grabbarna ovan, bort med fogen först.. Finns fogskrapor på typ bauhaus m.m. Sen knacka bort ett hörn försiktigt på plattan och få under ett stämjärn, sen ska ju väggen rensas ren från gammalt fix o annat bös innan den nya plattan ska dit..
Har du sån tur att det är 3 plattor i anslutning till varandra eller en i varje ende o en i mitten :P?

bara till att köra på.. kan ju inte gå mer än åt helvete :)

Nä Hvdv, vad kan hända mer än fler spruckna kakelplattor att svära över :)

det börjar med några spruckna plattor, sen står man där med ett urrivet kök och en arg snickare som skäller ut en i tv :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.