Nu när nästan alla golven är på plats så håller jag på med återmontering av köket. Jag har ett par frågor som jag hoppas få hjälp med.

"Tvärväggen" där diskbänken står är inte riktigt i 90 grader i förhållande till långsidan, det blir en ca 4-5 mm glipa på kortsidan av diskbänksplåten. Så har det varit i 33 år nu med resultat att lite vatten från torkstället har smugit in i väggen som består av spånskiva. Ingen större skada skedd men jag tänkte försöka fixa till det den här gången.
Jag funderar på att helt enkelt dra en sträng med genomskinlig våtrumssilikon, men det känns lite grand som en dammsamlare eftersom silikon aldrig riktigt torkar eller härdar. Finns ett bättre alternativ?

Ovanför diskbänken och spisen har vi haft en vanlig Novilonmatta (70-talsmurrig), mycket enkelt, billigt och lättskött, det har fungerat ypperligt. Vi tänker fortsätta med plast, kakel är inte aktuellt eftersom väggen består av spånskiva. Det gamla kontaktlimmet känns lite "fett". I mattaffären föreslog de att använda vanligt golvlim.
Nu frågorna.
1) Bör jag på något sätt isolera (med vad?) det gamla kontaktlimmet eller fäster limmet i alla fall?
2) Kan det finnas risk att vanligt mattlim släpper bakom spisen, det blir ju varmare där?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.