X
Xixi: Vi kom på att man kunde fästa ben på överskåpen och sedan använda en sockel i samma färg som de övriga skåpen. då är det bara att klicka fast sockeln. Så vi föreslog det för våra hantverkare och det verkar funka, vi har 15 cm mellan överskåp och tak. (en annan sak är att hantverkarna tyvärr inte har levt upp till förväntningarna)
19 svar · 27,5k läst
C
Capri: Hej! Vi funderar på att köpa ett nybyggt hus i Trädgårdslunden i Hjärup. Vi är speciellt intresserade av Villa Humle. Är det någon som har erfarenhet av JM, Trädgårdslunden, Villa Humle att dela med sig av?
0 svar · 3,3k läst
J
JanneSjo: jag har låda under hällen har ingen skiljevägg utan bara lådan. dock har jag lagt en list(sockelbit) ovanpå stommarna innan bänkskiva så det kommer upp 16mm. Listen ligger ovanför lådkanterna på alla skåp. jag har underlägg, skärbrädor mm mjukt under hällen så det känns inte som någon risk för hällen
8 svar · 7,3k läst
M
Mr Lingonbacken: Lyfter denna tråd ännu en gång då jag går i planerna att skaffa mig en Mora Izzy C+, dricker väldigt mycket Ramlösa idag och gillar kolsyremängden i dom, Lokas är för "små"! Har läst igenom tråden och fått uppfattningen att det endast blir lätt kolsyrat beroende på vattentemp etc, vad menas med "lätt kolsyrat"? Om man jämför med Loka och Ramlösa, vilken är det närmast? Vill
35 svar · 37,6k läst
E
Eva He: Hej, nu är jag Eva He i stället, bytte nätleverantör och slarvade bort mig. Intressant med inläggen om vad ni har hittat/installerat. Kändes osäkert på vad man skulle satsa på då det ju kräver ett hål i bänkskivan och då går det inte an att ändra sig precis. Vi har 4, 5 m i takhöjd, efter idogt letande hittade vi en Franke som nu sitter monterad i taket med motor uppe på taket,
9 svar · 10,9k läst
F
DIY_freak: OK, nu har jag börjat använda ugnen och jag får också små pölar i ugnen om jag bara använder övre halvan. Men det går ju ganska enkelt att torka upp så någon jättekatastrof är det väl inte.
29 svar · 8,4k läst
·
L
LinaMattias: Hej! Behöver lite åsikter och hjälp angående vår köksplanering. Vi ska bygga hus och sitter och kikar lite på köket och dess planering. Vår första ide ide alt 1 - då har vi en vinklad bardisk som vätter ut mot vardagsrum. Har lite problem att få in allt vi önskar i ett kök och undrar om denna fungerar eller om sikten från bardisken störs av den halvhöga skåpet med spis? Ska
0 svar · 849 läst
·
Bricco
Bricco: Har köpt en 15cm slang som skruvas in i befintlig kökskran. Men den jag köpte har invändig M22 gänga och kranen har invändig M24. Letar alltså en adapter i metall med utanpåliggande gänga M24 till M22 men hittar inga. Förslag?
0 svar · 3,1k läst
C
camli: De förändringar du beskriver är inte så svåra att fixa själv, förutom vvs-biten då. Knacka ner kakel gör man rätt lätt, och det finns massor av instruktioner på nätet om hur man gör när man kaklar över bänkskivan, det är inte så svårt som man kan tro. Höjer bänkskivan gör man genom att montera loss den och sen bygga på en ram ovanpå bänkskåpen innan man monterar
5 svar · 4,0k läst
Alfredo
Alfredo: Ja då skulle nog även jag gärna ha någon form av skydd. Lite surt om "smådropp" från maskinen sakta förstör bänkskivan utan att märkas i övrigt. Jag har dock inte något bra förslag på skydd. Kanske modifiera ett vanligt så att man behåller två uppvikta kanter men skär bort resten så att det lagom passar maskinen?
4 svar · 6,7k läst
R
Rzll: [citat] Hade också fött för mig att det skulle fungera sålänge jag inte körde på för fullt, så det som ikea killen sa stämmer INTE? dvs, att jag MÅSTE ha MINST lika många Watt som anslutningseffekten? Tack, ville bara ha det bekräftat egentligen... Trodde inte riktigt på honom.
3 svar · 5,6k läst
M
mk76: Hej, Köpte i höstas en induktionshäll (Samsung CTN464FB01). Den smällde ganska omgående och reparerades sedan. Ett tag efter reparationen uppmärksammade jag att autokokningsfunktionen inte fungerade, den slog aldrig ifrån utan kokade på full effekt hela tiden samt att de sammankopplade värmezonerna (upptill och nedtill på höger respektive vänster sida) inte gick att köra på olika
0 svar · 5,9k läst
nperiksson
nperiksson: Här kan ni se en skiss över hur utrymmet ser ut http://www.flickr.com/photos/patrikneckman/6959847736/ http://www.flickr.com/photos/patrikneckman/6959847736/
1 svar · 3,4k läst
M
miino: Herdins golvlut var det och när jag läser står det faktiskt till gran och furu. Tack för svar, får testa mig fram med klorin då kanske :) En nyfiken fråga till, jag är frisör och använder ju dagligen väteperoxid. Borde det fungera i teorin?
4 svar · 3,3k läst
J
Joom: Vi har en IKEA Nutid MWC 6, kombinerad mikro/ugn. Den är monterad direkt under spishällen med två lådor under för plåtar. Förrutom den irriterande cooling-fuktionen så har vi problem med att ugnen blir väldigt, väldigt varm vid användning. Den blir så varm att vi måste ha lådorna under utdragna när den används. Trots att lådorna är utdragna blir de väldigt varma lika så
0 svar · 3,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] "det nya materialet opaxit, ett turkost oeh svart glasmaterial", från http://www.helsingborg.se/ImageVaultFiles/id_2039/cf_2/Bevprogram_HBG_Stadskarna_RtillO_2002_sbf.PDF Verkar mest ha använts till fasadbeklädnad. Rostfri plåt har vi runt diskbänk och spis i det lilla sommarstugeköket från 1950-talets mitt. Har väl aldrig vunnit några skönhetstävlingar, men är onekligen
4 svar · 2,0k läst
K
Kirre2: Tack för svaret! Nu löste det sig ändå, så jag kan ha kvar min gamla "bredspis"! Men stort tack för hjälpen!
2 svar · 9,9k läst
T
Tompa01: [citat] Mycket klokt. Rutigt, främst på golv , känns för mig lite som en gammal traditionell layout. Har själv upplevt ett par äldre miljöer med detta så jag har positiva associationer till detta. Men samtidigt så blir det starka kontraster och kaklet ska gärna sitta många år. Därför är jag lite tveksam men vill gärna se hur det kan se ut
4 svar · 989 läst
D
daugaard: kludd lr tuggummi med en avklippt tusch-spets i, fasttryckt på väggen :cool:
2 svar · 2,8k läst
M
Martok: Det finns likadana lister i målad metall som de i plast. Jag har själv satt upp sådana. De är tåligare antar jag.
3 svar · 2,2k läst
Bricco
Bricco: Hittat två varianter till. 98kr frakt så blir nog någon av dom..frågan är vilken :) http://www.johnwall.se/sv/artiklar/el-vvs/tillbehor-blandare/kranstril-ledbar-14cm-m22.html http://www.johnwall.se/sv/artiklar/el-vvs/tillbehor-blandare/koksslangstralsamlare-m22_m24.html
8 svar · 6,3k läst
·
stiga
stiga: Jag har sålt en Whirlpoolugn utan pyrolys till min mamma och en med pyrolys till min bror. Båda ugnarna fungerar jättebra och matlagningsprogramen fungerar också om man gillar sådana. Lillebror har den smalare varianten av hällen. Fungerar också klockrent och jag gillar mer deras sätt att styra effekten än exempelvis Siemens. Whirlpool och även Miele verkar styra induktionen så att
3 svar · 1,2k läst
P
pernie: Hej! Någon som har en köksvägg kaklat med ovanstående kakelmått?? Jag vill jättegärna se foton. MVH PE
0 svar · 724 läst
C
cecar33: Det är helt rätt med fingrar trycker man enbart ut överflödet, men överflödet skall bort och inget annat. Det finns många sätt att göra det på, ett är att använda en tunn plastbit med rak kant som man böjer så det liknar ett nyckelhål. Storleken på öglan bestämmer radien på fogen, man drar sedan den så att överflödet samlas i nyckelhålet. Därefter slätar man till med
13 svar · 6,9k läst
·
L
Lenasv: Detta hittade jag på Agelito.se under skötselråd laminatbänkskiva: Under monteringen skall skivorna skyddas mot smuts och skador. Det kan dock ändå bli fläckar under monteringen. Blir det inte rent med vatten och diskmedel, kan du använda T-Röd, förtunning eller Aceton (utan olja). Undvik att låta vätskan komma i kontakt med träkanter eftersom den kan skadas. Kan vara bra att prova
15 svar · 93,9k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det låter inte troligt att stora betongbitar lossnat så troligtvis är det puts i så fall och då får man ofta prima på och spackla upp men precis som Mikael skriver... hur stora hålor är det ?
5 svar · 9,2k läst
F
fn76: Diskbänkskåpen är ju 80 breda (ca 76 invändigt) så jag tror inte det är läckageskydd till det.
8 svar · 13,8k läst
Y
yuphin: Har ikeas kök i ek med vit stenmönstrad bänkskiva och behöver lite inspiration när det gäller kakel. Några bra förslag? Eventuellt funderar vi på att sätta köksskivor.
0 svar · 1,2k läst
B
Bele: Fick samma svar som andra som kontaktat supporten. Ingen egentlig förklaring men hänvisning till att de måste säga samma sak som det står i installationsbeskrivningarna. Vore intressantare att få förklarat vad det är som gör att detta extra avstånd behövs och vad utgångspunkten för måttet varit. Är det väggen som kan ta skada? Är det ugnen som får otillräckligt luftflöde runt
10 svar · 7,9k läst
M
Martok: Jag tror man byter golv oftare än köksinredning. Har du då ett helt golv måste du lägga det nya golvet ovanpå och det kan skapa problem med höjd vid dörrar etc. Har man inte denna höjd får man skära det gamla golvet vid fötterna och ta bort den del som syns innan man lägger nytt. Jag funderar på att lägga helt under diskmaskin och kyl/frys men bara till fötterna på
12 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.