Hur får man bort gammalt kakel på smidigaste sätt?

Vad är det för vägg bakom? Stämjärn och hammare kan fungera hur bra som helst. Ibland går det, ibland inte. Då får man ta till argare metoder :)

Glöm inte skyddsglasögon. Slog ner 0,30x2,5m igår med stämjärn och hammare, halvvägs igenom kollade jag underarmen, 10 bloddroppar från 10 småsår ifrån flisor. Hade inte känt det alls.

I köket använde vi bara en gammal morakniv, tog väl en halvtimme att få ner allt från masonitskivan...

Beror på hur stor väggen är. En borrmaskin med bilfunktion går snabbt om det är större ytor

Använde själv en borrhammare med bilningsjärn häromdagen, ursmidigt.

• Gilla
NiklasLindh
  • Laddar…
Kakelplattorna lossnade lätt men fixen sitter kvar :| hur får man bort det smidigast? Det är så mjukt att man kanske kan slipa bort det? uploadfromtaptalk1333974011460.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma råd som tidigare, borrmaskin med bilfunktion eller stämjärn. Ska du kakla igen så kanske det inte riktigt allt måste bort.

Stämjärn i detta fallet är ett gammlt fuljärn från typ biltema som inte kan tälja smör :)

Kattvovven skrev:
Stämjärn i detta fallet är ett gammlt fuljärn från typ biltema som inte kan tälja smör :)
Mmmmm, frugan använder ibland mina stämjärn för att öppna färgburkar....

Men som sagt, överlägset bästa handverktyget för detta är bräckjärnet, funkar sedan åxå kanon för att skrapa bort fixresterna.

Paul-Staffanstorp
Sitter kaklen på en gipsvägg är det en stor fördel att såga ut kakel och gips i ett stycke och skruva dit ny gips...
Sparar enormt med tid och man har ett perfekt underlag för ny kakel.

Är det betong bakom är det bara och hugga.

Sen kan man ju fräsa bort fixresterna med en saneringsfräs om man har en sådan och i annat fall hyr man en ;)

Har själv roat mig i påskhelgen med att hugga upp 40 kvm klinker här hemma och fräsa bort fixet :(

Kofot blev det, renslipade med slipmus :-)

Paul-Staffanstorp skrev:
Sitter kaklen på en gipsvägg är det en stor fördel att såga ut kakel och gips i ett stycke och skruva dit ny gips...
Sparar enormt med tid och man har ett perfekt underlag för ny kakel.
Vilket verktyg lämpar sig bäst för detta moment?

Såg? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.