Hej,
Ska flytta en marmor skiva till ett annat kök "om det går"
Skivan är skarvad vid ursågningen för hällen. Detta är gjort genom att man fräst sår underifrån, lagt in någon slags metallkex/metallskenor, någon decimeter lång. Sedan har man kladdat in dessa med något kompositaktigt smutsvitt bindmedel.
Jag provade att med en fin såg såga mig igenonom bindemedlet, det gick bra ner till metallen. Ska jag fortsätt igenom metallen eller är det någon som vet något bättre sätt att göra detta på? kan man lösa upp bindmedlet?`skivan är monterad av proffs, antar att de brukar jobba på ett liknande sätt.

Tror att det vore bra för transport om man kan få isär den, annars tror jag att den är rätt klen runt hällursågningen.
Skivan är i carraramarmor, 40mm tjock. 320cm lån totalt, den skarvade hällbiten är 100cm. Den andra biten har ursåging för vask, men är inte lika orolig för den, bland annat för att den inte är skarvad och dessutom lite minder ursågat.

tips mottages tacksamt

Svarar på mitt eget inlägg ifall någon har intresse:
Jag värmde upp med värmepistol någon minu, vilket verkade göra massan som kittar lite mer porös. Därefter tog jag en multisåg (Fein) för att såga mig upp mellan sten och metallskenan. När metallskenan låg fritt (det gick att röra den i sidled) så tog jag en gummihammare och slog underifrån. efter några repetitioner lyckades jag att få isär skivan med bibehållna metallskenor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.