6 112 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Absorbent bakom kyl
Hej!
Vi har en ny kyl/frys från Samsung, 200 cm hög. Vi vil få den tystare och jag läste på forumet om att ha absorbent bakom kylen för att minska ljudet. Men vilken sorts absorbent ska man ha? Och finns det andra bra sätt också?
Tack!
Petter
Vi har en ny kyl/frys från Samsung, 200 cm hög. Vi vil få den tystare och jag läste på forumet om att ha absorbent bakom kylen för att minska ljudet. Men vilken sorts absorbent ska man ha? Och finns det andra bra sätt också?
Tack!
Petter
Förslag på ett billigt sätt.
Spänn ett relativt tjockt tyg någon centimeter från väggen.
Ludet kan passera tyget men reflekteras inte tillbaka.
Det finns absorbenter att köpa som säkert är bättre på att
sluka ljudet.
Spänn ett relativt tjockt tyg någon centimeter från väggen.
Ludet kan passera tyget men reflekteras inte tillbaka.
Det finns absorbenter att köpa som säkert är bättre på att
sluka ljudet.
Biltemas dämpmatta har en helt annan funktion och det är som att lägga handenjävla_hus skrev:
på en plåt som skallrar. Dämpa ljud som redan finns i luften krävs en absorbent.
En absorbent hindrar ljudet att studsa från väggen.
Sant, och givetvis går all ljuddämpning i första hand ut på att dämpa vid källan. Jag förstår inte varför man skulle vilja släppa ut ljudet i rummet innan man dämpar det. Denna mattan används inte heller normalt för vibrationsdämpning då man använder bitumenplattor eller liknande som lägger vikt på plåten som vibrerar.
Det som här kallas absorbenter används för att dämpa rummet och hindra ståendevågor, med mattor på kylen som dämpar innan ljudet når ut torde vara effektivare. Helst skulle jag vilja dämpa ljudet redan vid kompressorn och fläkten men det är för bökit och jobbigt.
Sent from my E10i using Byggahus
Det som här kallas absorbenter används för att dämpa rummet och hindra ståendevågor, med mattor på kylen som dämpar innan ljudet når ut torde vara effektivare. Helst skulle jag vilja dämpa ljudet redan vid kompressorn och fläkten men det är för bökit och jobbigt.
Sent from my E10i using Byggahus
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Som gammal maskinist (ingenjör) har jag ständigt brottats med att försöka dämpa ljudet men ändå se till att maskinen får kylning. Kylningen är helt nödvändig så ljudvågorna kommer i andra hand....
Ljudbafflar och väggabsorbenter (akustikduk) är ofta ett bra alternativ.
Ljudbafflar och väggabsorbenter (akustikduk) är ofta ett bra alternativ.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden