60 660 läst ·
37 svar
61k läst
37 svar
Gångjärn/utdrag Ikea och Blum kompatibilität
För er som inte upptäckt det än så finns nu blum gångjärn och dämpare på IKEA för skåp.
Det är Integral 125 grader som är de nya gångjärnen.
På dessa går det att montera Integral skåpdämpare.
Jag monterade dessa ikväll och visst dämpar dem bra, nästan för bra. Tycker de går lite långsamt, men mina två månader utan dämpare har väl gjort mig för försiktig. Får drämma i lite mer.
Det är Integral 125 grader som är de nya gångjärnen.
På dessa går det att montera Integral skåpdämpare.
Jag monterade dessa ikväll och visst dämpar dem bra, nästan för bra. Tycker de går lite långsamt, men mina två månader utan dämpare har väl gjort mig för försiktig. Får drämma i lite mer.
Vi har precis monterat våra luckor med blumdämpare vid gångjärnet. Grymt schysst, men upplever som tidigare nämnts att det blir något trögt att stänga smalare luckor, tex 40-luckorna i våra 80-dubbeldörrsskåp. Vi fick med dämpare till båda gångjärnen av vår köksleverantör (Skab selv), och har därför satt dit två per lucka. Finns det någon nackdel att ta bort det ena? Någon slags snedbelastning eller så? Med en dämpare känns dämpningen mer lagom för 40-luckorna.
Till gångjärnen i vårt hörnskåp passar inte dessa dämpare, men vi fick med såna man fäster vid öppningsänden i stället. Har inte monterat dem än, men måste nog göra det snart innan man slår sönder luckan vid stängning, man har liksom vant sig med att ta i lite extra på de andra luckorna...
Till gångjärnen i vårt hörnskåp passar inte dessa dämpare, men vi fick med såna man fäster vid öppningsänden i stället. Har inte monterat dem än, men måste nog göra det snart innan man slår sönder luckan vid stängning, man har liksom vant sig med att ta i lite extra på de andra luckorna...
I vårt kök sitter det bara en dämpare per 40-lucka. Skåpen levererades så och jag upplever dämpningen som ytterst lagom.jonne72 skrev:Vi har precis monterat våra luckor med blumdämpare vid gångjärnet. Grymt schysst, men upplever som tidigare nämnts att det blir något trögt att stänga smalare luckor, tex 40-luckorna i våra 80-dubbeldörrsskåp. Vi fick med dämpare till båda gångjärnen av vår köksleverantör (Skab selv), och har därför satt dit två per lucka. Finns det någon nackdel att ta bort det ena? Någon slags snedbelastning eller så? Med en dämpare känns dämpningen mer lagom för 40-luckorna.
Till gångjärnen i vårt hörnskåp passar inte dessa dämpare, men vi fick med såna man fäster vid öppningsänden i stället. Har inte monterat dem än, men måste nog göra det snart innan man slår sönder luckan vid stängning, man har liksom vant sig med att ta i lite extra på de andra luckorna...![]()
Buslätt att modda gamla ikea gångjärn att passa med dom nya dämparna.
*Tag bort gångårnet från dörren.
*Tag en tunn rundfil (motorsågsfil) och fila upp dom runda "hörnen" så att det blir ett hyfsat fyrkantigt hål (inte så noga, det passar ganska lätt)
*knäpp på dämparen.
*sätt tillbaka gångjärnet
Tar bara ett par minuter per gångjärn
Gjorde så på alla luckor i mitt kök.
*Tag en tunn rundfil (motorsågsfil) och fila upp dom runda "hörnen" så att det blir ett hyfsat fyrkantigt hål (inte så noga, det passar ganska lätt)
*knäpp på dämparen.
Perfekt, köpte de nya dmparna, fick inte dit dem då jag hade gamla modellen och sökte svar.MartinJern skrev:
Behöver hålen göras större? Räcker det med att de runda hörnen filas bort?
Om någon har löst det på annat sätt skulle jag gärna höra!
Medlem
· stockholms län
· 6 inlägg
Har erfarit att bl.a.153 graders Ikea gångjärn saknar möjlighet till dämpare. Finns lite förslag på lösningar på forumet. Jag löste det med Ikeas egna produkter och tog ett vanligt 125 graders som jag sågade av vid leden så att bara dämpfunktionen var kvar och sedan skruvade jag dit det i några lediga hål intill 153 gaders gångjärnen. Dämparen jobbar direkt mot luckan. Det blev ett extra gångjärn men det blev billigt och enkelt !
Hoppas någon gillar mit tips.
Funkade kanonbra.
Hoppas någon gillar mit tips.
Funkade kanonbra.
Var på Ikea idag och fick se dessa Blumdämpare. Fick panik då jag insåg att jag måste ha dem..MartinJern skrev:Buslätt att modda gamla ikea gångjärn att passa med dom nya dämparna.
*knäpp på dämparen.
Väl hemma visade det sig att mitt Länghemskök från 90-talet naturligtvis hade äldre Blumgångjärn med ovala hål. Mkt nära att dämparen skulle passa såg det dock ut som....
Och så hittar man ditt inlägg!
Tack, nu känns det självklart, det som jag själv hade börjat fundera på!
Var först inne på att köpa nya gångjärn, ett per luck, det är väl så Blum har tänkt när man utvecklat dämparna, att man ska tvingas byta ut deras prylar, men det är ju inte nödvändigt då.
Detta forum är kalas!!!
Redigerat:
Klicka här för att svara