Hagenblad skrev:
Gömma eluttagen i bänklådor är en bra idé. Såg ett TV-program där byggaren hade alla köksmaskiner i lådor redan ikopplade. Upp med mixern och starta direkt. Målet var det totalrena köket utan pryar, så alla som försöker gömma lampor och sånt, eller inte gillar att brödrosten står där....

Mvh Calle
Hur skulle lösningen se ut tro? Uttaget borde väl vara skruvat i lådan men då måste det väl vara en flexibel och mjuk fin sladd så att den klarar alla öppningar och stängningar genom åren.

Suhagg skrev:
Hur skulle lösningen se ut tro? Uttaget borde väl vara skruvat i lådan men då måste det väl vara en flexibel och mjuk fin sladd så att den klarar alla öppningar och stängningar genom åren.
Håller på att renovera mitt kök just nu och tänkte lösa detta genom att sätta vägguttaget i bakstycket inuti skåpet. Sen bara lägga en grenkontakt, med tillräckligt lång sladd för fullt utdrag, i lådan. Tror att sladden till den är tillräckligt mjuk och hållbar för att det ska fungera iaf några år, annars är den ju inte så svår/dyr att byta ut.

/Mattias

• Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
knutherta skrev:
Håller på att renovera mitt kök just nu och tänkte lösa detta genom att sätta vägguttaget i bakstycket inuti skåpet. Sen bara lägga en grenkontakt, med tillräckligt lång sladd för fullt utdrag, i lådan. Tror att sladden till den är tillräckligt mjuk och hållbar för att det ska fungera iaf några år, annars är den ju inte så svår/dyr att byta ut.

/Mattias
Det var en enkel smart ide!
Ska hitta på något bra för just mina lådor.

precis så har jag gjort, ett väguttag i bakstycket sen en förgreningsdosa med en avstängningsknapp som ligger i framkant i lådan. Då kan man ha de vanligaste apparaterna i kopplade, men man kan stänga av dem när man inte använder dem, så de inte tjyvdrar el. Dock går det inte att ha alla maskiner inkopplade samtidigt, då blir det för trassligt med alla sladdar, så de man använder mer sällan har jag inte i kopplade.

Nja, Smarta lösningar, kök och 230V elektricitet skulle jag akta mig för!

Speciellt när man bygger in sladdhärvor i skåp och lådor, som blir omöjliga att inspektera.

Vad säger el-experterna?

Suhagg skrev:
Eller så skär man bekvämt och bra på sin rostfria diskbänk. Resterna sopar man ner i slasken och sen tar avfallskvarnen hand om det. :thumbup:
Tyvärr får man inte ha avfallskvarn i alla kommuner - i många fall är det nämligen för lång "rinntid" till reningsverket, så att matresterna börjar röta redan i ledningarna, med problem till följd.

Var hittar man kabelkedja?

Hagenblad skrev:
Finns kanonbra lösningar färdiga om man vill. Serverskåp har dessa lösningar för att dra ur en server en bra bit ut i en hög av servrar. Här är bild.

[länk]
[länk]

Jag bygger en här så småningom, så jag kan leka försökskanin: [länk]

Mvh Calle
Jo, jo, men seriöst:
Nu är vi inte i en torr serverhall där man drar fram en dator en gång om året för att göra lite random skit.
(För övrigt har jag aldrig installerat de där utdragsmojängerna till kabelhållare, sämsta klippta plåtgrejor med vassaste kanter jag har sett.)
Utan nu är vi i ett KÖK, där man skall koppla in elvispen och stavmixern en gång om dagen.

Hur i humhum kan man störa sig så mycket på ett vägguttag vid arbetsbänken att man vill bygga sådana här skruvade lösningar?
Vad mer skall gömmas? Jag vet att det finns folk som inte står ut med åsynen av en disktrasa, men jag förstår det inte :confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.