Hej
har letat frenetiskt efter en trä-kantlist mellan diskbänk och vägg.
Kanlisten ska vara en upphängd variant då diskbänkens kant (10 mm) går upp vid väggen.
Vänligen se bild.
Var hittar jag denna typen av kantlist?
(Vanliga kantlister går ej då de är lika tjocka på bredden. Den jag söker ska vara upphängd, dvs lite tunnare tjocklek (på 10mm av kantlistens bredd) så att diskbänkens kant kommer in på listen. Och lite tjockare tjocklek på den övre delen som skruvas in på väggen).
TACK på förhand!
har letat frenetiskt efter en trä-kantlist mellan diskbänk och vägg.
Kanlisten ska vara en upphängd variant då diskbänkens kant (10 mm) går upp vid väggen.
Vänligen se bild.
Var hittar jag denna typen av kantlist?
(Vanliga kantlister går ej då de är lika tjocka på bredden. Den jag söker ska vara upphängd, dvs lite tunnare tjocklek (på 10mm av kantlistens bredd) så att diskbänkens kant kommer in på listen. Och lite tjockare tjocklek på den övre delen som skruvas in på väggen).
TACK på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sorry 08mysa, texten är obegriplig, och bilden säger absolut ingenting.
Normalt låter man diskbänkens uppvik ansluta till väggen, sedan kaklar man ned över plåtkanten.
Kanske du kunde rita hurdan list du är ute efter?
Men välkommen till forumet!
Normalt låter man diskbänkens uppvik ansluta till väggen, sedan kaklar man ned över plåtkanten.
Kanske du kunde rita hurdan list du är ute efter?
Men välkommen till forumet!
Tackar.
Gör ett nytt försök.
Det röda området är diskbänkens uppvik.
Det blåa är väggen.
Kanlisten i trä ska täcka både röda och blåa området.
Kantlisten ska vara lite tunnare i det röda området (pga diskbänkens uppvik) och lite tjockare i det blå området där det ska komma in på väggen och skruvas in i väggen.
Gör ett nytt försök.
Det röda området är diskbänkens uppvik.
Det blåa är väggen.
Kanlisten i trä ska täcka både röda och blåa området.
Kantlisten ska vara lite tunnare i det röda området (pga diskbänkens uppvik) och lite tjockare i det blå området där det ska komma in på väggen och skruvas in i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där låter som ett väldigt dumt ställe att ha en trälist. Listen du söker heter kakellist, och har urgröpning på baksidan för att få palts med kaklet. Men diskbänken blir ju blöt och det tål inte en trälist särskilt bra. Sätt du kakel som vanligt folk, och låt trälisten sitta över kaklet istället för under.
För övrigt hänger man inte upp lister.
För övrigt hänger man inte upp lister.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
08mysa, vad är det för material i väggen?
Det ser mest ut som illa spacklad och målad gipsskiva.
Det blir rätt svårt att hålla rent och hygieniskt.
Det är därför man klär väggen med kakel, glas eller något annat tätt, porfritt och lätt rengjort material.
Bonustips:
Blankt kakel är överlägset.
Matt kakel, som nu är på modet, tycker jag är svårt att hålla rent och snyggt runt spisen där det skvätter från stekpannor och frityrgrytor
Det ser mest ut som illa spacklad och målad gipsskiva.
Det blir rätt svårt att hålla rent och hygieniskt.
Det är därför man klär väggen med kakel, glas eller något annat tätt, porfritt och lätt rengjort material.
Bonustips:
Blankt kakel är överlägset.
Matt kakel, som nu är på modet, tycker jag är svårt att hålla rent och snyggt runt spisen där det skvätter från stekpannor och frityrgrytor
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har aldrig varit med om att man sätter en list av trä i nedankanten och om man nu hade det förr och den är dålig så man tar bort den så kanske man skulle fundera i banorna att det finns en anledning till att den var dålig = fukt ! 
i övrigt syftas det som jag tolkar det hela på en falsad list, men som sagt... Vansinne !
Tänk om, gör rätt... Kakel ända ner så det blir tätt för vatten.
i övrigt syftas det som jag tolkar det hela på en falsad list, men som sagt... Vansinne !
Tänk om, gör rätt... Kakel ända ner så det blir tätt för vatten.
Skaffa en list i teak och låt någon falsa ur den så den passar om du nu absolut vill ha en list.
Vad gäller området ovanför så finns det färger som man använder i t.ex. duschutrymmen och som går alldeles utmärkt att hålla rena.
Vad gäller området ovanför så finns det färger som man använder i t.ex. duschutrymmen och som går alldeles utmärkt att hålla rena.
Klicka här för att svara