8 768 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Val av köksfläkt - externmotor?
Hej
Vi ska byta kök och har en öppen planlösning vilket gör att vi vill ha en fläkt med bra kapacitet och lågt ljud.
Vi har tittat på tre olika märken: Thermex, Fjäråskupan och Franke Futurum.
Vi har även fått förslag på att sätta extern fläktmotor, antingen vindsmotor eller takmotor.
Är det någon som har synpunkter/erfarenheter av de olika fabrikaten resp val av placering av fläktmotor?
Mvh
Göran
Vi ska byta kök och har en öppen planlösning vilket gör att vi vill ha en fläkt med bra kapacitet och lågt ljud.
Vi har tittat på tre olika märken: Thermex, Fjäråskupan och Franke Futurum.
Vi har även fått förslag på att sätta extern fläktmotor, antingen vindsmotor eller takmotor.
Är det någon som har synpunkter/erfarenheter av de olika fabrikaten resp val av placering av fläktmotor?
Mvh
Göran
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej.
Om du har plats för en fläkt som kommer upp från bänkskivan passar det
en öppen planlösning då du slipper se den alls.
Att välja en som syns för det mesta men inte hörs... jag skulle hellre ha en som INTE syns för det
mesta men låter nån dcb mer... Dyrt men värt
//Christian
Om du har plats för en fläkt som kommer upp från bänkskivan passar det
en öppen planlösning då du slipper se den alls.
Att välja en som syns för det mesta men inte hörs... jag skulle hellre ha en som INTE syns för det
mesta men låter nån dcb mer... Dyrt men värt
//Christian
Men i en öppen planlösning stör fläkten även de som inte för tillfället lagar mat vilket gör att jag nog skulle prioritera ljud före estetik för att kunna umgås medan maten står och kokar. Men det ena behöver inte utesluta set andra. Med extern fläkt blir det bra mycket tystare.
Ja, det är så vi har resonerat. Eftersom att vi redan har beställt köket samt inte har möjlighet att dra ventilationsrör för en bänkmonterad fläkt, så är detta inget alternativ för oss, men jag håller med dig, Tompa01, att det helt klart är en vettig lösning.
Vad är att rekommendera? Takfläkt eller vindsfläkt?
/Göran
Vad är att rekommendera? Takfläkt eller vindsfläkt?
/Göran
Synd att köket ar ritat och klart, eftersom bänkfläkt isig blir tystare då den göms bakom och i skåpen, dessutom är motorn nere i fotnivå= tyst i ansiktsnivå.
Nu när det är som det är skulle jag ta en vindsmonterad motor - helt outstanding! // Christian
Nu när det är som det är skulle jag ta en vindsmonterad motor - helt outstanding! // Christian
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden