5 571 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Ändra standardhöjd på överskåp - åsikter?
Sida 1 av 2
Tjena, vi ska börja sätta upp våra köksskåp men funderar på att sätta dom på 146cm istället för 141cm (från golv) på det sättet får vi känslan av mer diskbänk och slipper avslutningslister mot taket.
Är det en dum ide? Har vi förbi sett något? Är det en sån grej som fungerar, eller kommer köket kännas fel?
Mvh
Chris
Är det en dum ide? Har vi förbi sett något? Är det en sån grej som fungerar, eller kommer köket kännas fel?
Mvh
Chris
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Sätt inte spots i taket som kan lysa/värma på luckorna när de öppnas.
Kanske behövs en pall för att nå upp till översta hyllan.
Är ni långa så kan det vara motiverat.
Och som jag skriver ofta, prova, det är ju bara att skruva upp ett par skåp och ställ dig framför bänken, ser det fel ut så skruva loss skåpet och sänk ner dem.
Har varit in i hus där det är lågt i tak och skåpen sitter mot taket och det ser konstigt ut, men det är bara min åsikt.
Protte
Och som jag skriver ofta, prova, det är ju bara att skruva upp ett par skåp och ställ dig framför bänken, ser det fel ut så skruva loss skåpet och sänk ner dem.
Har varit in i hus där det är lågt i tak och skåpen sitter mot taket och det ser konstigt ut, men det är bara min åsikt.
Protte
Ah, hade inte riktigt tänk på saker som spottarna. Pall tänkte vi faktiskt ha endå. Ingen av oss är särskilt lång eller kort. (176+186) men det är alltid skönt att komma upp lite.prototypen skrev:Sätt inte spots i taket som kan lysa/värma på luckorna när de öppnas.
Protte
Nu när man tänker på det så låter det ju som att man inte riktigt kommer ifrån att ha list längst upp, men hur många cm tror du är minsta tänkbara? 2-3? Eller tror du/ni att vi borde köra med alla fem?
Tänk er för, ni måste vara långa för att inte irritera er på att inte nå upp. När man har höga skåp är det ändå svårt att nå högst upp. Jag satte in höga skåp men har låtit det bli ett mellanrum till taket, lagom stort för att komma åt eluttag som jag satt där. Bra utrymme för transformatorer till LED-belysning tex. Jag har avslutat med en krönlist,
"Slipper avslutningslister mot taket"
Hur nära taket går luckan vid öppning/stängning? Det blir inte kul om det skrapar i. Takhöjd?
Jag själv är inte kort, och har också tänkt på detta, för att få fullsyn in på hela bänken... utan att behöva krumma.
Hur nära taket går luckan vid öppning/stängning? Det blir inte kul om det skrapar i. Takhöjd?
Jag själv är inte kort, och har också tänkt på detta, för att få fullsyn in på hela bänken... utan att behöva krumma.
Tackhöjden är 236 och skåpen är 92cm. Inte alls tänk på det där med skåpsdörren, måste undersökas.JOW skrev:
Däremot nu när jag räknar på det inser jag att skillnanden bara är 3cm.
141 (standardhöjd) + 92 = 233cm.
Så här skulle jag gjort.
Klä in överskåpen med täckskivor (som en ram runt om, med framkanten i liv med luckornas framkant) och sätt dem mot taket.
Täckskivans tjocklek gör att luckorna går fria från taket. Höj ev. högskåp och sätt täckskiva ovanpå de också.
Totalt hamnar då överskåpen undersida (täckskivan) på 141 cm. 15 + 920 +15 = 950 mm
Klä in överskåpen med täckskivor (som en ram runt om, med framkanten i liv med luckornas framkant) och sätt dem mot taket.
Täckskivans tjocklek gör att luckorna går fria från taket. Höj ev. högskåp och sätt täckskiva ovanpå de också.
Totalt hamnar då överskåpen undersida (täckskivan) på 141 cm. 15 + 920 +15 = 950 mm
Redigerat:
I en ideal värld är taket helt plant och i våg.
Men det är ju inte säkert att så är fallet.
Så eventuell mjukfogning alternativt kapa passbit efter takets lutning (om det lutar) då skåpen sätts upp i våg, kanske kommer behövas.
Annars så är ju Monterat's lösning smidig, att då få en distans mot taket (och ram? går ju att experimentera med färg där).
Men det är ju inte säkert att så är fallet.
Så eventuell mjukfogning alternativt kapa passbit efter takets lutning (om det lutar) då skåpen sätts upp i våg, kanske kommer behövas.
Annars så är ju Monterat's lösning smidig, att då få en distans mot taket (och ram? går ju att experimentera med färg där).
Jag skulle fortsatt med taklist runt skåpen, det ger ett lite mer arbetat intryck tycker jag.
Vi hade samma dilemma. Men vi valde att inte sätta våra väggskåp upp till taket utan det blev en glipa. Dels för att taket kanske inte är helt rakt. Nu när det är klart så tycker jag det är snyggt med en passbit upp mot tak. Vi har dessutom högskåp så allt ligger i "jämn linje".
Jag säger så högt som möjligt bara luckorna går fria och du kan fixa en lämplig anslutning mot taket. Vi har taklist även vid skåpen. Centimetrarna är viktigare under skåpet där kan de verkligen göra skillnad. Det som står på översta hyllan används inte så ofta ändå, i alla fall inte i vårt kök. Jag har aldrig nått översta hyllan och ser därför inte det som ett problem.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har man högskåp intill väggskåpen måste man ju tänka på att höjderna på de olika skåpen är anpassade för att stämma och linjera i ovankant och då kan man ju inte bara höja väggskåpen hur som helst.
Dessutom som några redan nämnt är sällan taken helt i våg och det ser mycket sämre ut att få en glipa mot taket som typ blir från 0-2cm än som blir 3-5cm tycker jag eftersom det då bara ser snedare ut...
Dessutom som några redan nämnt är sällan taken helt i våg och det ser mycket sämre ut att få en glipa mot taket som typ blir från 0-2cm än som blir 3-5cm tycker jag eftersom det då bara ser snedare ut...
Sänkta taket diffar +/- 1 mm på 6x5 meter, men vi satt skåpen på standardhöjd ju för att liva rätt med högskåpen ändå. För att slippa jävlas sen, vi har ändå tillräckligt med speciallösningar som ska göras. Så enkelhet gick före att få nån extra cm i diskbänkhöjd. Kändes inte värt att riskera att det slutar med att vi river ner allt igen. 
Vi har 65 cm mellan diskbänk och överskåp. Dels för att få större rymd och åtgång till arbetsbänken. Dels för att vi har en gasolhäll och ovanför den krävs det 65 cm upp till fläkten/skåpen. Att gasolhäll kräver större mellanrum är det nog inte alla som tänker på. själv är jag 165 cm lång och jag når upp (om jag står på tå) till det som står ytterst på översta hyllan. Ibland får jag hämta en pall, men det är sällan det som står längst in behövs i vardagen. Nu när vi har det stora utrymmet mellan bänk och överskåp har kan jag omöjligt tänka mig en lägre höjd.
Ser att kattvovven redan satt upp sina skåp. men mina kommentarer kan kanske hjälpa andra. Framför allt den viktiga informationen om utrymme ovanför gasolhäll.
Ser att kattvovven redan satt upp sina skåp. men mina kommentarer kan kanske hjälpa andra. Framför allt den viktiga informationen om utrymme ovanför gasolhäll.