Hej ska nu på torsdag riva ner det gammla köket för att ge plats till det nya
Har aldrig gjort nått sånt här innan så lite tips vore bra
Vattnet får jag bortkopplad några dagar innan
Nått mer jag behöver tänka å ? nån speciel ordning kanske ?
mvh
Har aldrig gjort nått sånt här innan så lite tips vore bra
Vattnet får jag bortkopplad några dagar innan
Nått mer jag behöver tänka å ? nån speciel ordning kanske ?
mvh
Ett bra tips är att skippa kofoten, skruva ner skåpen ett och ett och sälja hela klabbet. Mitt gamla kök från början av 80talet fick jag 5000 för, plus att de hämtade det. Behövde alltså inte åka en enda vända till återvinningscentralen, det var värt en hel del det också.
Beror extremt mycket på hur gammalt köket är skulle jag säga. Om det är från 80-talet, kanske en skruvdragare fungerar. Är det från 60-talet eller tidigare så är det bara kofot som gäller om du hade tänkt dig hinna riva ut köket på en dag. Det är åtminstone min erfarenhet. Efter ett eller ett par skåp brukar man få in "snitsen" när man lärt sig hur de har monterat, typ "där sitter en list som de spikat i väggen och den sitter si och så". Då brukar det bli enklare.
Beroende på hur det ser ut hos dig kan du behöva elektrikerhjälp för att koppla ur viss el, och inte bara vattnet.
Apropå riva skåp: Vi ska riva vårt 70-tals kök om knappt 2 veckor och har fått tipset att man ofta behöver kunna skära av bultar som håller väggskåpen uppe i betongväggar. Och mycket riktigt, när vi kollade närmare såg vi att vi inte något som går att skruva ner... Så först lär vi bryta ner själva skåpen med kofot och sedan kapa kvarvarande och utstickande bultar med smärgelskiva jämns med väggen. Tydligen lär det slå mycket gnistor och flyga en och annan skärva varför skyddsglasögon är nödvändiga.
En annan rivningsgrej som kräver lite svett för oss är att få bort alla förskräckliga plastlister runt dörrkarmarna i kök, matrum och hall (som hänger ihop). De sitter som berget på ena sidan, suck, och även om de spricker och går att bända så släpper de inte frivilligt. Och vissa dörrkarmar tänkte vi ju behålla så helst ska inte hela klabbet gå sönder.
Apropå riva skåp: Vi ska riva vårt 70-tals kök om knappt 2 veckor och har fått tipset att man ofta behöver kunna skära av bultar som håller väggskåpen uppe i betongväggar. Och mycket riktigt, när vi kollade närmare såg vi att vi inte något som går att skruva ner... Så först lär vi bryta ner själva skåpen med kofot och sedan kapa kvarvarande och utstickande bultar med smärgelskiva jämns med väggen. Tydligen lär det slå mycket gnistor och flyga en och annan skärva varför skyddsglasögon är nödvändiga.
En annan rivningsgrej som kräver lite svett för oss är att få bort alla förskräckliga plastlister runt dörrkarmarna i kök, matrum och hall (som hänger ihop). De sitter som berget på ena sidan, suck, och även om de spricker och går att bända så släpper de inte frivilligt. Och vissa dörrkarmar tänkte vi ju behålla så helst ska inte hela klabbet gå sönder.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Hjälpte min mor att riva skåp i hennes 70tals kök, dom satt med stora spik tog kofoten och bände så den kom ut sedan tog vi ner skåpet, och slog ut spiken skåpet gick då att använda till annat.
Ena skåpet var itne spikat utan skruvat, det skruvar vi ner då det var lättare att få ut skruven som var fäst i sidan ihop med ett annat skåp, sedan åkte det upp på vägen igen.
Plastlister får man lätt bort med värmepistol.
Hur gammalt är köet som ni skall riva?
Jag håller med föregående talare försök få ner det så helt som möjligt och sälj det om ni vill bli av med det, det är många som behöver sådana skåp till landet, garaget m.m.
Eller skänk bort det så slipper ni transporten.
Ena skåpet var itne spikat utan skruvat, det skruvar vi ner då det var lättare att få ut skruven som var fäst i sidan ihop med ett annat skåp, sedan åkte det upp på vägen igen.
Plastlister får man lätt bort med värmepistol.
Hur gammalt är köet som ni skall riva?
Jag håller med föregående talare försök få ner det så helt som möjligt och sälj det om ni vill bli av med det, det är många som behöver sådana skåp till landet, garaget m.m.
Eller skänk bort det så slipper ni transporten.
Redigerat:
Det är inte lätt att sälja gamla kök nu verkar det som. Ska riva ut ett gammalt masurbjörkkök nästa vecka, en intressent men han hörde av sig en gång och sen blev det tyst. Så (ännu) ett hantverkskök hamnar på tipper verkar det som.
Här kommer ett par bilder. PMa om intressen finns för att ärva någon/några luckor eller skåp. Det är dock lite brådis, på tisdag börjar jag plocka ner köket. Det är platsbyggt, så inga mått är standard... Om man inte tycker att till exempel 54cm eller 76cm är std-mått 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det masurbjörk? Ser riktigt fint ut.
Man blir nästan tårögd när sån't fint bygge går till tippen.
Jag förstår att det är för sent nu,
men hade det inte räckt med en ny bänkskiva, induktionshäll och ugn och kanske nya lampor?
Man blir nästan tårögd när sån't fint bygge går till tippen.
Jag förstår att det är för sent nu,
men hade det inte räckt med en ny bänkskiva, induktionshäll och ugn och kanske nya lampor?
Jepp, det är hemsnidad masur, rakt igenom....
Det är kul att du föreslår det, du är nämligen inte den första. Men när jag brukar fråga om någon vill ha vårt kök brukar folk börja hosta och skruva på sig lite. Tyvärr räcker det inte med nya skivor och vitvaror....
Det är kul att du föreslår det, du är nämligen inte den första. Men när jag brukar fråga om någon vill ha vårt kök brukar folk börja hosta och skruva på sig lite. Tyvärr räcker det inte med nya skivor och vitvaror....