J
Anonymiserad 137805: Troligt är att magneten som öppnar luckan förbi krossen slutat att fungera Det kan vara is tex. Ta ur ismaskinen och kolla att inget frusit fast, luckor och armar rör sig lätt
4 svar · 5,7k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jag tycker många ggr detta blir mycket snyggare än att gå runt med takanslutningen runt hörnen...
1 svar · 1,8k läst
Christian Dompert
Christian Dompert: Tack för tipsen. Hoppas nu hade en trevlig helg. Blev ingen kakling i helgen då min bänkskiva som jag gör i ett betong/cementmaterial inte blev färdig men jag tror jag gör som Stefan N säger. Kapar alla så att de blir samma höjd på dem och sen avlutar med en list.
3 svar · 3,5k läst
G
galnasmeden: Ta o bjud hem en smed som kan svetsa. Han/hon kan nog fylla igen de små kratrarna med någon typ av lödverktyg eller mindre svets som du eller han kan slipa ner så det blir jämt och fint. Vet ej hur pass mycket du har kört med stålborste men den måste ju ha gjort en del repor i diskhon. Stålull hade jag använt. Polerpasta och en polermaskin/borrmaskin/skruvdragare kan eventuellt fixa
10 svar · 10,1k läst
·
P
Pärran: Har Kvik slutat med ekluckan forestra? Hittar inte den i prislistan. Har för mig att kvik skulle ha förskottsbetalning på sina kök. Hur fungerar det om den lokala butiken går i konkurs? Såg nämligen att den här i Karlstad var försatt i konkurs.
0 svar · 2,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tror knappast att Kvänum är billigare, tyvärr, men vill också ha helst i trä.Har själv plastfack, flera i samma låda, klippta för att passa. Och i någon låda IKEAs lådindelare (vet inte ens om de finns längre) med plastmatta i botten..
7 svar · 14,5k läst
·
B
bittle: Vi har en likadan typ av fläkt som den övre vid spisen som har arbetsytor på vardera sida. Varje dag slår vi, eller håller vi på att slå ansiktet i fläkten pga det i vinkel osynliga glaset. Perfekt ögonbrynshöjd också.
8 svar · 4,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: http://www.bauhaus.se/silikon-borttagare-250ml.html
2 svar · 5,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Är det OK med 27 mm? http://www.bauhaus.se/bankskiva-bok-27x620x3620mm.html
1 svar · 1,4k läst
J
jebe: Det estetiska tänker jag inte kommentera. Men "döda" golvet med en gips åtminstone, om så bara en renoveringsgips. Därefter prime och flyt. Men gör det ännu hellre korrekt, dvs ta reda på dimension och konstruktion på bjälklag och golv och därefter ta beslut. Tråkigt oneliner, men det kändes bäst.
4 svar · 2,4k läst
H
Hubbe2: 95 har vi. 80cm plus 12 under å sen 30mm stenbänk. lagom höjd. Är 1,78
6 svar · 21,9k läst
birgera
birgera: Hej! Sätt snygga eluttag infällda i väggen 10 cm under överskåpen. Jag renoverar köket och har ca 35 cm bänk vänster om hällen, ca 95 cm bänk mellan häll och ho, och 45 cm mellan ho och kyl. Hällen med ca 35 cm bänk till vänster och höger har inga överskåp, så där kommer eluttaget att sitta infällt i väggen vare sig man vill eller inte. För att få symmetri så sätter jag
15 svar · 16,9k läst
H
Henri: [citat] Tack för tipset, det ska jag följa upp!
23 svar · 5,3k läst
Stefan N
Stefan N: Även om det inte blir skitsnyggt brukar det gå att limma dom ovanifrån också.
6 svar · 2,3k läst
·
M
Mikael_Swe: [citat] Jag tänker att i samband med att hela Sverige byter kök just nu borde man köpa begagnade vitvaror. Man ser till att vitvarorna passar det kök man har tänkt att beställa. När man samlat på sig allt man behöver så är det bara beställa köket. Känns som en bra idé. Speciellt i mitt fall där jag faktist har ett fungerande kök.
6 svar · 3,1k läst
A
AntonP: Tack för alla svar! Jag kommer nog göra en egen lösning och ställa skåpen på. Ikeas ben blir 7,5cm som kortast och då kommer den vara ivägen för fönstret. Fönstret öppnas f ö inåt, därav alla funderingar, glömde skriva det i första inlägget. Anledningen till att jag inte lägger det på 3450-väggen är att vatten och avlopp är vid 211-hörnet.
5 svar · 9,9k läst
·
G
Ghost79: Hittade svaret på IKEAs hemsida. Kolla längst ner i denna manual. http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/maximera-lada-medel__AA-762316-5_pub.pdf
1 svar · 2,0k läst
S
sophieth: Behöver lite hjälp att bolla idéer till renoveringen av mitt kök. Ska ändra det mesta så behöver lite hjälp att få allting att passa: 1) Funderar på en valnötsfärgad laminatbänkskiva likt den här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30202209/ Någon som har bra idéer på vilka knoppar jag skulle kunna ha till? Jag kommer att ha kvar mina gamla luckor då köket kommer vara
0 svar · 1,6k läst
H
Helioz: Diamanthålsåg definitivt men kan även fungera med hårdmetallhålsåg (volframkarbid). Väljer du diamant så finns det hålsågar både för våt och torr borrning. Du skulle även kunna hyra en kakelfräs: [video=youtube;deZUCXMKuDs]https://www.youtube.com/watch?v=deZUCXMKuDs[/video]
1 svar · 865 läst
B
Blekingen: Hej Sophie! Först nu såg jag ditt svar - Tack! Din blogg följer jag sedan Ekenästiden, och ert kök, eller snarare hela ert förhållningssätt till renovering av gamla hus, har varit en inspirationskälla för oss. Vi ska kolla in Åraslöv också, jag fick bara intrycket att det var betydligt dyrare än Himle. Jag har även läst inlägg om stommar i massivt trä, att de skulle riskera att
3 svar · 4,4k läst
N
Niklas_x: [citat] Tack för svar. Men: - jag har väl ändå samma problem med rördimensionen och antalet krökar - frågan kvarstår alltså om det duger med 130? - takmonterad har ett antal nackdelar gentemot vindsmonterad för mig: 1. radhusområde med andra folks uteplatser ganska nära, känns inte schysst att börja väsnas på taket. 2. taket är gammalt och behöver läggas om, jag gissar att det
4 svar · 1,7k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Slangen ska ju gå i en böj över en viss höjd för att vattnet inte ska rinna ur maskinen när den diskar. Det lär ju diska torrt annars.
4 svar · 1,4k läst
fahlis
fahlis: [citat] Enligt detaljritningen är det så, vatten värme och avlopp. De rören går genom hela huset från källare till 5:e våningen. Det är knappast realistiskt att flytta dem, så köket kan inte utvidgas åt det hållet.
5 svar · 3,7k läst
P
para: Hos mig var alla skåpssidor limmade mot varandra så det gick inte ens plocka ner utan att slå sönder alltihop....
5 svar · 2,2k läst
·
kontorsråttan
kontorsråttan: [video=youtube;dX1nKSh2QGk]https://www.youtube.com/watch?v=dX1nKSh2QGk&feature=kp[/video] Tycker inte om att bli avundsjuk.... så nu måste jag väl hata dig? ;) Vill visa detta för frugan, men jag vet inte om jag vågar, har fullt upp med projekt som det är... Men jag måste, det är den stilen vi vill ha. Har du mer från huset? Mer inspiration. Mer mer meeeeer.
7 svar · 2,1k läst
·
ekblom
ekblom: Trevligt, kommer följa er blogg! Ska också platsbygga ikea-kök framöver.
1 svar · 12,2k läst
·
S
Snickarn Andersson: Hej! Vi platsbygger ett kök i shakerstil, med innanförliggande luckor. Kolla gärna in vår blogg för mer info www.shakerkok.se [bild]
10 svar · 11,6k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Det är det ju eftersom det var i en tvättstuga där det finns tätskikt på golvet. Nu ligger ju inlägget under "kök" och därför tog jag för givet det handlade om kök utan att läsa så noga och då ska det vattensäkras i skåpet så inga vattenläckage kan rinna ner bakom skåpet och ställa till med dold skada... :)
19 svar · 50,4k läst
·
Fotografen
Fotografen: Gammal tråd men visst f-n ser det ut att vara TVÅ-fas??
4 svar · 5,2k läst
·
S
Sparris: Häng upp ett nedfällbart bord på väggen och häng upp 4 stolar bredvid. Rensa bort allt (jag menar allt) som inte absolut behövs. Är det en djup fönsterbräda? Då kan den nyttjas som förvaring av tex brödrost och smörgåsgrill om det används ofta. Inte så mycket hjälp om planlösningen men din bild är svår. Enklare rakt uppifrån med mått. Lycka till.
1 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.