På 1960-talet när Svenska Fläktfabriken byggde centralutsugen, satte man upp bruksanvisningar i lägenheterna.
Denna skylt satt "väl synlig" på insidan av städskåpsdörren:

anvisning-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst ner står en finstilt uppmaning som egentligen borde stå med decimeterhöga bokstäver ovanför spisen:

anvisning-2.jpg

• Gilla
Lambis
  • Laddar…
Men om man använda en kolfilter fläkt hur mycket " flottig Matos" skicka man ut? Min problem mest med alla kolfilter fläkter var ånga. Problemet med "trycker ut luft" finns, du har rätt, men man kan lösa det genom att öppna fönster. Om man, bara teoretisk, "bygga" vidare på så en idee, kan man har ett t-stuck och ett spjäll och på det sätt kontrollera när recirculerings luft gå utt eller stanna i köket. Bara tanker som jag hade så ta allt det med en pris av salt. (Sorry for my bad Swedish)

Det har du rätt i att det mest är ånga med kolfilterfläkt, så det kanske inte är ett problem.
Dock är det ju luftflödet, du skapar ett undertryck i rummet som kanske inte kompenseras inluften utan din lägenhet kan ta luften från frånluften istället. Att öppna ett fönster "löser" detta, men då måste man komma ihåg det, och på vintern kan det bli ganska kallt =)

Jag undrar varför ni inte får installera "fläktkåpa" ? Kanske inte fungerar med självdrag utan bara mekanisk frånluft som vi har i vår BRF?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.