Kök
billyby: tack för svar! Ja kruxet är att betongköksskivan redan är inkaklad i väggen och att det inte går att skjuta in eller ut stommarna längre än vad jag redan gjort. Det är första gången jag bygger själv och nu när jag ska få in ugnen i köket så är det tydligare än någonsin :/. Däremot är det möjligt att dra ut stommen där ugnen sitter och bygga om den på bredden om det skulle
ullberg: Deltaco har en variant på dessa (då märke smartline) vilket innebär att nästan varenda datortillbehöskedja kan ta fram dessa (inkl kjell&co men jag vet inte om de gör anskaff på prylar de normalt inte lagerför), kanske var det genom en sådan du köpte dina. Deltaco har dessa i lager och om ÅF:en har lite bättre priser hos Deltaco än jag (vilket är troligt givet min minimala volym)
Punie: Toppen, tack för alla svar och tankar! Det hela känns som vi närmar oss en godtagbar lösning. Och jag tycker ändå att vi har en bra dialog och att leverantören gör vad de kan. De har i dagarna varit förstående och hjälpsamma beträffande golvet, vi hittade en nödlösning som vi hoppas fungerar för alla. Vad gäller fläktanslutningen, förstår jag till fullo om de saknar kunskap om
Paul-Staffanstorp: Jag hade ju nog ändå maskerat noga och lagt i en svart akrylfog... men de e en smaksak... :)
Klakorp: http://sla.se/tibro/article1578393.ece http://www.advokaterna-lvh.se/till_salu/tibrokok_abnkg_produktion_ab.html Hittade ingen info om detta här på forumet och tänkte att det kunde vara bra att veta.
Paul-Staffanstorp: Kan bara instämma... lite från fall till fall... :)
Paul-Staffanstorp: Jaja.. ingen hårdfog där... ha en masonite eller kartong instoppad när du fogar så förenklar det för dig...
Carl_Elvis: En vän jobbar på support för Gorenje i Danmark och har påpekat fördelen med att låta hällen vila ovanpå skivan, utan infällning. När din häll går sönder (om 3 - 15 år) och det inte finns en ny i exakt samma mått kommer du vara glad för att det finns större marginaler att byta häll utan att byta halva köket.
isolde: Har du en kompressor, så testa med att blåsa rent.
isolde: BLANCO Plus 8 F Compact http://www.blanco-germany.com/en/int/kitchen_sinks/product_catalogue_sinks_int/sink.html?sid=010100523 Tror inte du hittar någon billigare om den ska vara planlimmad och med två lådor.
pbol: Hej Verkar dåligt med kommunikationen om halva högersidan inte blivit kaklad. Men det är lätt hänt om man ber om något utanför standard. Dock märkligt att det alltid blir kundens fel när en erfaren kakelsättare borde ha förstått att man ska fråga och upplysa kunden. Jag hade köpt mer kakel och kaklat allt ovan skåpen som inte är kaklat. Och kaklat en halv plattat ut från golv
mlkjhr: Lack som du föreslår tror jag också på.
TorpSigge: Hej, Som jag ser det har du endast ett alternativ. Att köpa en spiskåpa särskilt avsedd för denna typ av ventilationssystem, dvs en spiskåpa utan motor men med ett inbyggt spjäll som du kan reglera med ett timer-vred. Varifrån kommer texten inom citattecken? I mina öron låter det som den typ av fläkt man ofta använder i radhus med eget ventilationsaggregat där köksfläkten är
ESSC: Har verkligen försökt stå på mig här men de tar inte ens emot det som ett reklamationsärende. Fabriken hävdar att de monterar allt för hand och att det därför är ett hantverk och att vi får acceptera denna förskjutning. Jag tycker då att detta borde man informerat om innan lagd beställning och att vi beställde av just dessa för att få hög kvalitet men jag kan tydligen stånga
Hemmakatten: De ismaskiner som är avsedda för privatbruk (>5') producerar enbart is som är runda i formen och med ett hål i mitten. Möjligt att de kommer i olika storlekar, men det är fortfarande inte solida iskuber. Och 10' eller mer är jag inte beredd att betala.
Konsthantverkaren: Startade igång vår spis idag, men vilket ljud från ugnen! Jag som älskar att baka. Låter som ett flygplan! Hemskt!
Tobbe87: Har flyttat upp frysen från källaren och behöver därför komplettera med ett överskåp. Behöver hjälp med att hitta en skåplucka i ek som är ca: 595x235 mm och ser ut såhär [bild] Sen skulle jag även behöva en täcksida i ekfaner som är minst 2100x820mm
Ulrika Lisshagen: [bild] Hittade bild där taket syns. Klart det är fönstrets skyddsfilm. Om de inte målat taket blått förstås. ;) Puh!!
Metis: [quote="Metis, post: 2040288"]Ni som innehar fakta om denna list, ber vänligast om er feedback. Har lagt upp bild tidigare som visar hur snickaren slipat sönder skivan, fråga 1. Ska man verkligen slipa/skära denna typ av list? Skivan finns i 3 tjocklekar. Fråga 2. Finns inte rätt storlek på listerna att passa tjockleken man valt? Vår är standard. Se bild 1. Så ser övriga fabriksgjorda
Mats Nilsson: [citat] Problemet är ju bara att man inte blir så mycket klokare av att googla detta. Det som kommer upp är Studio Inré som inte är en kökstillverkare. Det är ett företag som säljer diverse olika inredningsdetaljer, bland annat till kök av olika modeller. Det verkar dock inte omfatta en köksmodell eller tillverkare som heter inré
MRK: Tack för svaren! Vi kan absolut flytta diskmaskin, inga problem, den kan lika gärna sitta på andra sidan diskbänken, närmast högskåpet. Tror vi ska minska köksöns bredd så att vi får 1.2m passage, det blir ju som det påpekats rätt mycket trafik där.
davveno1: Ojdå, ja då blev valet genast ännu enklare. Tack!
TheGame: Hej igen jag har kollat på sidor som reservex osv, antingen har dom inte alls just dessa "paneler" som det kallas även fast det bara är plastet som är högst upp i fronten eller så är det dyrt billigaste jag hittade var 700kr och då var det inte exakt samma och då passar det säkert inte. Får försöka laga på nått sätt samt hålla koll på återvinningen när man har vägarna förbi.
SBH: göra ett nytt hål in i skorsstenen? mindre låda kunde det väl ha blivit också?
Kjell_G: Vad anses vara för billig "skräp" blandare? Jag har hittat en vacker badkarsblandare i gammal stil som kostar runt 1500:- Är det att slänga i sjön? Om du har mycket kalk i vattnet går det hårt åt blandare, oavsett märke. Är du lite händig kan du lätt byta själv. Gillar du utseende och funktion tycker jag du kan slå till :)
Enk Projektet: Hej och välkommen till Byggahus Man bör ha en passbit mellan väggen och skåp/diskmaskin....
MathiasS: En oscillerande slip funkar utmärkt. Är skivan riktigt dålig kör jag 80, 120, 180/240 papper. Ev våtslippapper med fibrerna i första omgången olja som sista slipning.
Kicken: I vårt kök så har vi två 45° hörn ca 1,5m höga där vi har fasat kakel. Jag kapade alla plattor och fasade lite av dom med vinkelsilpen (med lamelltrissa), fogmassa (inte silikon) i fogen. Jag är nöjd med resultatet!
bittle: Vi tog ner fläkteländet och insåg att det är helt fel fläkt som satt uppe, för vi har ju en sån där fläkt på taket/i kattvinden. De tjuvkopplade fläkten på taket (nollan på den ena kabelknippan dragen över till den andra knippan, något sånt, el är inte min starka sida) och två personer hittills har trott att det är därför fläkten går på fullt fräs eller inte alls.
joasag: [citat] Epoq använder sig av samma clips. Man får med ett gäng till varje påse med ben. Kolla om dom säljer dessa löst.