9 827 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Passbit mot vägg - hur bred?
Jag rev lite på impuls ut vårt kök i lördags så nu måste vi köpa nytt. Och vi tänkte köpa från Ikea.
Känner direkt att köket saknar några centimeter här där för att jag ska kunna göra det helt optimalt.
En vägg är 168 cm.
Från höger vill jag börja med hörnskåp (88 cm) bänkskåp (20 cm) och sist högskåp med inbyggnadsugn (60 cm) men det blir exakt 168.
Förstår att det antagligen kommer att vara omöjligt att öppna ugn och lådor om det är direkt mot väggen..
Men hur stor måste passbiten vara?
Känner direkt att köket saknar några centimeter här där för att jag ska kunna göra det helt optimalt.
En vägg är 168 cm.
Från höger vill jag börja med hörnskåp (88 cm) bänkskåp (20 cm) och sist högskåp med inbyggnadsugn (60 cm) men det blir exakt 168.
Förstår att det antagligen kommer att vara omöjligt att öppna ugn och lådor om det är direkt mot väggen..
Men hur stor måste passbiten vara?
Jag har ca 15mm passbit mellan högskåpsstommen och väggen och det fungerar bra med utragshyllorna.
Har även 15mm passbit på motstående vägg och det fungerar även där med lådhurtsen..
Jag har dock det gamla ikea köket.
Kan du inte förlänga din korta vägg lite ?
Har även 15mm passbit på motstående vägg och det fungerar även där med lådhurtsen..
Jag har dock det gamla ikea köket.
Kan du inte förlänga din korta vägg lite ?
Väggarna är i tegel en av dem är ytterväggen och den andra är mot källartrapp så jag får inte ut några fler cm.
I värsta fall får jag välja att ha ugnen någon annanstans men det kändes som den bästa lösningen
Ikeas hemsida säger 88x88
I värsta fall får jag välja att ha ugnen någon annanstans men det kändes som den bästa lösningen
Ikeas hemsida säger 88x88
Skippa upphängningen! Skruva en sockel (en ram) av 45*70 stående, ställ skåpen på ramen, skruva fast skåpen mot väggen med medföljande fästena. Gör sockeln -50 mm mot skåpdjupet så kan ni sätta en snygg golvsockel (65-68mm) själv satte jag foder som golvsockel. Man behöver inga ben om man gör en ram som skruvas i golvet. Jag har för mig att måtten på hörnskåpen inte överensstämmer helt med verkligheten. Hörnskåpet du syftar till är det golvskåpet?
Klicka här för att svara