1 415 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Ersättning av snickarkostnader vid reklamation
Hej,
Första inlägget här på forumet.
Vi renoverade köket för ca två år sedan och har varit jättenöjda ända till i våras. Vi har bla en heltäckande rostfri diskbänk som är ca 2.5m där limningen släppt mellan spånskivan och själva diskbänken just till vänster om diskhon så att det rostfria liksom bubblar upp.
Köksbutiken har varit här och tittat och de hävdade först att vi satt heta kärl på diskbänken och att det därför är vårt fel att den buktar uppåt. Efter att vi påtalat att vi inte ställt några heta kärl direkkt på bänken så har dom gått med på att beställa en ny bänkskiva till oss.
Dom vill dock inte stå för några hantverkarkostnader i samband med bytet. Vad är rimligt att förvänta sig/kräva? Det kommer krävas både snickare, målare och kakelsättare för att få det bra.
Hoppas på er input!
//Mr. F.
Första inlägget här på forumet.
Vi renoverade köket för ca två år sedan och har varit jättenöjda ända till i våras. Vi har bla en heltäckande rostfri diskbänk som är ca 2.5m där limningen släppt mellan spånskivan och själva diskbänken just till vänster om diskhon så att det rostfria liksom bubblar upp.
Köksbutiken har varit här och tittat och de hävdade först att vi satt heta kärl på diskbänken och att det därför är vårt fel att den buktar uppåt. Efter att vi påtalat att vi inte ställt några heta kärl direkkt på bänken så har dom gått med på att beställa en ny bänkskiva till oss.
Dom vill dock inte stå för några hantverkarkostnader i samband med bytet. Vad är rimligt att förvänta sig/kräva? Det kommer krävas både snickare, målare och kakelsättare för att få det bra.
Hoppas på er input!
//Mr. F.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag kan ha fel, men jag har för mig att konsumentköpslagen föreskriver att säljaren skall stå även för indirekta kostnader vid en reklamation. Det finns dock en risk här, reklamationsrätten gäller bara s.k "ursprungliga fel". Och det är du som har bevisbördan. Så OM butiken kan hävda att det finns någon annan möjlig felorsak än felaktig limmning (eller vad nu felet kan vara), om de ex. hävdar att det är felaktig användning, så är det du som måste överbevisa dem.
Butiken kan ex. hävda att de ger dig en ny diskbänk som goodwill garanti, och därmed inte erkänner att det finns ett ursprungligt fel. Antingen kan du läsa konsumentköpslagen, jag vet inte hur tydlig den är på den delen (googla), eller så kan du kontakta en konsumentvägledare på kommunen. Där kanske du även kan få hjälp med hur du bör formulera din reklamation.
Butiken kan ex. hävda att de ger dig en ny diskbänk som goodwill garanti, och därmed inte erkänner att det finns ett ursprungligt fel. Antingen kan du läsa konsumentköpslagen, jag vet inte hur tydlig den är på den delen (googla), eller så kan du kontakta en konsumentvägledare på kommunen. Där kanske du även kan få hjälp med hur du bör formulera din reklamation.
Bara en liten undran varför behöver du Snickare, Målare och kakelsättare är det en kant längs väggen som sitter bakom kaklet? Det behövs nog endast en snickare, sedan en fråga till har du köpt köket inklusive montering.
Om du köpte köket på det sättet så är det nog helt rätt av köksaffären att endast erbjuda en ny bänk eftersom det är vad dom sålt. Däremot är det inget som hindrar dem att vara lite generösa och bjuda på en snickare några timmar för att byta bänken.
Klicka här för att svara