Hej!
Jag vill installera en begagnad bänkdiskamskin som jag har köpt.
Har införskaffat en vattentapp (se blide) som jag tänker koppla diskmaskinen till.
Jag behöver följaktligen stänga av vattnet under installationen. Går det att göra på det som ser ut som en t-koppling genom att vrida "nippeln" (se första bilden) eller är det bara för att ansluta rör?
Tacksam för hjälp!
Jag vill installera en begagnad bänkdiskamskin som jag har köpt.
Har införskaffat en vattentapp (se blide) som jag tänker koppla diskmaskinen till.
Jag behöver följaktligen stänga av vattnet under installationen. Går det att göra på det som ser ut som en t-koppling genom att vrida "nippeln" (se första bilden) eller är det bara för att ansluta rör?
Tacksam för hjälp!
electroluxaren skrev:
Käglan om det är den avsmalnade vridbara delen som du menar går att vrida på kallvattenröret däremot inte på varmvatten då den verkar stå i låst läge.
På kallvattenröret så har jag försökt att låsa den genom att vrida medsols men verkar som om den bara snurrar runt?
Du kan använda de små "nipplarna" i inlägg #1 för att stänga av vattnet till din blandare. Kolla bara först att det inte kommer något vatten innan du skruvar isär blandaren ( de kan läcka lite grann). Öppna kranen lite och skruva på nippeln så ser du om det funkar (= om den är hel).
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar som om det är något mindre diameter jag ska ha alternativt annan typ av gängning.
Står i alla fall FFM 20 x 1.5. Det borde väl avse kopplingen som går in i blandaren.
http://www.byggmax.se/badrum/blandare/tillbehor-blandare/tappventil-p31639
Den här tappen från Byggmax står det att ventilöverstycket är 20 x 1,5 och R15 gängad utvändigt.
Ser ej någon indikation vilken typ av gängor jag har på delen som sitter i min blandare nu...
Klicka här för att svara