22 823 läst ·
10 svar
23k läst
10 svar
Metodluckor till Faktumstomme
Hej .... Har någon provat de nya Metodluckorna på faktumstommen . Fungerar det ? Har räknat att på två dörrar är det ju nästan 1 cm bredare . Går det emot kanterna då om man nu lyckas såga av dem eller få dem att passa i övrigt ?
Lådorna ? Någon ?
Hade ju också nu efter ett tag med skåp hellre haft lådor i en stomme till ....... Står med några skåp jag måste komplettera med faktumluckor och är för snål att skicka efter ... nu har jag abstrakts blanka och det kostar jju lite så därför jag tacksam om någon har tips eller har provat innan jag börjar såga i nya luckor .
Lådorna ? Någon ?
Hade ju också nu efter ett tag med skåp hellre haft lådor i en stomme till ....... Står med några skåp jag måste komplettera med faktumluckor och är för snål att skicka efter ... nu har jag abstrakts blanka och det kostar jju lite så därför jag tacksam om någon har tips eller har provat innan jag börjar såga i nya luckor .
Metod är inte bakåtkomperatibel med Faktum.
Fram till sommaren 2015 har IKEA lovat att sälja Faktum för komplettering, sen lär det bli svårare.
Det kommer säkert gå bra att köpa nya luckor till Faktumskåp även efter sommaren från någon annan. Det finns ju många som tillverkar alternativa luckor till IKEAs skåp redan idag. Men några riktiga Smålandspriser lär det knappast bli och frakten blir nog heller inte billigare än idag.
Fram till sommaren 2015 har IKEA lovat att sälja Faktum för komplettering, sen lär det bli svårare.
Det kommer säkert gå bra att köpa nya luckor till Faktumskåp även efter sommaren från någon annan. Det finns ju många som tillverkar alternativa luckor till IKEAs skåp redan idag. Men några riktiga Smålandspriser lär det knappast bli och frakten blir nog heller inte billigare än idag.
Nej de har ju då inte samma mått exakt . de har gjort ändringar för att man inte ska kunna lösa det men jag undrar om det är så svårt att förborra nya hål ?
Ångrar djupt att jag satte in nytt kök från Ikea nu ! Jag får hela tiden nya idéer och vill ändra och förnya mig även i köket ! Tanken var ju att om jag köper Ikea så kan jag i oändlighet bara svänga förbi ikea o byta färg på luckor och så vidare . Tråkigt !
Ångrar djupt att jag satte in nytt kök från Ikea nu ! Jag får hela tiden nya idéer och vill ändra och förnya mig även i köket ! Tanken var ju att om jag köper Ikea så kan jag i oändlighet bara svänga förbi ikea o byta färg på luckor och så vidare . Tråkigt !
Nä, 19 Euro betalade jag i frakt när jag beställde två nya stommar, lådor och lådfronter...falkn skrev:
Jag har lagt ett par Veddinge dörrar på Faktum stommar och de passar fint. De är en aning färgskillnad mellan Applåd (Faktum) och Veddinge (Metod) men det kan också bero på att Applåd dörrarna hängt där ett par år...
Fel, 30 september 2016 är det som IKEA själva säger:betula skrev:Metod är inte bakåtkomperatibel med Faktum.
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/catalog_categories/departments/kitchen/faktum/faq_kontakt.html
Fraktpriserna är enligt följande:
Fraktkostnad
0-30 kg 190 kr (postpaket, ingen avisering)
30-150 kg 790 kr (billeverans, avisering)
Över 150 kg 1990 kr (billeverans, avisering)
Tydligen har IKEA valt att förlänga tidsperioden för komplettering av Faktum.
(Det ursprungliga datumet jag fick vid förfrågan hösten 2013 var 2014-12-31.)
Som jag förstår så har man dock svårt att leverera vissa luckor/fronter och uppmanar t.o.m. att man ska återkomma med beställning våren 2015..?
(Det ursprungliga datumet jag fick vid förfrågan hösten 2013 var 2014-12-31.)
Som jag förstår så har man dock svårt att leverera vissa luckor/fronter och uppmanar t.o.m. att man ska återkomma med beställning våren 2015..?
Ja, jag såg det med leveransproblemen. Men den förlängda tidperioden kanske har att göra med leveransproblemen, vem vet.
Jag har ett par skåpsluckor som jag behöver byta ut, är väl lika bra att ta tag i det nu kanske. Eller ja, snarare till våren då eftersom de har leveransproblem.
Jag har ett par skåpsluckor som jag behöver byta ut, är väl lika bra att ta tag i det nu kanske. Eller ja, snarare till våren då eftersom de har leveransproblem.
Ok . Jag provade på hemsidan och det blev tre luckor( små) och jag kunde hålla nere det på 190kr . Hade jag ( som tänkt ) Gjort om lite i ett skåp till gick det upp till 790 ....anders07 skrev:Nä, 19 Euro betalade jag i frakt när jag beställde två nya stommar, lådor och lådfronter...
Jag har lagt ett par Veddinge dörrar på Faktum stommar och de passar fint. De är en aning färgskillnad mellan Applåd (Faktum) och Veddinge (Metod) men det kan också bero på att Applåd dörrarna hängt där ett par år...
Men då ska jag prova sätta de nya luckorna där eftersom jag har vita applåd motsatt sida i köket !! Du gjorde bara nya hål och tog de nya gångjärnen då ???
Dessutom passar tydligen "utrusta" korgarna till faktum OCH metod ! Då kan man få en smidig lösning utan behöva köpa in de dyrare lådorna !! Ett tips bara !
GoForIt skrev:
Ja , applåd och en modell till tror jag !
Klicka här för att svara