Min dotter ska välja ny bänkskiva. Hon är mycket intresserad av att baka och tvekar mellan marmor och granit.
Själv har vi bänkskivor av marmor, Perlato Siciliana, sedan 40 år tillbaka. Vi har bytt kök, men inte bänkskivor. Har läst på andra sidor att marmor skulle vara så känsligt, men våra skivor är oförändrade och vi har verkligen spillt rödvin och tomat och curry på dem. Allt går bort med lite Yes. Kan det bero på att våra skivor är finslipade och inte polerade som tycks vara på mode nu? (Jag tycker bara att det ser plastigt ut.) Vi använder verkligen marmorskivorna till allting. Man slipper i stort sett att ha mjöl under till pepparkaksbaket. Vi har gjort polkagrisar och lägger alltid kött och fisk direkt på. Inte att det blir någon smak eller lukt kvar!
Är granit verkligen lika bra att baka på? På vilket sätt är den tåligare?:eek:

Åsa Lund
Marmor är syrakänsligt (vin, citron, ättika etc), det är inte granit känsligt för. Kanske att du haft tur med din marmor?
Jag hade valt granit

Om man skall baka är väl en träskiva, t.ex. bok, bättre.
Kyler inte lika mycket som sten, alltså bättre för jästen :)

KnockOnWood skrev:
...och sedan ger ju linoljan det lär lilla extra till bullarna.....

efter 40 års användning är din marmoryta väl impregnerat och man kanske är mer tolerant för en vis patina och repor :). Har en bit gammal opolerat marmor som är lagom sliten och tålig mot fex körsbärsaft och annat "farligt". Jag rengör den med såpa då och då.

Förväntar man sej att stenytan blir som ny och spegelblank i många år så väljer man granit. I en arbetskök där man inte gråter över minsta lilla repa eller fläck på en skiva kan man ha marmor. Det är en snygg ljus sten med fin mönster som passar i ett kök, tycker jag.
gaia

Åsa Lund
KnockOnWood skrev:
Alla bänkskivor oavsett material har samma temperatur eftersom de har varit i köket ett tag,
Har granitbänkskiva i köket och det är bättre att baka på än bakbord av trä. Degen fastnar inte helt enkelt på stenunderlag

Åsa Lund skrev:
Alla bänkskivor oavsett material har samma temperatur eftersom de har varit i köket ett tag...
Om du står på ett trägolv eller på ett stengolv med nakna fötter.
När känns det kallast? Dvs vilket material kyler mest?

Det kallas värmeledningsförmåga
Sten är inte med i följande tabell, men du kan ta betongens värde som ett närmevärde:
Trä 0,14
Betong 1,7
http://gamla.energihandbok.se/x/a/i...sformaga-och-U-varden-for-olika-material.html

Nu bakar man sällan på golvet där det normalt är kallast. Håller med om att granit är bäst, inte från egen erfarenhet men ifrån kunders erfarenhet.
Då talar jag om damer från den äldre generationen som bakat i stort sett hela sitt liv.
Har även ett "bakskåp" till en prästgård där prästfrun bakade allt bröd själv och hennes krav var granit.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Granit fullständigt utklassar marmor om man ser till reptålighet, trycktålighet och tålighet mor kemikalier och syra baser. Granit har en helt annan hårdhet och en mycket mindre porös yta. Marmor är vackert men inte i samma liga som granit vad gäller funktion. Skulle säga att marmor som är väl impregnerad genom åren kan jämföras med en likaledes träbänkssiva medan granit kan jämföras med rostfritt stål i fråga om funktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.