Hej,

vi bygger nytt kök och har fastnat för kalksten. Stenfirman påstår att det går att slipa bort ev. fläckar osv, så vi hoppas att de har rätt! Annars får vi se det som patina...

Hur som helst, nu till frågan: Jag funderar på att ha både en del rostfritt 120 cm och en del kalksten 160 cm längs med samma vägg. Mitt kök är ett linjekök med köksö. Först två inbyggnadsskåp med kyl och frys, därefter diskmaskin, vask, 80-skåp, spis samt smalt 20-skåp. Mitt emot står ett köksö bestående av 3 st 60-skåp. På köksön tänker vi ha kalksten. Tror ni att köket upplevs "för kort" med både rostfritt och kalksten längs med väggen? Båda skivorna blir ju relativt korta... Eller är det bättre att även ha kalksten längs med hela köksbänken, så att det blir en hel skiva på 280 cm med infällda hoar?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Ops, blev visst två bilder, och båda är fel! Rätt planlösning, men tänk bort överskåpen, istället blir det öppna hyllplan. Ledsen för strulet, är nykomling här :)

• 94c3e725-40f2-401a-9da7-3aa7eb1fff78.jpg
  • kök.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi har kalksten i kombination med rostfri diskbänk i köket, fast i ett kvadratiskt kök och det är på ena sidan vi har en kombination av rostfritt och kalksten. Helhetsintrycket binds ju ihop av att skåpen är en helhet. Sedan är kalkstenen (i alla fall vår) i ungefär samma ljushetsgrad som det rostfria, så jag tycker inte att det känns plottrigt. Jag tror att en sak som helintegrerad diskmaskin skulle göra helhetsintrycket lugnare.

Bilden du har laddat upp blev väldigt liten så det är svårt att se. Kan du testa med en större bild?

Tack för ditt svar. Jag provar med en annan bild, tror den blir bättre. Vi ska ha inbyggnadsskåp till kyl, frys och diskmaskin så det är bara ugnen som kommer att avvika från skåpsluckorna. Luckorna är form vit från Marbodal. Tänk bort överskåpen, vi tyckte det blev lite för mastigt och tänker istället ha öppna hyllplan. Köksön blir i kalksten. Ett alternativ skulle ju vara att ha hela "köksdelen" i rostfritt, men jag är inte jätteförtjust i tanken att ha hällen infälld i rostfritt.

• form vit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men på ritningen är det sten på både köksön och vid spisen/diskmaskinen?

Hur som helst så tror jag inte det är några problem att blanda kalksten och rostfritt utan att det kommer att kännas bra att kalkstenen kommer igen där också. Det känns liksom helt normalt för ett kök.

jag skulle göra hela köksdelen i rostfritt , utan att tveka.
Ingen silikon mellan två olika skivmaterial är ett plus. Slitstark, lättskött och tålig arbetsyta av stål --- kan man få det bättre i ett kök som används till matlagning?
Lyx att jobba utan att tänka var på köksbänken får man placera heta, blöta, sura, feta, färgande vätskor. Rostfritt tål allt :). Det gör inte kalksten och tål definitivt inte sura, feta eller färgande vätskor och om du tror att det går att slippa rent så kanske får du slipa mycket djupt och ofta för att hålla stenen fläckfritt. Eller blir man mer tolerant och tänker inte på patinan som något negativt :)
gaia

Hej,

Tack för era svar.

Marlen: Ja, på ritningen är det sten vid både spisen och vasken, men jag känner mig tveksam till att ha sten vid vask och diskmaskin. Känns som att det är lätt att dundra i tallrikar i stenen när man plockar ur och i diskmaskinen samt att det kan vara rätt skönt att ha ett ställe i köket där man kan slabba med ämnen som kalkstenen inte gillar :-)

Hur tycker du att det funkar med kalksten i köket? Har du det vid spisen där du förbereder maten?

Gaia: Du har rätt, rostfritt över hela skulle ju vara mer praktiskt, men jag tycker inte att det är så snyggt då vi har matplatsen nära spisen, och rostfritt känns som det blir väldigt mycket "kökskänsla".

jag skulle tycka att häll och ugn ger mer av kökskänslan än en bit rostfritt som ändå blir delvis övertäckt av olika köksprylar. Men det är du som bestämmer....
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.