Kök
gryden: Jag var inte hemma när reperatören var där, men jag tror att han bytte hela vattenlungan, numer har jag i varje fall det vred som från början saknades.
Anonymiserad 137805: Jag har sett vattenskador i kök beroende på att produkterna inte är uppställda enligt tillverkarens anvisningar, dvs. vattenskada av kondens mellan skåp. Försäkringsbolagen ersätter då inte. Dessutom har jag sett mycket mögel av samma anledning.
Anonymiserad 137805: Sitter din i skåpet eller på dörren? Kan det vara kabelbrott (dörren) Ny ismaskin kostar kanske 500.- Beroende på kontrollpanel kan man få fram felkoder, hur ser din ut?
anders07: Jag har alltid också använt sänksåg... Tejpa alltid över snittytan först också!
SandraPeter: Ja, så sa min man också 😄 Jag får inte till ritningen med hällen mellan fönsterna, det är diskmaskinen som blir svårplacerad då så vi är tillbaka på samma planering igen. Ska ta med den till köksleverantörer och höra vad de säger när det börjar bli dags.
Norrtull: Trevliga förslag, en köksö ut i den låga delen kan vara en bra ide. Dock blir den kanske lite för liten, men sa verkligen mäta och se om det kan gå.
loa78: Jo ska ta ner det gamla :-) var bara nyfiken på anledningen till varför det inte är "ordentligt" om ni missförstår mig rätt.
4integration: Hej, Har idag ett källsorteringssystem med 3 hinkar bakom ena dörren under diskbänken. Dvs ett sådant här: http://www.ballingslov.se/kok/kokstillbehor/koksinredning/avfallssystem-ahs-3 Nu skulle jag behöva ytterligare hinkar för att sortera mer då jag har nya soptunnor med 8 olika fack. Dock kan jag hantera tidningar utanför detta samt dela en hink för både färgat/ofärgat glas så
TNBD: Jag har samma situation och undrar precis samma sak :)
Chelsea: [citat] HTH Kök i Göteborg. Skånegatan. Allt var bra tills vi fått hem allt och problemen började. Vägrade att åkterköpa varor som inte passade och hänvisade till att det var beställningsvaror. Varorna kostade en bråkdel av vad köket kostade, men var helt fel och passade inte alls. Ruttet är vad det är
Mall80: Hej. Hur gick det med dina dörr o fönsterplaner? Vi är på gång o köpa nya fönster till huset, o har hittat bonusfonster. De verkar ha både vad vi letar efter i utseende samt bra priser, men man vill ju gärna veta lite hur företaget e samt om de håller vad de lovar😬... Det är ju en ganska stor investering trots allt!
FilipD: [citat] Fönstret är lägre i dagsläget men ska bytas någon gång framöver och då har jag tänkt placera det i bänkhöjd.
FreddaP: Ingen skillnad på spån/densitet. Sen kan jag tillägga att många produkter Ikea säljer produceras av samma leverantör som andra dyra märken använder sig utav. Så nej, allt handlar om volym.
edswed: Du kan såga snitt i bakkant av listen där regeln är. Spara cirka 8mm i framkant. Ju skarpare vinkel på väggen desto fler sågsnitt. Långa böjar fixar man med längre avstånd mellan snitten. Blanda sågspånet du får med trälim och pressa in lite i överkant i spåren före du böjer listen. Slipa detta när det torkat. Testa först med en provbit.
lindatj: Hej! Tack för svar! Vi ska ha ugn under hällen, och då krävs minst 3,8 cm bänkskiva. De var väldigt noggranna med det där att det var 3,8 och inte 3,0, så det verkar vara viktigt. Annars måste man montera ugnen längre ner (och blir av med lådan för plåtar) och IKEA tyckte att ugnen egentligen hamnar alldeles för lågt då för att det ska vara en rimlig arbetshöjd. Så som det
TNBD: För att svara på min egen fråga. Efter lite letande bland de större märkena hittade jag endast ett exempel som uppfyllde det jag ville. Det var Miele's XXL-serie. (Kundtjänst där var vänliga nog att skicka mig en monteringsanvisning specialanpassad för Ikea Metod) Dock så är Miele's maskiner, på pappret, lite väl högljudda så vi har istället beslutat oss för att välja en Bosch.
Paul-Staffanstorp: Kan bara instämma... Har lagt hundratals hällar och vi använder aldrig dessa skenor då det är mycket smidigare för kunderna att kunna rengöra under hällens ytterkant utan dessa skenor och hällen ligger som sagt stilla av sin egen tyngd och är tålig för detta.
Pumba: bygghemma.se är ju inte heller någon direkt billig sida i många fall.. Vad som är rimligt och inte tycker jag i många fall handlar mer än om just produkten, det helheten kring köpet som gör mitt val av inköpsställe. Hur snabbt vill jag ha vara Vad kan tänkas gå fel (garanti osv) När jag byggde hus så var det så i många fall att vissa leverantörer gav större rabatter om jag valde
roli: [citat] Vet inte, då jag inte har tillgång till gällande standard. Men det går nog att söka på nätet för den som "orkar"....:thumbup:
Martin_B: Har gått i de tankarna också, läste dock att det är svårt att få skivorna att fästa helt perfekt mot varandra om man inte har riktiga grejer när man limmar, dvs att det blir typ bubblor osv emellan. Mall och överdel som trycker ner skivorna måste tydligen vara helt perfekta i passform, så ingen luft blir kvar mellan skivorna. Vi får se hur jag gör, kanske skippar alltihopa. Eller
Familjen K: Mitt förslag är att släppa tanken på en avslutande halvö som avgränsning och i stället lösa det med en separat halvö mittemot (till höger om dörren, där ni nu har matbordet om jag fattar rätt) med förvaring och plats för ett par barstolar mot vardagsrummet för häng/frukost. Långa väggen skulle då bli, från höger till vänster: frys, kyl, högskåp med ugn, arbetsyta, häll,
anders07: Jag får nog försöka vålda bort den gamla bara först... Blir det pannkaka så har jag nu hittat en ho som passar i hålet ovanifrån så får jag skippa ny underlimning bara... :o
maddie391: Hmm, bra fråga. Jag tror att slangen går i betongplattan, och där ligger ju visserligen golvvärmeslingor... Jag gissar att det är ca 2-3 m från anslutningspunkten till kylen... men sedan håller ju kylen en del vatten kylt i en behållare trodde jag? Kan det bli en konstig lukt om vattnet blir varmt i slangen genom plattan tror du?
Amatörsnickaren: Valde en väldigt tunn något lite ljusare grå fog och det blev väldigt bra!
Karolin Andersson: Vilket fint kök ni har! Förälskade mig helt och hållet i kaklet ovanför diskbänken, är det det som är ifrån Norfloor eller Kerma?
Anonymiserad 137805: Sånt här har vi sett förut, dock inte av svenska etablerade företag.
Bjarnhof: Har precis ställt samma fråga till mig själv då vårt nya IKEA-kök kommer om ca 1 vecka. Jag är dock övertygad om att en rejäl grovgängad träskruv på c/c 60 kommer att räcka långt men jag tänker ändå sätta en expanderplugg mellan varje bara för att kunna sova gott om natten. Annars är du ju som nämnts tidigare inte speciellt mycket jobb att öppna upp gipsen och fälla in
krillek: Jag använder parafinolja med lite terpentin på mina finslipade kalkstensbänkar och det funkar finfint. Det jag tycker är viktigt är att man måste kunna slipa med våtslippapper 500 om det blir en citronfläck. Vi har även ett soffbord med en mycket grövre, sågad kalkstenskiva från Slite och den brukar vi tvätta/impregnera med linoljesåpa.