Hej!

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett projekt.

Vi har ett marmorbord som soff bord. Den där modellen med en stor stenklump i mitten och så ligger det en skiva ovanpå med huggna kanter och polerad yta. Vi köpte bordet begagnat för några år sedan och förra ägaren hade gjort sig besväret att lacka skivan med klar-lack. Man kunde se penseldragen och nu hade det börjat flagna på några ställen, så i ljus såg det inte så vackert ut.

Så jag började en dag och tog fram en rakblads-skrapa, då fick jag bort lacken på en stor del av ytan, men på hälften av ytan satt det så hårt att jag tröttnade.
Läste om allehanda lack/färgborttagnings medel och metoder.
Så jag provade:
T-Röd
Kaustiksoda
Thinner
Gulsåpa gel
Men lacken satt lika hårt ändå.

Så, jag gick vidare till 120 sandpapper för hand och nötte bort den mesta lacken, och dessutom skapade en ganska så matt yta... Äntligen vann jag över lacken, men inser att det ger alldeles för mycket träning!

Så jag skaffar en PEX 300 AE Bosch Excenterslip och Bosch Slippapper (Best for Stone) 120, 240, 400 och 1200.

Kör tort med 120, 240 och sedan 400. Sedan blöter jag ner skivan ordentligt under tiden som jag går vidare med 1200 pappret. TIll sist avslutar jag med ett 2000 våtslip-papper som jag har liggandes.

Efter denna behandling så har jag fått en fin yta som är ganska lagom glansig, man kan se lampor som speglas, men inte högglansigt.

Gissa att detta fungerar ganska bra på fönsterbrädor av mjukare sten, som marmor.

Tack för tipset!
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.