För och nackdelar med köksluckor gjorda i melamin och MDF?
Vilket är bäst?

Tack

melamin är betäckningen på ytskiktet och mdf står för innehållet.
dvs om jag förstår dig rätt så undrar du skillnaden på sprutmålad yta/melamin/laminat dvs ytskikten. och mdf/spån/massivt trä dvs kärnan.

prismässigt?
underhållsmässigt?
estetiskt?

mer info tack!

Precis som ikeahantverkaren säger så handlar det ena om ytbeläggningen och det andra om kärnmaterialet. Som det ser ut i ditt bifogade dokument så är de två alternativen:

1) Kärna av spånskiva med yta av melamin
2) Kärna av MDF med lackad yta

Jag skulle personligen välja det senare. Även om tillverkningen av melaminbelagd spånskiva har blivit bättre med åren så är hållfastheten mycket bättre i det senare alternativet. Dessutom kan man ju lacka om luckorna när man vill byta kulör eller när de börjar bli slitna.

OK, tack för era svar :-)

Hemmakatten
Håller inte riktigt med om att melamin har sämre hållbarhet är lackad mdf. Detta beror iofs på vilken tillverkare man pratar om. Det finns högkvalitativ melamin, men den har nog vare sig Ikea eller andra stora kökstillverkare. Ikeas melamin är så tunn att om man håller upp ett hyllplan mot ljuset så ser den lite grå ut. Det beror på att man ser skivan inunder skymta igenom. Prisskillnad mellan bra och dålig melamin är inte så stor 20-30 kr per kvm, men ärman en stor tillverkare så blir det miljoner på ett år. Hos en liten kökstillverkare har man större chans att få bättre melamin.

En bra melamin är hållbarare på ett hyllplan än målad mdf. Det blir gärna märken efter tallrikar och skålar. En lackad yta som är utsatt för ljus förändrar färgen något efter några år. Det gör inte melamin.

Men, jag antar att vi här pratar om skåpsluckor. Där håller jag med om att lackad mdf är bättre. Dels för att den går att måla om, dels för att kanterna på melaminluckorna (även Coop's) inte är snygga (är kanterna inte bra så riskerar de att lossna, fukt kommain och spånskivan sväller), dels för att melaminet inte är av riktigt bra kvalité. I de flesta standardskåpstommar är det melamin.

• Gilla
Andres Steven
  • Laddar…
Lite sent svar, men varför ger Ikea 25 år garanti på sina melamin (Häggaby) luckor och 10 år på andra av målat MDF?

Jag tror att den lackade mdf kan spricka lättare och tål mindre, egen erfarenhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.