Hej!
Vi är på väg att renovera köket i vårt gamla hus. Tanken är att vi ska mura upp ett fundament där vi ska ha vedspis, inbyggnadsugn, spishäll och en fläkt som kommer att vara i en spiskåpa som oxå ska muras upp. Det jag undrar över är hur ni har gjort som har erfarenhet av detta, hur har ni löst det med eldragning för spis, ugn och fläkt? Fräst upp ett spår i teglet och sedan murat in ett rör för elkabeln? Vi har en befintlig elkabel för spisen och den ligger i dagsläget på 3-fas. Och det lilla jag vet om el är att det borde räcka för att mata spis, ugn och fläkten.

Tackar på förhand!

En bild på hur det ser ut idag.
Visa bilaga 144666
 
Redigerat:
L
Ska vedspisen eldas i?
 
L
Naturligtvis ska all el dras så den döljs så mycket som möjligt. Problemet blir att du ska ha vedspis, med problemen kring detta. Brännande, frätande, värme, brandskydd. Detta måste tas hänsyn till vid eldragningen. Så jag skulle absolut kontakta någon elfirma för hur detta ska göras. Inget man donar med själv när det blir så komplext.
 
Tack för svar !
Detta är inget jag ska göra själv, i detta läge är jag ute efter att få veta hur andra har löst detta. Ska kontakta en elektriker men som sagt, alltid intressant att få ta del av andras erfarenheter. Har sett att det finns rör som är tillåtna för ingjutning, men om det gäller för inmurning där en vedspis ska användas vet jag dock inte.
 
Ska du ha vedspisen brevid den vanliga spisen så bör du nog kontakta en sotare för att få reda på rätt avstånd(höjd) på spisfläkten.
Vet att dom var noga med detta förr så att inte det skulle kunna brinna i fläkten pga. vedspisen.
 
Micro skrev:
Ska du ha vedspisen brevid den vanliga spisen så bör du nog kontakta en sotare för att få reda på rätt avstånd(höjd) på spisfläkten.
Vet att dom var noga med detta förr så att inte det skulle kunna brinna i fläkten pga. vedspisen.
Den biten är redan klar.
 
Mikael_L
Kabeln får uppnå max 70°C, sin egen uppvärmning inräknad ,p.g.a strömmen i den.

Och i perspektivet långtidsuppvärmning tycker jag att man inte ska ligga konstant 24/7 på max temp, då det minskar livslängden.
(Men jag antar och anser att det dock är tillåtet med en kabel som hela tiden är precis nära 70°C, men kanske inte helt lämpligt. På samma sätt som de flesta inte tycker det är vettigt att köra sin bilmotor hela tiden på 5000 rpm, även om det nu är under det röda på varvräknaren)

Så nej, det är inte helt okomplicerat att dra kabel på/i murstock.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Kabeln får uppnå max 70°C, sin egen uppvärmning inräknad ,p.g.a strömmen i den.

Och i perspektivet långtidsuppvärmning tycker jag att man inte ska ligga konstant 24/7 på max temp, då det minskar livslängden.
(Men jag antar och anser att det dock är tillåtet med en kabel som hela tiden är precis nära 70°C, men kanske inte helt lämpligt. På samma sätt som de flesta inte tycker det är vettigt att köra sin bilmotor hela tiden på 5000 rpm, även om det nu är under det röda på varvräknaren)

Så nej, det är inte helt okomplicerat att dra kabel på/i murstock.
Tack för svar och bra info. Men jag undrar om det finns någon här på forumet då detta med att ha vedspis och moderna grejer är väldigt vanligt, känns som de flesta kör den varianten och en snabb googling ger en himla massa bildträffar. Inte helt okomplicerat men folk lyckas, det är den erfarenheten jag är intresserad av. Ska inte göra jobbet själv, dock hade jag tänkt förbereda så mycket jag kan själv.
 
När det gäller hur dragingen skall tåla temperaturerna ifrån vedspisen så passar jag. Men du skrev i första inlägget att din 3 fas 16A skulle räcka till ugn, häll och fläkt. Fläkten bör vara säkrad 10A, så den skall inte dela matning med spisdelarna. Dvs. du bör planera för ett eget rör till fläkten. Däremot så drar en fläkt rätt försumbart med ström, så den kan gärna dela matning med belysning, eller något "allmänuttag" i köket.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hempularen skrev:
När det gäller hur dragingen skall tåla temperaturerna ifrån vedspisen så passar jag. Men du skrev i första inlägget att din 3 fas 16A skulle räcka till ugn, häll och fläkt. Fläkten bör vara säkrad 10A, så den skall inte dela matning med spisdelarna. Dvs. du bör planera för ett eget rör till fläkten. Däremot så drar en fläkt rätt försumbart med ström, så den kan gärna dela matning med belysning, eller något "allmänuttag" i köket.
Tack för svar! Då var den biten löst med fläkten och den matningen borde vara lättare att lösa.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.