K
Kurtivan: Tack för tipsen! Ska kapa bort 40 cm så jag kan träna med ett antal snitt innan det blir allvar :)
5 svar · 3,3k läst
I
IronCrime: Det är inte i ett skåp den skall monteras, jag skall byta en befintlig mikro som inte har monteringsram utan står ovanpå ugnen som också är inmonterad. Då kommer det att bli ett 7 cm glapp om jag skaffar en mikro med 38 cm höjd. Visste inte vad jag skulle söka på men "passbitar" funkade på IKEA, där verkar det finnas vad jag söker efter, t.ex
4 svar · 1,6k läst
APR
APR: Din lösning funkar givetvis bra. Jag brukar använda dessa när det behöver pallas några mm. Lätta att dela om man inte behöver hela längden. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mellanlagg-2000032394/
2 svar · 12,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Här är sockeln indragen ca 7 cm, mätt från skåpluckans yta, känns lagom och ser bra ut.
7 svar · 13,7k läst
T
tank77: Äsch, småhål ju, bara att dra fix i när du drar på fix på övriga väggen när du kaklar. Beror iofs på storleken på plattorna du ska ha, funkar inte lika bra om du ska ha mosaik:p t.ex.
2 svar · 4,0k läst
·
E
Exxi: Har spanat runt och kollat efter kaklet jag har runt kaminen men hittar det ingenstans plattorna är 10x10 någon som kanske vet ? [bild]
0 svar · 1,5k läst
·
K
KungAnka: Frånluft kräver att jag tar hit nån med stor hålsåg och tar hål i källarväggen (lecablock) så det får vara så länge. Går ju att bila upp, men då blir det ny puts och massa annat pyssel. Det blir nog Ikea trots allt, billigt ska det ju vara. Om det inte finns nåt väsentligt bättre så är det lika bra att gå på pris.
7 svar · 5,6k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Finns det någon som är bättre än andra? Kanske med extra bra nivåsensor etc?
0 svar · 1,1k läst
arneri68
arneri68: [citat] Att skivor sväller mest på längden stämmer inte, se http://www.svenskttra.se/om_tra_1/tra-och-fukt/traets-fuktrorelser Ekskivor brukar vara byggda av stavar med årsringarna på vertikalen (när skivan ligger), dvs man får en radiell krympning på bredden och längsgående på längden. Att årsringarna läggs så är första hand för att minimera risken för kupning och andra hand
17 svar · 21,9k läst
T
twoody: Jag gillar första köket mycket mer än det andra , ugnen och micron är för långt bort i det andra
11 svar · 4,7k läst
·
A
Allmänobildad: Tack så mycket! Av Ikeas kundservice fick jag svaret "ca 1cm" när jag frågade efter ett exakt mått i millimeter. Däremot fick jag reda på att totala djupet inkl. skena var 37,6cm. Så med lite enkel matematik får jag fram 16mm mellan vägg och insida bakstycke.
3 svar · 1,4k läst
K
kpettert: Tack för alla bra svar! Bild kanske kommer sen när det är klart 😉
6 svar · 1,6k läst
·
D09
D09: Måste ni absolut borra i golvet så hyr in en värmekamera och rita ur slingorna först. Annars så verkar det funka fint utan borrning :)
12 svar · 12,3k läst
M
MariaochDaniel: Prototypen, har skickat ett meddelande till dig men vet inte om det kom fram då jag är ny här. Men är din kompis intresserad av att underlimma åt oss tro? Hade vart super....:-)
14 svar · 4,8k läst
jonmo
jonmo: Men att bygga ekluckor är inte särskilt komplicerat. Kontakta några snickerier och se vad dom ska ha för besväret.
3 svar · 1,5k läst
G
Grodgatan: De fick inga flisor i sin Corianskiva. Repor vet jag faktiskt inte, men jag tror inte dom skar med kniv direkt mot skivan. Jag har en Avonite Kokoura. På bilder ser den vit ut men den är lite mer beige med vad som ser ut som små vita stenar i. Svårt att beskriva och bilder gör den inte rätt. Jag har denna modell av hoar; en stor och en liten. Tror dom är kanske 45cm respektive 20cm breda:
9 svar · 14,4k läst
·
tommib
tommib: [citat] Ja. Du köper den, sätter en muff på fläkten enligt bilden i manualen och sen trär du på den slangen på ditt rör som kommer från taket och drar åt kring båda anslutningarna med slangklämma.
15 svar · 16,1k läst
·
torbeno
torbeno: [citat] och jag är på ca 100 servicejobb i månaden inom kategorin vitvaror, åldersspann: nyinstallation till 20 år. Det är på detta jag baserar mina inlägg.
16 svar · 5,8k läst
·
N
nickepeck: Finns de ingen som ha köpt eller känner någon som gjort de? Nyfiken på kvalitén.
1 svar · 1,3k läst
Exostor
Exostor: Grön Scotch Brite och gnugga med vatten. Det finns kakel-rent att köpa hos golvläggare som kan ta bort "hinnor" av gammal fix rätt lätt, men akta händerna för det fräter en del.
1 svar · 3,1k läst
holmberg87
holmberg87: [citat] Det var en bra idé att lägga vitt papper mot kaklet!
17 svar · 8,5k läst
·
Chaly
Chaly: Kanske en rejäl bit rostfritt? Typ som i denna tråden?https://mobil.byggahus.se/forum/kok/79108-massiv-bankskiva-i-rostfritt-stal-vart-kan-man-hitta-en-billigare-60k-2.html
4 svar · 1,2k läst
I
Isos: Som uppföljning kan jag meddela att vi bestämde oss efter att ha rådfrågat lite folk på bauhaus att slipa ner det. Hyrde en dammsugare och en giraffslip men våtrumsspackel var ett helvete att slipa bort. Fick snabbt ge upp det och började istället skrapa bort det vilket gick mycket bättre eftersom det satt rätt löst på visa stället. Hade inte klarat massa kakel och fix. Därimot satt
4 svar · 3,7k läst
O
oneman: Jag köpte IKEA:s Electrolux induktionshäll, inbyggnadsugn/micro, kyl/frys och är väldigt nöjd med dem. När jag kollade på hällar såg jag att samma häll fanns "brandad" som AEG.
4 svar · 3,0k läst
S
Squall Leonhart: Det här kanske blir en knepig fråga att ställa här men i brist på kunnig kundtjänst så har jag inget val. Är det någon som vet varför Ikea kräver 38 mm tjocka bänkskivor till deras diskhoar? Skulle det funka med 27 mm istället? Frågan ställer jag dels för att deras kundtjänst inte visste och dels för att mina val blev kraftigt begränsade när jag ringde dit och frågade om pris
0 svar · 2,6k läst
M
MRAnonymus: Är man inte pyssling så uppskattar man all höjd man kan få. Jag har pallat upp mitt epoq till 93cm eller liknande. Underbart.
4 svar · 11,5k läst
T
twoody: Renoverade vårat kök i vår förra lägenhet och vi hade bara lådor på alla underskåp och i hela skafferiet . Nu har vi flyttat till hus med nästan bara luckor och jag saknar lådor varje dag så otroligt mycket
23 svar · 10,1k läst
·
S
SBH: antigen flytta ut skåpen och kanske montera täcksida. eller såga i skåpen
10 svar · 3,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: Ok, synd. Då skulle jag lägga diskho mot yttervägg, ta bort ett av fönstren från innerväggen och sätta fläkt där samt ev väggskåp om det behövs?
9 svar · 1,2k läst
·
P-plats
P-plats: Ska montera kakellaminat i vårt nya kök inom några dagar och då bla. på murstocken. Murstocken är inte helt plan utan lite lätt välvd men ca 3mm högre i mitten på ca 63cm bredd, blir detta ett problem för mig?
0 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.