Vi ska beställa vårt kök på IKEA imorgon och ritningen är klar. Har haft planering i 2 timmar på IKEA och fått hjälp med mått osv. men vill ju ger er köksproffs chansen att komma med tankar och åsikter!

En fråga som snurrar just nu är: ska vi bygga upp till tak över väggskåpen? Har tänkt bygga igen över kyl/frys/högskåp.

Hur långt överhäng ska vi ha på bänkskivan?

Räcker 26-27 cm överhäng på köksön? Ska ha en bänkskiva som kant på köksön mot kyl/frys så den blir "inramad"

Blandaren SK New 984 från Tapwell - erfarenheter?


* över hällen ska vi ha en 90 cm fläktkåpa
* Under väggskåpen ska vi ha 4 st spottar (två på varje skåp) + eluttag
* eluttag vid sidan om högskåpet + väggen vid köksön

kök1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kök2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Värt att nämna: väggen bakom högskåp/kyl/frys slutar där täcksidan är. Den är alltså inte så lång som på bilden.

Väggen som är längst ner på ritningen finns inte, det är öppet ut mot vardagsrum/matrum. Finns en altandörr där överhänget till köksöns "bardisk" slutar, på fönsterväggen.
 
Någon? :)
 
luscious skrev:
En fråga som snurrar just nu är: ska vi bygga upp till tak över väggskåpen? Har tänkt bygga igen över kyl/frys/högskåp.
Ser inte några detaljer i ritningen, men kyl/frys måste ha ventilation uppe och nere. Jag tycker att det är fräscht att bygga upp till taket för att slippa damm och döda flugor på skåpen.

Alla dina andra frågor är väl egentligen tycke och har inte med det praktiska att göra.
 
Satsuki
Det blir en lite konstig "smutt" till höger om skåp 15... Jag hade nog hellre försökt få överskåpsraden att gå hela vägen till väggen eller valt smalare skåp så det blev ett större utrymme fritt.
Kanske ett hörnskåp om man behöver mkt förvaring?
 
KristinaRT skrev:
Det blir en lite konstig "smutt" till höger om skåp 15... Jag hade nog hellre försökt få överskåpsraden att gå hela vägen till väggen eller valt smalare skåp så det blev ett större utrymme fritt.
Kanske ett hörnskåp om man behöver mkt förvaring?
Nu är det centrerat mellan fläkten och väggen... Behöver utrymmet så smalare känns omöjligt. Ser det inte dumt ut med hörnskåp och sen inget skåp mellan hörnskåp och högskåp?
 
Tack för åsikter 🙏🏻
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.