Hej!

Har precis köpt en lägenhet i ett hus från 1942. Jag planerar att ta ned en vägg då lägenheten är väldigt mörk och ganska trång. Problemet är att denna vägg innehåller bl.a. kyl, så köket måste planeras om lite. Har skissat på lite olika ritningar som jag tycker fungerar bra planeringsmässigt, dock vill jag helst återanvända så mycket av skåpen jag kan då jag upplever att de är i bra skick, massivt trä osv.

Så mina frågor är:
- Någon som har erfarenhet från att flytta platsbyggda skåp?
- Någon som har erfarenhet från att kombinera ex. gamla platsbyggda skåp med antingen IKEA stommar/fronter eller snickeribeställda?
- Är det orimligt/rimligt att be en snickare bygga ett platsbyggt kök?

Här kommer lite bilder från prospektet samt ritningar från IKEA, tacksam för svar!

• KÖK1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • KÖK2.jpg
    Skapa konto
  • KÖK3.jpg
    Skapa konto
  • KÖK4.jpg
    Skapa konto
  • KÖK5.jpg
    Skapa konto
  • KÖK6.jpg
    Skapa konto
  • Planritning.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0645.jpg
    Skapa konto
Snyggt funkiskök! Jag har också relativt nyligen köpt en lägenhet från 1942, tyvärr var nästan hela orginalköket utrivet för 15 år sedan och den lilla del som var kvar var i väldigt dåligt skick och höll på att rasa. Så jag fick bygga ett nytt kök, ville dock precis som du behålla funkiskänslan. Jag köpte stommar från Ikea och överfalsade retroluckor med snabelbeslag från Järfälla kök.

Kolla in för inspiration: https://www.byggahus.se/forum/kok/263354-nytt-funkiskok-i-funkislagenhet.html#post2316413

Redigerat:
  • Gilla
amandap
  • Laddar…
Åh, tack för svar! Såg nu att mina bilder blivit helt tokiga men en kan ändå se lite hur köket ser ut.
Jag har faktiskt redan varit inne och kikat på ditt kök, det är SÅ fint!!! Superinspiration! Skrev även en notis i min renoveringsbok om att "måla stommarna 3 ggr" haha! Det lutar åt att jag kör på samma, IKEA stommar och luckor från Järfälla, men ändå försöker bevara ex. raden med överskåp då de måttmässigt passar in på hur jag vill bygga om+är i bra skick. Tror du detta blir konstigt? Personligen upplever jag det som ganska charmigt även om en kan se att det är 2 olika typer av skåp. Har du någon ungefärlig prisuppfattning om Järfälla, är det väldigt dyrt? Tack! Amanda

Jag tror inte det blir konstigt med befintliga överskåp till nya underskåp, inte heller ena sortens underskåp på ena sidan av rummet men nya på andra. Däremot blir det nog svårt att få till kompletteringar mitt i en rad om du förstår vad jag menar. Då är det bättre att en snickare kompletterar om man till exempel ska fylla ett hål.

Järfälla kök kan ju även lacka om dina gamla luckor, så alla får samma nyans.

Till mitt kök kostade luckor och alla beslag samt teaklister till samtliga hyllplan 21k kronor inklusive frakt från Järfälla kök. Stommarna från Ikea är billiga och gick på runt 6k.

Okej, skönt att höra, då är vi inne lite på samma spår! Ska försöka spara så mycket som möjligt, vet inte hur enkelt det är att ta loss, men om det går relativt smärtfritt kan en kanske spara de delar som inte passar in i nya köket och använda som ex. byråer! Synd att slänga så fina saker!

Precis, jag tänkte att de skulle få lacka om de befintliga som ska användas och sen göra nya där det behövs nya delar! Tack snälla för dina svar, blir superpeppad på att detta nog faktiskt kommer funka nu! :) Och 21k låter högst rimligt tycker jag! Vad kul! Ytterligare en fråga bara för att jag är så nyfiken, i erat kök där diskbänken är, hur har ni gjort i hörnet där? Är det tomt i hörnet eller har ni gjort ngn speciallösning med skåp? tror inte IKEA har ngra stommar som går in sådär.

Vi har ett vanligt hörnskåp från Ikea, ett sånt här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89915701/

När det gäller att flytta skåp så är det ofta svårt, de är ju platsbyggda så väggarna är ofta en bärande del av skåpen. Jag gissar att om du tittar in i dina skåp så ser du väggen bakom, så om man lossar skåpen kollapsar de lätt. De är ju dessutom oftast spikade med en massa mördarspik, när vi rev serveringsskåpet som tyvärr var i för dåligt skick fick vi dra ut decimeterlånga spik som tog med sig stora delar av putsen.

Alright! Trodde inte en kunde ha diskho i de hörnskåpen, det är ju toppen isåfall!

Okej, låter meckigt att flytta skåpen alltså! Ska ta dit en snickare så får vi se om ngt går att rädda! Kanske enklare att rädda underskåp, då de inte enbart hänger på väggen? Hoppas! :)

Faktum är att jag aldrig funderade på om man kunde ha diskho i de skåpen, men med lite sågande och borrande gick det bra iaf. Det var även ett helvete att få till skarven mellan diskbänken och laminatskivan helt perfekt då hörnet är 92*, tydligen var inte vinkelhaken uppfunnen 1942. Men allt går att lösa om man vill :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.