P
Kommer att renovera vårt kök. Ska till IKEA för att välja kök och planera. Löjlig fråga kanske, men hur blir det med luftventilen man har i originalköket? Den måste ju vara kvar på något sätt för att få cirkulerande luft gissar jag. Tar köksplanerarna på IKEA hänsyn till detta? Eller måste jag nämna själv att jag har en sådan?

Ventil: http://solangen.ownit.nu/images/ventil.jpg

Är det typ så här slutresultatet får bli?
https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/435816/images/2009/dscn4814_27970590.jpg

Måste man planera köket utifrån ventilens placering?

Jag förmodar att det är en bostadsrätt som du renoverar ? Då kan ventilen vara antingen självdrag eller mekanisk frånluftsventilation. Är det självdrag så kan du byta ut ventilen om du vill men du skall inte sätta igen den då den ger luftcirkulation i köket. Är det däremot mekanisk frånluftsventilation så måste du planera köket så att det inte ändrar på ventilen då denna är injusterad för att ge rätt flöde - ändrar du den så kan du ändra balansen för fler ventiler som kan ligga på samma rörstam. Hör med styrelsen vad som gäller för ventilen för säkerhets skull.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Jag ska ta reda på vilken typ det är, men undrar om det verkligen är relevant till min frågeställning? Jag hade alltså inte tänkt ta bort ventilen helt eller koppla något till den, utan undrar bara om man kan renovera om så att det ser ut som det gör på bilden jag länkade till, dvs att ventilen sitter direkt mot väggen. Som det ser ut hos oss nu så är förmodligen ett rör draget från väggen ut från ett skåp där en ventilkåpa sitter så att säga, men eftersom vi ska renovera om köket vill vi ta bort skåpet där och då blottas ju själva ventilhålet i väggen. Svårt för mig att förklara.

Mitt spontana svar är att jag ser inga problem i de du skriver.
Kapa röret, sätt på galler dikt vägg som du visar på bilden.
Det ska inte påverka flödet av luft oavsett om det är mekanisk el självdrag.

(antar vi inte pratar flera meter rör)

I mitt svar tänker jag mest på om utsuget/ventilen är kopplad till centralventilation så måste ventilen justeras in för att inte det skall bli fel luftflöde på både din och andras ventiler.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.