Hej!
Hoppas jag lägger denna rätt, första gången jag postar här
Jag håller på att greja till köket i lägenheten.
Tidigare satt det ett kryddskåp med fläkt som jag slet bort.. detta var alltså en fläkt med slang upp till ventilationskanalen.
Jag bifogar bilder för att ni lättare ska förstå.
Kommer köpa en kolfilterfläkt så själva hålet i väggen är inget jag kommer använda..
Vad jag förstått är hela plattan+röret som sticker ut något som är till för att koppla in slangen om man har "vanlig" fläkt.
För att få väggen snygg tänkte jag då slita bort plattan så att inget sticker ut från väggen.. Problemet då blir att jag antar att jag får ett litet större fyrkantigt hål rätt in i väggen?
Hur täcker jag det snyggast? Kollar ventilationsgaller men de ser ut att vara runda och anpassade att sätta in i röret som sitter där idag?
ELLER, gör jag bäst i att måla plattan och röret lite noggrannare och sätter dit ett runt ventilationsgaller? (lättast helt klart, men kanske inte snyggast?)
Hoppas det går att förstå!
Med vänlig hälsning Mathias
Hoppas jag lägger denna rätt, första gången jag postar här
Jag håller på att greja till köket i lägenheten.
Tidigare satt det ett kryddskåp med fläkt som jag slet bort.. detta var alltså en fläkt med slang upp till ventilationskanalen.
Jag bifogar bilder för att ni lättare ska förstå.
Kommer köpa en kolfilterfläkt så själva hålet i väggen är inget jag kommer använda..
Vad jag förstått är hela plattan+röret som sticker ut något som är till för att koppla in slangen om man har "vanlig" fläkt.
För att få väggen snygg tänkte jag då slita bort plattan så att inget sticker ut från väggen.. Problemet då blir att jag antar att jag får ett litet större fyrkantigt hål rätt in i väggen?
Hur täcker jag det snyggast? Kollar ventilationsgaller men de ser ut att vara runda och anpassade att sätta in i röret som sitter där idag?
ELLER, gör jag bäst i att måla plattan och röret lite noggrannare och sätter dit ett runt ventilationsgaller? (lättast helt klart, men kanske inte snyggast?)
Hoppas det går att förstå!
Med vänlig hälsning Mathias
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Förmodligen sitter det även en renslucka bakom plattan som fortsättningsvis också måste vara åtkomlig.
Går det inte att kapa röret jäms väggen och sen sätta ett ventilationsgaller?
Viktigt är iaf att du inte täcker hålet då det kan störa ventilationen för övriga i huset!
Går det inte att kapa röret jäms väggen och sen sätta ett ventilationsgaller?
Viktigt är iaf att du inte täcker hålet då det kan störa ventilationen för övriga i huset!
Klicka här för att svara

