16 254 läst ·
10 svar
16k läst
10 svar
Placera diskmaskin långt från vatten och avlopp
Vi ska snart flytta till ett gammalt hus, och något som behöver köpas till är en diskmaskin. Det finns inget riktigt bra ställa att sätta in den på under de nuvarande köksbänkarna. Därför funderar vi på att sätta maskinen fristående mot en annan vägg, i hörnet som är motsatt där diskhon med vatten och avlopp är. Kommer det att ge oss problem att göra så, eller är det bara att dra slangar för vattnet? Det handlar om gissningsvis 7-8 meter slang.
Anslutningsslangarna är 1,5 m långa. Så 1,2 meter ifrån kan den stå, inte mer. Avloppsslangen går dessutom i en böj uppåt så att inte avloppsvattnet åker tillbaka.
Det borde väl inte vara något problem för maskinens skull i alla fall. Böjen har du nära maskinen och det orkar den ju trycka förbi... sen rinner ju vattnet mot lägsta punkt.
Jag tror problemet ligger i att du kommer få stillastående vatten i slangen eftersom det kan vara svårt att få konstant lutning på slangen i 7-8 m. Att spillvattnet inte hinner undan går ju att lösa med hjälp av en grövre slang. Men frågan är om det kommer lukta illa efter ett tag.
Jag tror problemet ligger i att du kommer få stillastående vatten i slangen eftersom det kan vara svårt att få konstant lutning på slangen i 7-8 m. Att spillvattnet inte hinner undan går ju att lösa med hjälp av en grövre slang. Men frågan är om det kommer lukta illa efter ett tag.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bortsett från vatten/avloppsproblematiken verkar det väldigt
opraktiskt med så långt mellan diskho/vask och diskmaskin.
man tömmer rester, skrapar rent och ev försköljer innan grejerna
åker in i maskinen. Att då gå fam och tillbaka mellan vask/vatten/sop
och diskmaskin verkar jobbigt.
opraktiskt med så långt mellan diskho/vask och diskmaskin.
man tömmer rester, skrapar rent och ev försköljer innan grejerna
åker in i maskinen. Att då gå fam och tillbaka mellan vask/vatten/sop
och diskmaskin verkar jobbigt.
Bra poäng. Tänkte inte på det...KnockOnWood skrev:
Ett ytterligare problem är att det sitter en dörr på väggen mellan de två ställena, så man skulle få ha en väldigt hög tröskel för att kunna dra ett avloppsrör med fall där.jesca_j skrev:
Jag får nog helt enkelt skrota den här idén...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det finns ju andra sätt att dra rör. har du ex. källare under så kanske det går att dra i taket under. Eller så får du bryta upp golvet i köket och dra den vägen.
behöver inte vara så dramtiskt, du skall väl troligen ialla fall göra om golvet i det nya köket?
behöver inte vara så dramtiskt, du skall väl troligen ialla fall göra om golvet i det nya köket?
Nej, golvet tänkte vi låta ligga kvar, och källare finns inte. Och dessutom är det ju opraktiskt att ha diskmaskinen långt från diskhon ändå, när man tänker efter. Det blir nog att rycka ut något befintligt bänkskåp (även om de är fina) i stället.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
En salng 7-8 meter är nog inte lämpligt, för just avloppet. Men som sagt så kan du ju bygga ett avloppe (räcker nog med 55 mm) men du behöver fall hela vägen, och med en dörröppning känns det lite klurigt.
Det finns ju också lösningar med avloppspumpar, så om man bygger ett slöutet system, med ngn form av vattenlås i diskmaskinsänden så kanske man kan bygga med en pump som pumpar bort avloppet till huvudledningen.
misstänker att det blir till att ringa en röris för det, och så billigt lär det inte bli - men jag har sett sådana lösningar tex i gästhus där man har separat WC, men huvudavloppet ligger högre än huset......
/K
Det finns ju också lösningar med avloppspumpar, så om man bygger ett slöutet system, med ngn form av vattenlås i diskmaskinsänden så kanske man kan bygga med en pump som pumpar bort avloppet till huvudledningen.
misstänker att det blir till att ringa en röris för det, och så billigt lär det inte bli - men jag har sett sådana lösningar tex i gästhus där man har separat WC, men huvudavloppet ligger högre än huset......
/K
Klicka här för att svara
