Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Har redan satt upp några ark med mosaikkakel. Men inser att mellanrummet mellan bänkskiva och kaklet kanske blir för stort. Så har stannat upp arbetet nu för att fundera. Vet inte hur jag ska göra.
Problemet är att det är bra höjd mellan diskbänk och kaklet men eftersom diskbänken är aningen tjockare än köksbänken blir det lite större mellanrum mellan köksbänk och kakel. Frågan är hur jag gör nu.
Inbillar jag mig bara att det är för stort mellanrum? Eller är det kanske inte det?
Ska jag försöka ta bort kaklet och sätta dit det någon millimeter längre ner, ännu närmare diskbänkskanten? Kan jag då överhuvudtaget ta bort kakel jag satt upp och återanvända det? Det var två veckor sen jag satt upp det så fixet lär ju sitta rätt hårt, både på vägg och kakel. Har i alla fall använt ett väldigt tunt lager eftersom det inte ska tränga upp i mosaikspringorna.
Eller finns det bänkskivor som är ca 3.5 cm tjocka? Skulle kunna köpa det om det finns. Men hittar inte själv det när jag söker på nätet i alla fall.
Vad gör man?
Problemet är att det är bra höjd mellan diskbänk och kaklet men eftersom diskbänken är aningen tjockare än köksbänken blir det lite större mellanrum mellan köksbänk och kakel. Frågan är hur jag gör nu.
Inbillar jag mig bara att det är för stort mellanrum? Eller är det kanske inte det?
Ska jag försöka ta bort kaklet och sätta dit det någon millimeter längre ner, ännu närmare diskbänkskanten? Kan jag då överhuvudtaget ta bort kakel jag satt upp och återanvända det? Det var två veckor sen jag satt upp det så fixet lär ju sitta rätt hårt, både på vägg och kakel. Har i alla fall använt ett väldigt tunt lager eftersom det inte ska tränga upp i mosaikspringorna.
Eller finns det bänkskivor som är ca 3.5 cm tjocka? Skulle kunna köpa det om det finns. Men hittar inte själv det när jag söker på nätet i alla fall.
Vad gör man?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle lyfta av bänkskivan, sedan höja ovansidan av skåpen med några tunna trälister runtom (ser ut som de skulle behöva vara typ 5 mm?) som jag målat i samma färg som skåpet, sedan sätta tillbaka bänkskivan. Men jag är snål och miljömedveten.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag "befarade" lite att jag skulle få en sån rekommendation 
Gillar ju egentligen inte riktigt sånna lösningar, är sån som helst vill göra saker den "korrekta" vägen. Så det blir riktigt gjort och den snyggaste lösningen även om den är lite jobbigare än en annan lösning. Men givetvis, det ni säger är ju inte helt uteslutet. Det tål att tänkas på.
Men om man funderar lite på att ta bort kaklet och göra om, hjälper det ens? Man kommer ner två eller tre millimeter. Det kanske ändå inte räcker, eller?
Gillar ju egentligen inte riktigt sånna lösningar, är sån som helst vill göra saker den "korrekta" vägen. Så det blir riktigt gjort och den snyggaste lösningen även om den är lite jobbigare än en annan lösning. Men givetvis, det ni säger är ju inte helt uteslutet. Det tål att tänkas på.
Men om man funderar lite på att ta bort kaklet och göra om, hjälper det ens? Man kommer ner två eller tre millimeter. Det kanske ändå inte räcker, eller?
peterwesterlund skrev:
Det är ju det rätta sättet att justera på, anpassa sockel/ben för stomme för att få det i rätt nivå, eller missförstår jag vad som är "korrekt" sätt att göra det. Då får du skiva och diskbänk i samma plan dessutom.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Man kan justera benen också. Det kanske är bättre? Fast då hamnar ju visserligen luckornas höjd på olika nivåer.
Fattar inte varför det inte är standardtjocklekar på diskbänkar och bänkskivor. Bänkskivan är 27 mm tjock och diskbänken drygt 30, kanske 31. Skulle vilja ha en 30 mm tjock bänkskiva också..
Sen verkar det som att det saknas ett ben/fot under stommen just där. Och att stommen därför sjunkit ner någon millimeter.
Fattar inte varför det inte är standardtjocklekar på diskbänkar och bänkskivor. Bänkskivan är 27 mm tjock och diskbänken drygt 30, kanske 31. Skulle vilja ha en 30 mm tjock bänkskiva också..
Sen verkar det som att det saknas ett ben/fot under stommen just där. Och att stommen därför sjunkit ner någon millimeter.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Självklart finns det bänkskivor som är 30mm. Att justera benen är mycket jobbigare och blir sämre, då kan du bli tvungen att ta upp nya hål i väggen att fästa skåpen i, farligt nära de gamla. Dessutom kommer ingenting linjera.
Det enklaste du kan göra (förutom att köra en extra tjock mjukfog) är som flera redan sagt att shimsa upp bänkskivan. Annars är en ny bänkskiva med rätt tjocklek enda lösningen som är bättre. Men dyrare...
Det enklaste du kan göra (förutom att köra en extra tjock mjukfog) är som flera redan sagt att shimsa upp bänkskivan. Annars är en ny bänkskiva med rätt tjocklek enda lösningen som är bättre. Men dyrare...
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Okej shims verkar ju ganska vedertaget. Men hittar inte i nån butik på nätet. Kallas det nått speciellt i butiker?
Skulle även behöva nån distans för diskbänken eftersom den "säckar" ner lite på mitten.
Eller jaha, foglist t ex.. https://www.byggmax.se/virke/lister/ovriga-lister/foglist-8x21-vit-p08608021
Ska nog försöka hitta nån utan rundade kanter bara..
Skulle även behöva nån distans för diskbänken eftersom den "säckar" ner lite på mitten.
Eller jaha, foglist t ex.. https://www.byggmax.se/virke/lister/ovriga-lister/foglist-8x21-vit-p08608021
Ska nog försöka hitta nån utan rundade kanter bara..
Redigerat:
"Shims" är inget du kan köpa utan är ett begrepp för att man skär ner tunna bitar som man sedan bygger upp med.
Att ta ner mosaiken kan du glömma, du kommer endast att få ner småbitar i taget. Bara att slänga sedan i så fall.
Det du skulle ha gjort från början var att sätta mosaiken kloss ner mot den rostfria vasken så hade inte glappet blivit så stort mot bänksskivan men att "shimsa" upp bänkskivan blir nästan bättre då bänkskivan kommer att komma i samma nivå som vasken sedan.
Att ta ner mosaiken kan du glömma, du kommer endast att få ner småbitar i taget. Bara att slänga sedan i så fall.
Det du skulle ha gjort från början var att sätta mosaiken kloss ner mot den rostfria vasken så hade inte glappet blivit så stort mot bänksskivan men att "shimsa" upp bänkskivan blir nästan bättre då bänkskivan kommer att komma i samma nivå som vasken sedan.
Ta loss bänkskivan sen sätt justerbara vinkeljärn, du skruvar dem i fast läge i bänkskivan och och skruvar i det justerbara läget så du kan justera i höjdled, när du sedan fått den i den höjd du vill ha den så skruvar du fast så den inte rör sig i höjdled mycket lättare än att justera schims
Vill du lägga in distanser så kan du göra det också, det kan vara vad som helst stick in brickor, plattjärn kilar eller vad som passar.
Glöm inte lämna en glipa för sillikonsträng mellan skiva och kakel.
Vill du lägga in distanser så kan du göra det också, det kan vara vad som helst stick in brickor, plattjärn kilar eller vad som passar.
Glöm inte lämna en glipa för sillikonsträng mellan skiva och kakel.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
hur ser ett justerbart vinkeljärn ut?Andy78 skrev:Ta loss bänkskivan sen sätt justerbara vinkeljärn, du skruvar dem i fast läge i bänkskivan och och skruvar i det justerbara läget så du kan justera i höjdled, när du sedan fått den i den höjd du vill ha den så skruvar du fast så den inte rör sig i höjdled mycket lättare än att justera schims
Vill du lägga in distanser så kan du göra det också, det kan vara vad som helst stick in brickor, plattjärn kilar eller vad som passar.
Glöm inte lämna en glipa för sillikonsträng mellan skiva och kakel.