Skall nu lägga ner en siemens siemens induktionshäll i utsågningen i en bänkskiva av 12mm kvartskomposit alltså sten.

Lägger man bara dit hällen?

Det medföljer några metallskenor och en påse med små stöd som enligt bruksanvisningen skall användas. Men var i all världen monteras dessa? Inte i stenskivan väl?

Hur är standard att göra?

Läser du instruktionsboken så framgår det ganska tydligt hur man gör. Hur stor häll pratar vi om? Är det bara en 60 häll behövs inte stöden. Och jo, de fästs i skivan. Där är ju små piggar som går upp på ovankanten av skivan och håller i där. Tanken är att detta ska avlasta glaset på hällen något. Man monterar sedan clipsen på hällen som hakar i skenan på respektive sida. Kontrollera att hålet har rätt storlek så det passar. Skenorna limmar du med fördel mot innerkanten på hålet med PL600 eller liknande alt. något värmebeständigt lim för sten.

Jag använde dock inte skenorna på min 82 cm häll då de inte passade. Enligt instruktionsboken fanns där ett intervall på hålets längd (30 mm), vi gjorde hålets längd så det motsvarade mitten av detta intervall. Då blev det för långt ut för att montera utan distansklossarna och för lite plats för att montera med distansklossarna. Därmed fyller skenorna ingen funktion i mitt fall.

Hmmm. Tack för svar. Får undersöka detta noggrannare då.
Det är en 80 cm häll.

Bänkskivan är ju en 12mm tunn stenskiva så det blir svårt att fästa något där.

plan-g skrev:
Hmmm. Tack för svar. Får undersöka detta noggrannare då.
Det är en 80 cm häll.

Bänkskivan är ju en 12mm tunn stenskiva så det blir svårt att fästa något där.
Du limmar som sagt de mot insidan på hålet. Inga konstigheter. Piggarna på skenan greppar ju om ovankanten på skivan som då tar lasten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.