2 304 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Reklamera kökskakel
Nu är jag inne i slutskedet av min köksrenovering. I fredags kom plattsättaren (erkänt duktig firma) att sätta mitt kakel i köket. Kaklet är Höganäs Cammeo (nyhet 2015) men tyvärr fick han lov att sluta för att arkena linjerade inte med varandra med följden att det blev för stor fog mellan arkena. Om han skulle ha fortsatt skulle man se exakt vart varje ark satt, vilket inte är meningen. Kontaktade leverantören och inköpsstället..Höganäs fick lov att återkomma på måndag och inköpsstället hävdade att min reklamationsrätt har gått ut (inom 2 mån). Innan kaklet hann att sätta sig så rev vi ner det.
Mina funderingar..
Jag köpte kaklet i september, allt för att förbereda köksrenoveringen. Visste inte när bygget skulle dra igång förutom på rätt sida nyår. Men att inköpsstället hävdar reklamationsrätt till skälig tid eller högst 2mån. Nu är det ju kaklet det är fel på och ska jag som kund drabbas av att jag beställde kaklet i god tid.
Om inte inköpsstället accepterar mina krav på reklamation hoppas jag att Höganäs tar sitt ansvar.
Vem står för hantverkarkostnaden för att konstatera att det är fel på kaklet?
Jag har rätt till 15 h juristhjälp om det skulle behövas utan extra kostnad.
Vad tror ni om mitt fall.
Mina funderingar..
Jag köpte kaklet i september, allt för att förbereda köksrenoveringen. Visste inte när bygget skulle dra igång förutom på rätt sida nyår. Men att inköpsstället hävdar reklamationsrätt till skälig tid eller högst 2mån. Nu är det ju kaklet det är fel på och ska jag som kund drabbas av att jag beställde kaklet i god tid.
Om inte inköpsstället accepterar mina krav på reklamation hoppas jag att Höganäs tar sitt ansvar.
Vem står för hantverkarkostnaden för att konstatera att det är fel på kaklet?
Jag har rätt till 15 h juristhjälp om det skulle behövas utan extra kostnad.
Vad tror ni om mitt fall.
Detta regleras ju av konsumentköplagen. Den säger att reklamation till säljaren som görs inom 2 månader alltid anses ha gjort inom skälig tid. Därefter kan det bli diskussion om huruvida du reklamerat inom skälig tid. Efter 3 år förlorar du din rätt att reklamera en vara.
I detta fall påverkas ju inte säljaren nämnvärt av några extra veckors dröjsmål i reklamationen, ej heller påverkas varan och dess fel av det, så jag har ju lite svårt att se var det oskäliga ligger i att vänta 3 månader med reklamation när det gäller kakel. Men, jag har ingen aning om vad praxis är för dessa saker.
https://lagen.nu/1990:932
Paragraf 23 + dess kommentar.
I detta fall påverkas ju inte säljaren nämnvärt av några extra veckors dröjsmål i reklamationen, ej heller påverkas varan och dess fel av det, så jag har ju lite svårt att se var det oskäliga ligger i att vänta 3 månader med reklamation när det gäller kakel. Men, jag har ingen aning om vad praxis är för dessa saker.
https://lagen.nu/1990:932
Paragraf 23 + dess kommentar.
Redigerat:
Jag hoppas att dom är medgörliga i och med att det är ett svindyrt kakel och man förväntar sig att det skall linjera mellan arken. Om inte inköpsstället tar tillbaka det så hoppas jag att Höganäs tar sitt ansvar. Förhoppningsvis får jag svar på måndag!
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Skälig tid räknas från felet upptäcks, inte från inköp. (se länken)
Detta är inte ett fel som är rimligt att upptäcka före monteringen.
Och det är helt normalt att montering av kakel inte sker omedelbart i samband med köpet.
Har affären påstått att du borde upptäckt felet tidigare? Motivering till det?
Be att få prata med någon som kan reglerna bättre och informera om att det kommer bli en fråga för ARN annars.
Detta är inte ett fel som är rimligt att upptäcka före monteringen.
Och det är helt normalt att montering av kakel inte sker omedelbart i samband med köpet.
Har affären påstått att du borde upptäckt felet tidigare? Motivering till det?
Be att få prata med någon som kan reglerna bättre och informera om att det kommer bli en fråga för ARN annars.
Det verkar dröja med besked ifrån Höganäs trots att jag är på dom nästan varje dag. Detta borde väl ha hänt i världshistorien förr så dom har en rutin för dessa fall. Vi vill ju bli helt klar med vårt kök..allt har gått så bra förutom detta. Om reklamation blir godkänd, vilket den måste bli, är vi då tvingade att ta emot ett likadant kakel igen (skicka tillbaka och sedan skicka nytt)? Som det känns nu kan vi byta kakel och få det levererat asap..snart slut på rot året!!!
Fick äntligen svar ifrån Höganäs idag. Det var en by fabrik som dom har samarbete med och dom har kommit fram till att den kakelplattearken går ej att få tight ihop ( som det ser ut att gå på bilder på nätet). Så därför kommer reklamationen bli godkänd, antingen får vi pilla loss varje kakelbit från arken och få ersättning för merarbetet eller så får vi skicka tillbaka alltihopa. Jag hoppas dom även står för merkostnaden (plattsättarens arbete i 3 timmar). Vi kommer att skicka tillbaka det hursomhelst..kändes skönt att få det beskedet en fredag!!
Klicka här för att svara