Jag tänkte byta ut hyllplanen i ett äldre kök. Någon tidigare ägare har klätt hyllplanen samt bakstycket av skåpet med någon ful tapet. Det går dessvärre inte att riva bort tapeten. Till råga på allt så är hyllplanen "inbyggda" så det enda sättet att få loss dom är nog att såga. Det är lite knepigt att förklara så jag bifogar ett par bilder...:)

Det är samma sak i en av garderoberna i lägenheten.

Några idéer?
20151210_110435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20151210_110444.jpg
Skapa konto
20151210_110453.jpg
Skapa konto
20151210_110528.jpg
Skapa konto

Tror inte det är så lätt att få ut hyllplanen utan att stommarna går sönder, likaså är det risk att du får svårt att fästa dina nya hyllplan.

Kan du inte måla bakstycket med en högglansig färg (lätt att torka av) och kanske även hyllplanen. Alternativt kanske du kan klä befintliga hyllplan med lämplig tunn skiva (Golvlaminat?)

Prova ånga bort tapeten på hyllplanen. Kan vara så att de spricker upp p.g.a. detta, men då du ändå skulle byta dem så spelar det ju mindre roll. Personligen hade jag inte lagt tid och pengar på att byta hyllplanen då detta innebär att du får såga till nya och fästa dessa med vinklar eller liknande alternativt fräsa ner dem så de passar i samma spår som de gamla.

mexitegel skrev:
Tror inte det är så lätt att få ut hyllplanen utan att stommarna går sönder, likaså är det risk att du får svårt att fästa dina nya hyllplan.

Kan du inte måla bakstycket med en högglansig färg (lätt att torka av) och kanske även hyllplanen. Alternativt kanske du kan klä befintliga hyllplan med lämplig tunn skiva (Golvlaminat?)
Exakt, det är nog dessvärre så. I garderoben tänkte jag ersätta hyllplanen med trådbackar och en stång för galgarna, så där gör det inget om hyllplanen måste sågas sönder. Laminat kan ju funka, känns rätt meckigt dock...

falkn skrev:
Prova ånga bort tapeten på hyllplanen. Kan vara så att de spricker upp p.g.a. detta, men då du ändå skulle byta dem så spelar det ju mindre roll. Personligen hade jag inte lagt tid och pengar på att byta hyllplanen då detta innebär att du får såga till nya och fästa dessa med vinklar eller liknande alternativt fräsa ner dem så de passar i samma spår som de gamla.
Bra idé, man skulle ju kunna ge det ett försök. Jag håller med dig om att det är på gränsen till överflödigt jobb.

Vad har du för ålder på grejerna? Är det sent 60 - tidigt 70tal, så råder jag dig att låta sakerna vara. Hos oss är det nästan enbart hyllplanen som håller ihop skåpen.

Om du tex vill ha in trådbackar, så kolla att materialet i skåpväggarna duger att fästa i.

Tror det är sent 60-tal. Det är synd att tapeten är lös/trasig på så många ställen, annars hade jag nog kunnat stå ut...

Men jag förstår att du vill få bort det, för sådant kan kännas rätt ofräscht när det är gammalt. Det går liksom inte att få helt rent.

Laminaten behöver inte bli så meckigt, visst lite pyssel är det men sannolikt mindre än att bygga om skåpen :).

Måla insidan av skåpen först och sen limmar du på någon lämplig laminatskiva på hyllplanen, på sidorna ut mot väggarna sätter du kvartslist och i framkant limmar du på en vinkellist i trä eller aluminium.

• Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
Exakt! Det känns retligt att fixa till resten av lägenheten och lämna det där...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.