Ska byta bort spisen mot inbyggnadsugn och induktionshäll, i samband med det sätter vi ugnen i det gamla skafferiet, mycket eftersom spisen idag står i en gång där murstocken står på andra sidan och det är för ont om plats för att kunna ta ut plåtar utan att stå från sidan. Nackdelen med flytten blir att ugnen blir upp mot en vägg på ena sidan men det lär ändå bli bättre.

Nu råkade jag dock köpa två inbyggnadsugnar (fick två till priset av en begagnad) och funderar vad som är mest värt.

Jag har följande alternativ:

1. Sätta in en inbyggnadsugn vilket resulterar i att det inte blir någon minskning av förvaringen i köket utan bara att vi får förvaring under hällen istället för i högskåpet.
2. Sätta två inbyggnadsugnar och tappa förvaring motsvarande 60x60x60 cm (ganska mycket ändå i ett relativt litet kök)
3. Sätta två inbyggnadsugnar och delvis kompensera det hela genom att ta luckan som blir över och bygga ett överskåp över arbetsbänken där det saknas. Luckan som blir över är lika stor som överskåpsluckorna sånär som på 1 cm men borde gå att fuska till genom att sätta en passbit mellan så de inte sitter dikt an mot befintliga = Resulterar i marginellt mindre förvaringsyta pga skillnaden i djup. där framförallt den stora skillnaden blir ett överskåp istället för ett underskåp.

Eldragningen är inget problem i något av fallen men två ugnar resulterar i en extra säkring och några meter 2,5mm2 EKK, elektrikern är en god vän med full behörighet så den kostnaden är samma.

Alternativ 1: Fördel, var det vi tänkte från början och jag kan förhoppningsvis sälja vidare den andra ugnen till en bekant som behöver en ny ugn och få lite bidrag till induktionshällen. Nackdel: Två ugnar är användbart ibland?
Alternativ 2: Kan man någonsin få för mycket förvaring, köket är större än förra som var större än det innan ändå är alla skåp fulla. Tappar en av de bästa förvaringarna. Men två ugnar är väl användbart?
Alternativ 2: Fördel: Marginellt mindre förvaringsutrymme, två ugnar är användbart? Nackdel: Tappar en av de bästa förvaringarna och får istället ett till överskåp. Därutöver risken att ögat ser skillnaden på höjden av skåpsluckorna när det skiljer en cm på det nya överskåpet bredvid de gamla och man ändå tvingas göra nya luckor = Dyrt

Hur skulle ni tänkt? Är det värt att förlora förvaringsutrymme för att få dubbla ugnar? Kostnaden är ungefär samma för alla förutsatt att jag inte behöver tillverka nya luckor och inte räknar min egen arbetstid så den stora grejen är egentligen förvaring vs. en extra ugn.

Jag känner att jag behöver argumentation för att inte själv falla för alternativ 1 utan att veta varför. Frun verkar inte riktigt se vitsen med dubbla ugnar även om hon bakar minst lika mycket som jag.

Tanken att sätta en av ugnarna i garaget har slagit mig men s-tan vad jobbigt att gå till garaget när man bakar mycket tänker jag även om jag kanske kan få plats med den i det pyttelilla garaget där bilen trängs med däck, pellets m.m.?

Ser personligen ingen nytta m 2 ugnar om det blir på bekostnad av förvaring i ett litet kök. Så jag röstar för att du gör dig av med den ena.

Kanske ska tillägga att köket är normalstort för att vara från 60talet = 7 överskåp, 2 lådhurtsar, 6 underskåp, 1 skafferi/högskåp (och ett 20cm brickskåp) :)

Satsuki
Min personliga åsikt, är att man måste baka VÄLDIGT mycket och VÄLDIGT ofta för att det ska vara lönt med två ugnar.
Speciellt om man har ett ganska litet kök, där man verkligen behöver förvaringen.

Att baka är kul, men jag tycker sällan det är gräddningen som är den begränsande faktorn..... Handen på hjärtat, hur ofta behöver du verkligen två ugnar samtidigt?

Vi lagar ofta mat och bortsett från när det är körigt på jobben så bakar vi allt bröd själva. Men med handen på hjärtat?

Det skulle nog vara som när jag bodde hemma eller som mina föräldrar (de har två kök - ett i gamla och ett i nya huset på gården). Dvs kommer vara storbaket inför storhelgerna (Jul, påsk och vissa födelsedagar) samt matlagning alla gånger när man har många gäster och därför gärna gör olika saker i ugnen för att det är lätt att laga mycket mat på så sätt (och då underlättar det att kunna ställa in långpannor med gratäng i ena ugnen och köra kött/fisk/fågel i andra ugnen osv.). Så jag gissar att det skulle bli en 10-15 gånger per år när det verkligen underlättar. Övriga tiden skulle det nog ärligt talat bli som många använder sina kök idag dvs en utseendefråga?

Kom på ett argument för två ugnar är att man den tiden man inte använder två ugnar kan förvara plåtar i den ena istället för att göra ett plåtskåp, gör det till lite mindre utrymmestjuv.

Visserligen rätt dålig inscannade version men så här ser planlösningen ut i köket. Det jag ritat in i gult är möjligheten att sätta ett till överskåp. Högskåpet där ugn/ugnar är tänkta att placeras är markerat med ett rött kryss. Det som är tillritat i svart är för att vi har förlängt arbetsbänken i samband med att vi flyttade en lådhurts och ett pallskåp för att få in diskmaskin. Under den bänkskivan sitter alltså lådhurts + vinkyl.

kok.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bör väl kanske även säga att det där med att bygga efter ritning inte var något de lyckades med. Murstocken som pannan står i som borde linjera med arbetsbänk/kylskåp i själv verket är en 60cm längre in i köket....

Alla gånger mer förvaringsutrymme! Vi har en extra ugn på annan plats i huset (två kök) men jag har ALDRIG på tio år känt behovet av att starta upp den. :)

Korvgubbe
Jag har en extraugn av bänkmodell som jag kom över för ett bra gäng med år sedan med en tanke om att bygga ett utekök.

Nu förvaras den förvisso ute i garaget så tröskeln för att använda den är lite högre än om den suttit monterad i köket men det är inte många gånger på alla dessa år som jag faktiskt använt den. Några gånger vid jul har den varit framme men då har det mest handlat om att använda den som värmeskåp och inte ugn. Den mesta ugnsmaten på mitt julbord brukar jag dessutom göra i förväg så det känns inte som en begränsning att bara ha en ugn direkt.
Ytterligare några gånger har jag riggat upp ett tillfälligt kök i trädgården, men det är inte relevant här. Till vardags har jag aldrig använt den.

Slutsatsen jag kan dra är alltså att det är ytterst sällan jag har behov av en extra ugn, däremot är det betydligt oftare (läs: varje dag) jag har behov av förvaring och skulle således aldrig prioritera en extra ugn framför ett extra köksskåp. Och då lagar jag mycket mat och bakar en hel del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.