9 686 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
För bred silikonfog!
Nu börjar jag tycka att tonen är lite hård, dålig dag? - Senap anser jag inte falla in under ramen som "byggmaterial" så uppenbarligen fungerar inte det med varken Sika, Höganäs eller Kiilto.KnockOnWood skrev:Kanske för att ingen tillverkare kunde föreställa sig, i sin vildaste fantasi, en sådan användning.
Om du är så bra på att googla så vore det väl bättre att försöka hitta någon som rekommenderade användning tillsammans med betong med positivt resultat. Good luck!
Aningens off topic:
Ingen avråder från att silikona mot senap heller, vad jag sett.
Betyder det att det borde funka bra menar du?
Så du menar att bänkskivor i betong är något nytt fenomen som ingen av de stora tillverkarna känner till?
Finns väl inte en produkt där tillverkaren skriver att det fäster på ditten men inte datten - Snarare termen att det fäster på "det mesta" och att man generaliserar material och friskriver sig mot oljor, damm, smuts och så vidare för att sälja sin produkt - Konsumenten skulle dessutom bli galen att gå igenom en listan med 100tals "funkar med" följt av 100tals "funkar inte"
Att man däremot anger natursten som ett problem är troligen risken för missfärgning av naturstenen eller marmor. Att det fäster på natursten tvivlar jag inte ett dugg på - Silikon har ju en förmåga att fästa på banne mig allt, ibland även där man inte vill ha skiten.
Förstår inte riktigt vart du vill komma med dina inlägg som snarare verkar riktade mot mitt ordval än att hjälpa TS i dilemmat som uppstått med den för breda fogen.
Det var inte min avsikt att mitt inlägg skulle uppfattas som kritiskt mot din frågeställning om huruvida det var en lämplig produkt eller inte. En helt klart befogad fråga.
Personligen hade jag gjort som TS och inte tvekat att använda silikon mellan en betongskiva och kakel, och det finns inget som talar emot att det inte skulle fungera. Dessutom har ju TS redan gjort det valet, frågan handlade om hur TS kommer vidare från en för bred fog och inte huruvida TS avser att använda silikon eller inte.
Enklast är ju att fråga TS hur svårt det var att få bort silikon från bänkskivan så har vi verkligen svar på tal om det fäster mot betongen eller inte.
Silikon fungerar hur bra som helst mot betong. Varför skulle det inte göra det? Kommentaren om att man i sin vildaste fantasi inte kunde tänka sig betong som ett möjligt material att foga mot är ju urkorkad. Det är ett av de vanligaste byggmaterial vi har.
Vi har använt mängder med både silikonbaserad brandfog och akrylbaserad brandfog i mina projekt. Alltid för tätning mot betong. Båda fungerar mycket bra.
Vi har använt mängder med både silikonbaserad brandfog och akrylbaserad brandfog i mina projekt. Alltid för tätning mot betong. Båda fungerar mycket bra.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag håller med!slacker skrev:
Vad jag skrev var både off topic och personligt tyckande.
Man kan väl säga att jag lider lite av mental silikonallergi.
Och ja, humöret det går upp och det går ner. Nu har jag varit hos tandläkaren, så allt är bra igen
jag har också allergi mot mögliga silikonfogar
. Går det att undvika silikon så är det bäst att göra det i kök och bad. Om ytor som ska fogas är stabila så går det att foga med kakelfog mellan betong och kakel. Nu är det ju för sent för TS men kanske bra tips för andra som har inte hunnit så långt i silikonandet .
gaia
gaia
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Men att man använder silikon i skarven mellan väggen och bänkskivan har ju att göra med att man inte vill att vattenstänk ska rinna av bänken och ner bakom skåpen.gaia skrev:jag har också allergi mot mögliga silikonfogar. Går det att undvika silikon så är det bäst att göra det i kök och bad. Om ytor som ska fogas är stabila så går det att foga med kakelfog mellan betong och kakel. Nu är det ju för sent för TS men kanske bra tips för andra som har inte hunnit så långt i silikonandet .
gaia
Fråga till TS: Är det bara på ena sidan fogen är för bred? Alltså mot skivan eller kaklet eller är den för bred åt båda hållen?
Har själv gjort tabben och fogat för brett på en bänkskiva men jag kunde lösa det med en M10-brick som jag limmade på ett knivblad till gipskniven och skar den till rätt bredd. Brickan funkade som en distans
Har själv gjort tabben och fogat för brett på en bänkskiva men jag kunde lösa det med en M10-brick som jag limmade på ett knivblad till gipskniven och skar den till rätt bredd. Brickan funkade som en distans
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden