Någon som kan rekomendera en bra köksfläkt? Det är en öppen planlösning så det krävs en fläkt med bra sugförmåga men ändå en tyst. Någon som har erfarenhet av snedställda fläktar. Tar de oset lika bra? Tacksam för svar!!!!!

Se till att det kommer in lika mycket luft som du vill suga ut. Gärna en bit ifrån utsuget.

Hur pass öppen är planlösningen, är tex. köket och vardagsrummet ett stort rum?
Isf behövs det ordentligt med kräm i fläkten..

Sneda fläktar tar inte riktigt lika bra som vanliga "platta".

Hej igen.

Har du sett den fläkten i verkligheten eller bara på bild?
Vi var intresserade av den och körde och kollade den i butik, själva kåpdelen är enormt hög.
Tjejen tyckte att det kändes som om taket höll på att ramla över henne.

Men jag håller helt med om att det är drygt att behöva stå som ett S för att se in under kåpan...

salkin00 skrev:
Ok. Vad menar du med att det kommer in lika mycket luft. In i huset då eller?....
Japp. Annars gör den ju ingen nytta. Som de flesta installationer av köksfläktar.:cool:

Hej Salkin00,

snedstäldda fläktar tappar endast någon % i osupptagning, så det bör inte förstöra. Det du måste tänka på är att fläkten ska klara av att byta luften i köket 6-12 gånger i timmen och du måste ha en ventilation i huset som klarar att kompensera för det, så fläkten inte bara drar ut värmen på vintern.

De märken som normalt sett har de bästa fläktarna enl. tester
Franke (Tillverkar även Cylindas fläktar)
Fjäråskupan
Miele

Thermex är duktiga på snedställda fläktar också.

Bullernivån tycker jag är en faktor att tänka på. Tänk även på att om något låter "ganska OK" i en butiksmiljö kommer det att upplevas som "jetplanslikt" i hemmamiljö.

Jag har Grams 60cm variant , den var bökig som fan att installera pga som någon nämnde att kåpan är väldigt hög , så har du 2,4m i takhöjd så går det inte att "trä på" kåpan efter att man hängt själva fläkten på plats , utan man måste ha kåpan på plats medans man hänger i blindo (man ser inte konsolen utan får känna sig fram med fläkten) och sedan ska man pilla dit flexröret mot imkanalen , dvs jävligt bökigt :)
Men när den väl sitter uppe och är i drift så funkar den bra tycker jag , provkörde den när var ny med att steka ett par paket bacon och den höll i princip helt rent med os i luften , jämfört med den gamla integrerade fläkten som kördes tillsammans med frånluften var det 7 divisioners skillnad...På högsta läget bullrar den på ganska bra så har man öppen planlösning så kan det kanske störa , vi har dock köket i eget rum så det är inte så störande tycker jag.
Den är även lätt att hålla ren , smidigare än jag trodde från början, man fäller bara ut glasskivan (öppnar själv med gasdämpare när man klickar ur hållarna) och så har man full tillgång bakom att torka matfet.
Som lång , över 190cm , tycker jag matlagandet har blivit mycket skönare nu när man slipper böja som en banan för att se de innersta plattorna , det enda jag ångrar är att jag skulle tagit 90cm modellen istället för 60cm trots att jag har en 60cm häll , detta då den endast suger i glipan uppe och nere och inget på sidorna.

Tack Alla
Vi har 2,50 i tak så det kanske blir lite lättare???? Vad tror du? Vi har ju varit inne på 90 cm varianten och mätt i db ska denna fläkten (även 60 cm) låta lite men det tycker inte du då eller? Finns det någon fläkt som låter mindre (än 49 db på högsta)
Sett till det estetiska så är fläkten det enda som vi ska "ha på väggen" dvs inga överskåp och så kanske det inte gr något om det är en lite rejälare fläkt???
hmmmm, ska fortsätta att fundera. Ingen som har några konkreta tips???? inte bara märken (vilket är jätte bra iofs) utan en som man har hemma och är super nöjd med.

2,5 kanske gör det lite lättare men tror att du ändå får köra samma lösning som jag , dvs på med kåpan innan du hänger den på plats.

Bortsett som sagt att jag tog en 60cm istället för en 90cm bred så är jag jäkligt nöjd med den. Vad det gäller ljudnivån så låter den , men jag har inget riktigt att jämföra med heller så... Det är iaf inte så jag stör mig på ljudnivån och det är ju inte varje matlagning som kräver fullt flås, oftast kör jag den på steg 2 av 4.

Hakar på tråden, då ämnet känns relevant.
Vi ska renovera vårt kök och får olika "expertråd" om vilken fläkt som ska väljas...
Huset är gammalt med självdrag ( = svinkallt på vintern). Köket är ca 20 kvm och vi vill ha en frihängande fläkt.
Expert nr1 säger att vi bör välja en kolfilterfläkt, eftersom de suger tillräckligt bra och dessutom inte drar ut varmluft från huset. Alltså miljövänligt och billigt.
Expert nr2 säger att en kolfilterfläkt absolut inte har tillräcklig kapacitet! Vi behöver en takmonterad fläktmotor för att få tillräcklig effekt. Annars kommer det att vara dimman i Lützen varje gång vi steker.

Vad säger experterna på den här sidan?
Egna erfarenheter?

Utöver att fläkten skall klara av det den är till för, utsugning av matos, tänk på ljudnivån. Mitt sämsta köp var en köksfläkt från Ikea. Mitt bästa köp var efter att familjen ledsnat på bullret monterade in en Elektrolux silent. Skillnad som mellan en motorcykel med eller utan ljuddämpare.

Hej jrdisman,

väljer du en kolfilterfläkt ska du dra av 20% av fläktens kapacitet och du får byta kol ungefär varannat år.
Jag gör ett räkneexempel nedan hur du ska tänka.

Du har 20kvm stort kök och säg 2,5m i takhöjd. Då blir kökets volym 50 kubikmeter. Fläkten behöver byta luften 6-12 gånger i timmen, så vi räknar på 10 så blir det enkelt alltså 500kubikmeter/timme behöver fläktens kapacitet vara på. Ska du ha en med kolfilter slår du på 25% så har du en med korrekt kapacitet för ditt kök.

Det funkar bra md båda, så länge man väljer en med rätt kapacitet.

Lycka till.

Våra ventilationare sa "ingen kolfolter om man kan ha en vanlig"
Själv vet jag inte, men ljud och effekt är verkligen något som skall prioriteras...
Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.